• Mellanmjölkens land

Vart ska vi åka?

Det här gäller nästa jul, alltså om ett helt år men jag vill så gärna ha nått att drömma om. Har inte varit utomlands (förutom till svärföräldrarna och det räknas väl knappt?) på 3 år vilket jag tror är rekord.

Nästa år fyller jag 30 i samband med jul och sambon och jag firar även 10årsjubileum i samma veva. Vi tänkte slå ihop firandet och sticka utomlands över jul/nyår tillsammans med dottern som då kommer vara 1 år och 8-9mån beroende på exakt när vi åker.

Dottern är (nu i alla fall, det kan ju ändra sig) inte direkt av det lugnare slaget utan hon kryper runt som ett yrväder. Att sitta snällt och undersöka en leksak i mer än 2 min finns inte på kartan och har egentligen aldrig gjort det.

Till svärföräldrarna är det 3-4h flygresa och hon kommer vid det laget ha varit där 3ggr.

Vi tänkte åka i 2-4 veckor och har väl inte så höga krav. Någorlunda varmt (medeltemp på minst 20 grader dagtid) och någorlunda barnvänligt. Vi vill heller inte behöva släpa med bilbarnstolen så transfer med buss är att föredra.

Vart skulle ni rekomendera oss att åka?

• Svar på tråden Vart ska vi åka?
  • lovetove

Jag skulle i så fall vilja tipsa om Koh lanta. Vi har just kommit hem därifrån med vår tio månaders och det är helt perfekt för barn. Kika gärna på min blogg om du vill

lovetove.nu/

• Mellanmjölkens land

Vi var till Thailand för drygt 2 år sen och Koh Lanta är definitivt med på listan över resmål, det som oroar oss är längden på flygresan. Jag var helt slut när vi kom fram förra gången och då behövde jag bara ta hand om mig själv. Lägg till en aktiv 1åring som vi ska ha i famnen...

Åker vi inte nu blir det när dottern är lite äldre, kanske 4-5 år

• lovetove

Jag förstår dig. Personligen tyckte jag att det gick bra att flyga, även om det var lite drygt;)

• Isabelle82

Kap Verde - exotiskt, fantastiskt och bara 2 timmars tidsskillnad så man har inte samma problem med jetlag som till Thailand. Samtidigt som det inte är lika kladdigt som Thailand, det blåser alltid en frisk bris vilket gör att det inte känns för hett utan är behagligt. Man kan lätt ligga på stranden en hel dag utan att dö :)
    Beroende på vad ni vill ha ut av semestern så finns det 10 olika öar där varje ö är annorlunda. 

• Mellanmjölkens land

Flyger man längs Afrikas kust för att ta sig dit? Jag har varit till Gambia 3ggr och spytt som en gris varenda gång. Senaste gången hade jag inte varit flygsjuk sen gången innan (9 år tidigare) och trodde att det vuxit bort men å så fel jag hade...

Vi har sorterat bort Cap Verde pga det men det kanske var fel?

• Isabelle82

Man mellanlandar på Gran Canaria för att tanka å sen raka vägen därifrån. Så inga afrikanska kuster :)

Svar på tråden Vart ska vi åka?