• Jojjo841212

Ego-bonusmammor!!!!!

När jag läser vissa trådar av sk BONUS-mammor blir jag så jäkla ledsen. Nej, du behöver inte älska barnet eller barnen. Nej, du behöver inte axla något föräldraansvar...ifall du inte vill. men!!! Barn är inga slit o släng-produkter!! Det är små människor som INTE valt att föräldrarna skulle gå isär, bråka eller whatever. De har ingen skuld i föräldrarnas problem. Hur kan man förälska sej i en man, påstå att man älskar honom, men inte vill ha hans barn, för att de är "jobbiga" och "stör" osv. DE HÖR TILL! Och JA du blir kär i mannen, inte i barnen o BLABLABLA. men mannen du är kär i ÄR EN PAPPA. Och älskar du honom, vill du väl att han ska ha en BRA relation till sina barn???
    Och de pappor som låter bonusmamman sabotera umgänge osv.....ni e fan inte värda att kalla er för pappa.

SÅKLART finns det mängder av supergoa bonusmammor...som min sons. :) Hon skulle aldrig sabba mellan han o hans pappa. Och HAN skulle aldrig låta henne göra det.

Det finns också såklart jobbiga biomammor som inte verkar vilja att bonusmammorna ska ha en plats i barnens liv, och de är också ego.

Det är helt enkelt vårt jäkla ansvar när vi satt barn till världen att ta hand om dom. Och väljer man att beblanda sig med en man som har barn, då e man fan skyldig till att iaf, så gott man kan, stödja hans umgänge med barnen.

• Svar på tråden Ego-bonusmammor!!!!!
  • Jojjo841212
    Krussidullan skrev 2011-12-26 16:37:23 följande:
    Nä, inte ens i närheten faktiskt.
    orka kommentera då :)
  • Jojjo841212
    The bad seed skrev 2011-12-26 23:06:06 följande:
    Men vad menar du egentligen med att "sabba" pappaen umgänge?
    Har man inte som bonusmamma rätt att ta upp till diskussion hans umgänge med barnen, och evt föreslå andra alternativ om man inte tycker det funkar etter en lång tid? Bonusmammaen är tross allt också en del av familjen, och kanske finnes det andra barn i familjen? Alla ska må bra.
    Jo jag syftar på de som tycker det e alldeles för jobbigt med tex varannan helg, och som en skrev i en tråd, suckar o stönar o börjar prata om att det e så synd att barnen ska komma, för hon ville ju ha "mys m pappan"...själv.

Sedan så ska man naturligtvis ha ett umgänge som matchar alla. men, har pappan tex vv, och är nöjd med det, då tycker jag att man får acceptera det när man blir tsm. Det ingår i paketet liksom. Och nu utgår jag ifrån att pappan faktiskt umgås o tar hand om sitt/sina barn vv då, o inte lämnar allt ansvar till bonusmamman, som man också läser ibland. DET är fel av pappan. Och jag tror att man då gör allting svårare.

Jag var fett arg när jag skrev denna tråd, för jag läste om nån sk "bonus"mamma som skrev att hon helst inte ville ha barnet hos dom alls (vh) o pappan var värsta mesen o ställde in umgänget.

Folk...suck.
  • The bad seed
    Jojjo841212 skrev 2011-12-28 13:46:41 följande:
    Jo jag syftar på de som tycker det e alldeles för jobbigt med tex varannan helg, och som en skrev i en tråd, suckar o stönar o börjar prata om att det e så synd att barnen ska komma, för hon ville ju ha "mys m pappan"...själv.

Sedan så ska man naturligtvis ha ett umgänge som matchar alla. men, har pappan tex vv, och är nöjd med det, då tycker jag att man får acceptera det när man blir tsm. Det ingår i paketet liksom. Och nu utgår jag ifrån att pappan faktiskt umgås o tar hand om sitt/sina barn vv då, o inte lämnar allt ansvar till bonusmamman, som man också läser ibland. DET är fel av pappan. Och jag tror att man då gör allting svårare.

Jag var fett arg när jag skrev denna tråd, för jag läste om nån sk "bonus"mamma som skrev att hon helst inte ville ha barnet hos dom alls (vh) o pappan var värsta mesen o ställde in umgänget.

Folk...suck.
    Förstår!

Men att pappaen tar för lite ansvar, är inte enda anledningen till att tycka att vv inte är bra.
    Man kan ju faktisk som styvmor, tycke att det verkar som att barnet/en sku må bättre av att bo tex vh eller så. Det behöver absolut inte vara av "ond vilja" eller hat att en styvmorsa föreslår e
    ändring i umgänget.
    Kan av och till även vara lättare för en styvförälder att se vissa saker, än det är för föräldrarna.
    Så jag tycker ju att man har r¨tt att säga vad man tycker och att man gemensamt måste komma överens om vad som vill vara bäst -fortsätta eller förändra.

Jag vet inte precis vad du läste, men även en styvmamma med styvbarn bara vh, har också lov att klaga och tycke att saker är jobbiga.
    Men det du skriver och refererar till, höres inte bra ut.
    Men igen får man komma i håg att många har behov ut av att få ut lite (eller mycket) aggression och irritation.
    För det är faen inte lätt att leva med andras barn alltid!
    Om man i blandt tycker det är jobbigt med egna, kan man multiplisera det med 2 eller 3 eller 14 när det kommer till andras barn.
  • Sephrenia89

Bra skrivet, är bonusvuxen själv (ogillar ordet bonusmamma), jag ser och hör många som klagar, vad finns att klaga på? VI är den "onormala" ekvationen i förhållandet, jag måste anpassa mig till deras liv och möta upp dem och bli vän med alla inblandade innan jag får ta plats snett bakom pappa i familjen för bio går alltid före bonus, nu har jag och mamman ingen relation då jag tycker att man kan vara artiga och prata när man träffas och det behövs men annars har jag inget utbyte av henne, hon säger till min partner att hon tycker att det är bra att barnen kommer överens med mig men gillar inte att dottern öppnar upp sig för mig, hon har flertalet gånger sagt "hon och hennes jävla hund" eller "hon den där jävla" om mig till barnen som de berättar för mig (utan att jag vill höra vad som sägs hos henne), hon blev smått knäckt då dottern gjort en julklapp till mig..

Hon har väl vart anti ifrån första stund men försökt att vara artig och så till en början... (vi känner inte varandra så kan inte säga något om henne alls mer än att hon säger konstiga sårande saker till sin dotter ibland).. på senare tid har hon varvat med att tala om mig till pappan för att nästa sekund tala om sin nya som ingen sett eller hört talas om innan, till att tjaffsa om pengar hon vill ha och möbler som hon lämnade som ingen ville ha vid flytten till att nästa stund säga att hon känner sig ensam och funderar på om de skulle vart lyckligt gifta fortfarande om de flyttat och skaffat ett till barn..

Säger inget annat än att det är synd om henne för att hon ställer till det mellan henne, barnen och pappan när hon drar igång och att jag hellre hade sett att hon kunde lämna barnen när jag är hemma istället för att han ska hämta för att jag är där så vi kan visa barnen att vi vuxna respekterar varandra och kan vara i samma rum utan omsvep.

• Ia 2011
    Iam skrev 2011-12-25 16:55:15 följande:
    Min inställning till min roll som bonusmamma är att det är min skyldighet att acceptera och respektera barnen och det är min skyldighet att se till att barnen får en trygg och kärleksfull hemmiljö när dom är hos oss. 
    Det är mina SKYLDIGHETER, som kan krävas av mig. 
    Sen tar jag läggningar, matlagning, pyssel, tröstar, kramar, myser, uppfostrar, tvättar, fixar deras rum, tar dottern på shoppingrundor och sonen till museet.. ja allt som en förälder gör. Men det är för att jag VILL.
    Om barnens pappa skulle få en jobbresa på den veckan vi ska ha barnen då har jag all rätt att säga att han får lösa det på annat sätt än att jag anta eller kräva att jag ska fixa det. 
    Han har all rätt att fråga, men jag har rätt att säga nej.
    Som när han hade fått en jobbresa på en barnvecka, som även råkade vara en väldigt kritisk vecka för mitt jobb.
    Han fick helt enkelt boka om sin jobbresa, där kan han inte kräva att jag ska boka och ställa upp. 
    Han har föräldraansvaret och jag har ansvaret av att vara en del i familjen.
    Det är skillnad.
    Sen hjälps vi åt med det mesta, men när det kommer till kritan så har jag rätt att säga nej.
    På samma sätt som han har rätt att ta stora beslut om barnen som t.ex vilken skola dom ska gå på utan att jag får vara med och bestämma.

I korta lag har vi väl lagt upp det så här.
    Det som har med barnen att göra som påverkar oss båda, bestämmer vi tillsammans.
    Det som har med barnen att göra som bara påverkar mig, får jag bestämma
    Och det som har med barnen att göra som bara påverkar honom får han bestämma.  
    Bra skrivet!
    Håller med om att skyldigheten som bonusvuxen (gillade det uttrycket istället för bonusmamma :) framför allt ligger i att respektera och acceptera partnerns barn och försöka vara en bra vuxen förebild och ok människa att dela bostad - och liv - med.
    Övriga delar är upp till bonusens fria vilja. Förhoppningsvis vill man delta, men det är knepigt att KRÄVA.
    Vi har gjort som ni och det funkar bra. Jag kan BE min nya partner att hämta på dagis om jag har nåt akut på jobbet, men vill/kan han inte så har jag inte rätt att sura utan får helt enkelt lösa det på annat sätt.
    Jag tror att detta sätt är en bra förutsättning, åtminstone för oss, för att det inte ska bli gnäll och efterhand bittert tjafs mellan de vuxna. 
  • familjtv
    TV SERIE SÖKER STYVFAMILJER.
    Nu produceras en tv serie med familjer som lever i en styvfamilj. Vi söker er glada, härliga familj i alla möjliga konstellationer. Vi vill följa er i er vardag med allt vad det innebär.Syftet är att spegla familjelivet i dagens Sverige då styvfamiljen är lika vanlig som den traditionella kärnfamiljen. Vad krävs det för att lyckas hålla kärleken vid liv? Inspelningsperiod 8-10 veckor under bestämd tidsplan ( inte heltid)
    Vi intresse
  • Livelovelearn
    familjtv skrev 2012-01-18 16:38:10 följande:
    TV SERIE SÖKER STYVFAMILJER.
    Nu produceras en tv serie med familjer som lever i en styvfamilj. Vi söker er glada, härliga familj i alla möjliga konstellationer. Vi vill följa er i er vardag med allt vad det innebär.Syftet är att spegla familjelivet i dagens Sverige då styvfamiljen är lika vanlig som den traditionella kärnfamiljen. Vad krävs det för att lyckas hålla kärleken vid liv? Inspelningsperiod 8-10 veckor under bestämd tidsplan ( inte heltid)
    Vi intresse

Måste bara fråga; Hur tänker ni när ni bara söker glada, härliga styvfamiljer till er tv-produktion? Menar ni att "spegla familjelivet" skulle innebära att man bara visar upp det positiva med att två vuxna med barn sedan tidigare försöker skapa en ny familj tillsammans. I hur många fall tror ni att reslutatet är så himla guldkantat och lyckligt? Eftersom skilsmässo- och separationsstatistiken där barn är inblandade ser ut som den gör idag,förstår man ju att redan det sk kärnfamiljslivet är en svår ekvation att få ihop. Att få en nyfamilj att fungera är något mer komplicerat. Har ni tänkt att ta upp även något om problematiken i styvfamiljslivet, eller är bara de sk lyckade styvfamiljerna välkomna? Vill inte påstå att alla styvfamiljer har stora problem, många fungerar jättebra. Men man har många gånger en ganska komplex utgångspunkt.
  • Issi

Jag lever med bonusbarn och det fungerar nu väldigt bra. Det som jag har sett som ett problem är att jag i många situationer inte har "rätt" att tycka och bestämma. Därtill anser jag i många fall att min sambo har alldeles för slapp uppfostrings"teknik" och curlar en massa. Jag anser som många andra att gemensamt hem = gemensamma regler. Så är dock ofta inte fallet, det är säkert fler som känner igen sig. Det handlar då inte om att barnet i sig är en börda, utan snarare det som blir runt omkring, allt merjobb som det innebär för mig när sambon inte kan "med" att ställa krav (han är tonåring nu). Det blir givetvis ett irritationsmoment ibland! 

• Ess
    Livelovelearn skrev 2012-01-20 12:26:11 följande:
    Måste bara fråga; Hur tänker ni när ni bara söker glada, härliga styvfamiljer till er tv-produktion? Menar ni att "spegla familjelivet" skulle innebära att man bara visar upp det positiva med att två vuxna med barn sedan tidigare försöker skapa en ny familj tillsammans. I hur många fall tror ni att reslutatet är så himla guldkantat och lyckligt? Eftersom skilsmässo- och separationsstatistiken där barn är inblandade ser ut som den gör idag,förstår man ju att redan det sk kärnfamiljslivet är en svår ekvation att få ihop. Att få en nyfamilj att fungera är något mer komplicerat. Har ni tänkt att ta upp även något om problematiken i styvfamiljslivet, eller är bara de sk lyckade styvfamiljerna välkomna? Vill inte påstå att alla styvfamiljer har stora problem, många fungerar jättebra. Men man har många gånger en ganska komplex utgångspunkt.
    Sen är det ju inte bara barnets ena familj som kan tacka ja till att va med utan även den andre föräldern måste va med på noterna, så det vill till att det är ett samarbete över gränserna som faktiskt fungerar.

Vi tex hade en mkt dålig relation till hans barns mamma, så jag personligen hade inte velat tacka ja till något sådant då jag tycker det hade varit till att hänga ut henne. Pajkastning i tv kan man klara sig utan.
  • KiaL

Har varit med om detta själv. Nu är jag iofs. vuxen men det känns som igår. Hade en pappa som igentligen inte var min biologiska pappa men hade skrivit på faderskapet. Han och mamma separerade och han träffade en ny fru. Hon var en riktig ragata. Hon gjorde allt för att separera mig och pappa. Hon var elak och beräknande. satte alltid sin son först och han var också elak. Förstörde mina saker och skyllde på mig. Tillsut så orkade jag inte hälsa på pappa så mycket och då satte hon in nådastöten. Hon talade om för honom att hon tyckte det var onödigt att han skulle betala underhåll för en unge som ändå inte va hans..Så han valde henne och sa upp faderskapet utan minsta förklaring när jag var 13 år..Sen hörde jag aldrig mer från honom...
    Det som gör att jag kan gå vidare är bla. att jag vet att han är steril så han kan aldrig få barn eller då barnbarn. samt att mammas nya man har ställt upp och funnits där som en riktig pappa.

• Casting TV

Jojjo841212 -  Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig och prata om bonusfamiljens fördelar.
    Maila mig så berättar jag mer: familjtv@gmail.com

• TessaS
    Iam skrev 2011-12-25 16:55:15 följande:
    Min inställning till min roll som bonusmamma är att det är min skyldighet att acceptera och respektera barnen och det är min skyldighet att se till att barnen får en trygg och kärleksfull hemmiljö när dom är hos oss. 
    Det är mina SKYLDIGHETER, som kan krävas av mig. 
    Sen tar jag läggningar, matlagning, pyssel, tröstar, kramar, myser, uppfostrar, tvättar, fixar deras rum, tar dottern på shoppingrundor och sonen till museet.. ja allt som en förälder gör. Men det är för att jag VILL.
    Om barnens pappa skulle få en jobbresa på den veckan vi ska ha barnen då har jag all rätt att säga att han får lösa det på annat sätt än att jag anta eller kräva att jag ska fixa det. 
    Han har all rätt att fråga, men jag har rätt att säga nej.
    Som när han hade fått en jobbresa på en barnvecka, som även råkade vara en väldigt kritisk vecka för mitt jobb.
    Han fick helt enkelt boka om sin jobbresa, där kan han inte kräva att jag ska boka och ställa upp. 
    Han har föräldraansvaret och jag har ansvaret av att vara en del i familjen.
    Det är skillnad.
    Sen hjälps vi åt med det mesta, men när det kommer till kritan så har jag rätt att säga nej.
    På samma sätt som han har rätt att ta stora beslut om barnen som t.ex vilken skola dom ska gå på utan att jag får vara med och bestämma.

I korta lag har vi väl lagt upp det så här.
    Det som har med barnen att göra som påverkar oss båda, bestämmer vi tillsammans.
    Det som har med barnen att göra som bara påverkar mig, får jag bestämma
    Och det som har med barnen att göra som bara påverkar honom får han bestämma.  
    Exakt som för oss och vi har en otroligt odramatisk vardag med bonusar och min mans ex.
    Sen är det tonåringar vi har att göra med och det är ju spännande på sitt sätt.

Jag tror det är ganska sällan en bonusmamma är som hon är av ren elakhet (eller biomamma). Jag tror det oftast grundar sig att man har haft olika förväntningar på hur relationerna och vardagen ska fungera.
    Hade min man plötsligt kommit dragande med att jag ska ta ansvar, planera, fixa och greja med hans barn... då hade jag blivit en jäkligt bitter och tvär kvinna att tas med.
    Och hade jag plötsligt envisats med att springa på utvecklingssamtal, ta beslut om barnens skolgång... då hade min man och hans ex blivit ganska tvära att umgås med.
    Vi är väldigt överrens om var våra skyldigheter och rättigheter börjar och slutar. Däremellan har vi en stor portion "hjälpas åt".
    Så länge man är överrens så finns det inte ETT rätt sätt att vara en bonusfamilj. Är det en person som aldrig får göra sin röst hörd, så blir det bittert tillslut.
  • saaa

Jag förstår bonusföräldrar som behöver "lätta sitt hjärta" och gnälla lite över sina bonusbarn ibland. Däremot behöver man ju inte vara elak och respektlös i det man skriver.

Jag har själv en bonusdotter som är 12 år och det är inte lätt alla gånger. Tjejen är i början på tonåren och är en riktig "satunge" många gånger men är även helt fantastisk andra gånger (som normala tonåringar brukar vara). Oftast har jag inget tålamod alls med henne utan blir direkt irriterad när hon beter sig dåligt, antar att man har mer tålamod med sina egna barn. 

Det jobbigaste med att vara bonusförälder är brist på förståelse från allmänheten. Det funkar lixom inte att prata om hur man ibland känner för bonusbarnet eller situationen. Man får helt enkelt bara bita ihop och "gilla läget".

Förstår varför bonusföräldrar sitter på FL och klagar, spyr galla och är jävligt frustrerade ibland..  

• ius lexis

Jag kan inte förstå hur föräldrar som skiljer sig kan lägga in argument som att "det är inte barnens fel att föräldrarna gått isär" när de skriver till bonusmammor!! Vad är mening med det? Jag vill bara svara: Nä, å inte är det mitt fel som bonusmamma, inte heller mitt ansvar! Det är ditt fel som förälder och DITT ansvar! Ditt ansvar att sätta barnet före dej och din svartsjuka, ditt ansvar att själv skapa en ny familj framför den du haft sönder. Denna frustration verkar otroligt enkelt att bara dumpa på den nya (oftast nya kvinnan). men detta är en enkel projektion som jag tycker att man som vuxen måste se igenom och ist ta adekvat ansvar för situationen man oftast själv valt att trycka ner sina barn i.
    Jag som bonusförälder har ett vitt blad att tillsammans med barnet börja skriva på och det bästa är att låta oss bonusar (bonusbarn och bonusvuxna) göra det utan att försöka trycka på oss en låtsas kärnfamiljsmall för att kompensera ERAN skillsmässa. Oftast är det just det som barnen inte vill och inte heller bonusföräldern utan det handlar om en frånskild förälders behov och dåliga samvete.
    Att exet inte vill umgås längre är en naturlig följd av att gått vidare och sällan ett förbud från ny partner- bara att acceptera att han inte kommer att prioritera som att han vara singel!

Sedan så tycker jag att du ska kolla på andra sidor på fl som tar upp svårigheter, det är ofta liknande svårigheter med barnen och då är det helt ok och svaren är adekvata. Här på fl kommer påhopp efter påhopp från ilskna frånskilda mödrar när problemen och frustrationen är säkert samma som de själva någon gång kännt.

• Krussidull

Är bra att visa en fungerande sida av bonusfamiljer. det kan få upp ögonen på bonus och bio föräldrar som tror att de har rätt i att utesluta ngn samt rätt i att sätta käppar i hjulet för ett fungerande samarbete. biomamman har bokstavligen sagt och skrivit att hon aldrig kommer att acceptera mig efter tio år har hon varken accepterat mig eller detta liv hon anser att barnet inte ska leva efter schema och att hon minsann är mamma 365 dagar om året o det är lika med att hon ska styra o bestämma o planera även på pappa dagsrna. när min man säger ifrån så får han och barnet höra att han inte sätter barnet främsta och att han är n dålig p appa. jag är en idiot som stöttar min man till barnets o pappans rätt till umgänge.

Svar på tråden Ego-bonusmammor!!!!!