• CathrinLarsson

Pottträna/toaträna en 3,5åring

Blir både frusterarad och osäker i det här med att få sonen "rumsren" så jag kollar om någon har något hjälpande...
    I snart 1 år har vi i omgångar försökt jobba bort blöjorna. Han fyllde 3 år i slutet av augusti. Vi skaffade klistermärken som han fick klistra upp för varje gång han gjorde något på pottan eller toaletten. När han samlat ihop några klistermärken berömde vi honom för hur många gånger han kissat på toaletten/pottan och han var superstolt när han visade farmor, farfar, mormor och morfar alla klistermärken han samlat ihop. På förskolan får han också sitta på pottan vid blöjbytena, och ibland "kommer det" och ibland inte.

Nu har vi pratat några dagar om att dagen efter julafton ska vi bara ta på blöja när vi ska gå ut, annars får han gå och kissa på pottan eller toaletten. Han har helt gått med på det och här sitter vi nu. Han har varit vaken snart 1 timme och fortfarande inte varit och kissat, iofs inte kissat i byxorna heller, men han säger att han inte kan kissa, att det är slut på kiss. Jag räknar ju givetvis med att det ska bli iaf några omgångar tvätt, vilket i sig inte gör något. Men hur ska vi tackla att han inte vill gå och kissa? Tidigare försök har ju resulterat i att han vägrat kissa på toa och efter en liten liten stund har han kissat i byxorna...

Såklart har jag koll på att det här med blöjfrihet är en mognadsfråga, men när "ska" barn vara blöjfria? Har för mig att jag hört något om att de ska klara sig med enbart nattblöja kring 4-5 årsåldern. Någon mer som hört sånt? Blir inte direkt stressad över att han inte är blöjfri, utan snarare frustrerad över att han inte ens vill gå på toa (det är ju så klart smidigare att kissa i blöjan när det behövs än att behöva känna efter och gå på toa...)

Någon som har några råd och tips på det här ämnet??

• Svar på tråden Pottträna/toaträna en 3,5åring
  • IsaCMoJs

Vi väntade ut vår dotter. Hon hade en period förra vintern när jag var höggravid som hon gärna sprang och klädde av sig och sprang naken men det kom aldrifg något i pottan. Vi tänkte i somras att hon skulle sluta då det var smidigast med så lite kläder men då ville inte hon, men för några månader sedan så visade hon själv att hon ville och nu är hon så gott som blöjfri på dagen...

• Lena

Dottern ville inte heller gå på toaletten i början (hon har alltid föredragit den framför pottan) men vi sa att hon var tvungen att gå på toaletten om hon ville ha fina trosor på sig. Då gick hon oftast med på att gå. Vi gick vid frukost, lunch, middag och innan nattning och berömde lika mycket om det itne kom kiss/bajs bara hon satt still en stund och försökte. Ett halvår senare så händer det frotfarande olyckor men itne så många.

• Boel1

Påminn honom ibland, och fråga då och då om han behöver kissa. Inte för ofta kanske, och låt det sen hända i byxan om han inte går på toa. Händer det i byxan så säger du bara att "nästa gång så hinner du kanske till toaletten - visst är det bättre att kissa i toaletten än att få blöta byxor?!" Och så får man fortsätta att tjata lite milt - aldrig bli arg eller otålig för att det inte går. Det är bara att bestämma sig för att nu är det slut med blöjor! Mycket tvätt kan det bli de första veckorna...

Har han inte haft blöja på natten och kissat i den förresten? Då är han ju inte kissnödig direkt på morgonen!

• Metalpappa

Min pojk är 3 år och 9 mån!
    Han vill inte heller sluta kissa i blöjan, han känner dock när han är kissenödig, men det är som en trygghet tror jag med blöjan.
    Min sons dagis föreslog att prova att ta på kalsonger utanpå blöjan, just för övergångens skull! För att sedan ta av blöjan helt och övergå bara till kalsonger.
    Jag tycker inte att du ska vara så orolig när han måste sluta helt, det kan ju bli oerhört traumatiskt om man sätter ett måldatum som barnet själv känner att den kan fylla upp till! Pojkar är ju generelt senare i utveckling när det gäller sådant.

• CathrinLarsson

Tack snälla för alla tips och råd.
    På inte ens 2 timmar hade han kissat ner 3 par byxor, så jag la ner övandet för den här gången. Han är inte mogen den här gången heller. Han ropade två av gångerna "kissnödig!", men det var samtidigt som han kissade så helt klart har han inte nått mognaden för att känna när det bröjar bli dax.
    Vi har testat med kalsonger ovanpå blöjan, men det har inte fått någon "stora killen- effekt".
    Vi har pratat om vart man ska kissa och han är helt klar över att det är på toaletten eller pottan man ska kissa, men det fungerar inte i praktiken bara Flört
    När vi började en omgång tidigare i höstas så gick vi på toaletten direkt när vi klev upp och han kissade varje morgon. Idag fungerade det inte alls.

Nä, vi väntar någon månad till innan vi gör en insats igen. Till sommaren kanske det smält in, om vi erbjuder toaletten och pottan med jämna mellanrum under dagen. Annars är det väl bara att kämpa på med insatserna. Förr eller senare har han säkert behovet av att slippa blöjan. Om inget annat så när "alla andra" kompisarna börjar gå på toa själva. Glad

Jag är väl egentligen inte orolig, men nog önskar jag att det gick lite snabbare ibland. Men allt tar sin tid, precis som vanligt.

• gullanborg

jag gav upp försökandet med min son när han var 3 år.... utan det kommer när det kommer.. han var inte redo och det blev bara massa olyckorn när jag tvingande han att vara utan blöja INGET bra alls... utan sket i detta.... visst han kunde kissa när han ville... så för 1½ månad en helg så tog jag vara av blöjan för märkte att han inte ville ha den mera.. jag slutade fråga om när han var kissnödig utan han fick själv känna efter. första veckan massa olyckor både hemma och på dagis. 2a veckan minskade olyckorna 3-4 veckan INGA olyckor på dagis han springer själv till toan och är suuuperduktig vi har nu vart iväg och åkt tåg och han har klarat av detta galant nattblöjan har han kvar men den är alltid torr... så mitt tips är att ta det lungt det kommer när han är redo

• Lumo

TS - tycker inte du ska ge upp efter bara några timmar. Tycker din pojke visar intresse eftersom han ändå säger till, bara inte i tid.

Jag har själv inlett pottränandet idag i julledigheten, 3 v hemma med sonen. :) han är 3 i mars. I somras var han hyfsat duktig, kissade på pottan när man bad honom, men han berättade aldrig själv när han var nödig. Han är dessutom sen i språket o har lixom inte vart intresserad av att berätta saker, förrän nu. Däremot har han inte än sagt att han är nödig, men hoppas det kommer inom några dagar. "Di" är hans ord för kiss. :)

På förmiddagen har han kissat ner 1 bralla o bajsat 1 till. Men vart duktig o klämt ut en skvätt på sin fina ankpotta (ser ut som en anka o man kan hålla i sig i huvudet - som ett styre) efter. Han har även fått en docka i julklapp o den sitter bredvid o kissar, vi häller i lite vatten i pottan. Fina kalsonger "som pappa" har han såklart, med traktorer o annat "fint" på. :) dessa är han jättestolt över.

Han fick dessutom en otrolig drös med julklappar igår av släkten. Eftersom sonen somnade igår innan utdelandet var klart fick säkert 20 klappar vara oöppnade (han hann väl öppna 5). Vi tänkte använda dessa som "muta" nu i början för att motivera honom att känna efter. Öppna en klapp per pottpink. Känns bättre än att han nu ska sätta sig o öppna 20 klappar, då uppskattar han dem mer!

Egentligen var det dagisets fel att de "sabbade" sommarens potträning. Deras krav var att han själv skulle säga till, för att de skulle testa. Och det gjorde han ju inte då han inte pratade. Så nu får vi köra Race 2 o hoppas att han börjar säga till.

• majlinsa

Ja körde tygblöjor utan inlägg.. Jag slapp oftast skura men han kände av att det vart blött.. Sen sa ja alltid att det var kalsong och aldrig en blöja

• CathrinLarsson

Lumo; anledningen att jag la ner det den här gången var för att det inte ens gick 30 minuter mellan de två sista kissningarna. Iom att han bara går och småskvätter så är han ju inte riktigt redo. Sista gången sa han inte till heller, så jag är inte ens säker på att han ens reflekterar över det hela när han leker... Vi tar nya tag om någon månad. Självklart erbjuder vi honom att få kissa på pottan eller toaletten med jämna mellanrum, men han är egentigen inte jätteintresserad heller. Jag ska vara föräldraledig med bebis typ när som helst nu, så det får bli en lite längre process. Sen är det jättemycket lättare att jobba på detta under sommaren! Så har det inte hänt innan sommaren kanske det händer då! Glad

Det är dessutom ganska skönt när barnen själva kan konstatera att "jag behöver blöja mamma". Då ska man nog lyssna. Glad

• Lumo

Ja du känner ju sonen bäst. ;)

Här har det gått jättebra under dagen. Ett par nerpinkade kallingar o en nerpruttad. Utöver det har vi frågat honom var 20 min o insisterat var 30 min om att det är pinkdax. Har funkat utan större protester med lite övertalning ibland. Vissa gånger har det varit busenkelt. Men han säger inte till själv än, så det väntar vi på. Han är som sagt inte så talför...

• Odine

Min son blev 3 nu i dec, och vi ger honom alltiv valfriheten och har så gjort i ca 6 månader om han vill ha kalsonger eller blöja, förra veckan hade han en period då han hade blöja men han skötte alla toa bestyr på själva toaletten, men sen kom julafton, han kissa ner sig 4 gånger på en timme.. det satte sina spår kan man säga och nu vägrar han gå på toaletten.

Men som sagt fortsätter att ge honom valfriheten och det kommer när det kommer, försöker att inte göra en sån stor grej av olyckorna :)

Det går upp och ner, perioder är han tom livrädd för toaletten och vill inte ens gå in i badrummet :(     

• emsipems

Vår son fyllde tre i nu i december. Vi konstaterade att han nog var redo, då nattblöjan oftast var torr. Men det hade blivit en grej att han inte ville sitta på toaletten, så vi körde ett litet race med klistermärken varje gång han satt på toaletten. När han hade fått typ 10 klistermärken, fick han en liten present. Det gick jättebra, och vi körde just bara med det en gång (alltså tio försök på toan), sen fortsatte han att få klistermärken, men ingen vidare belöning. Sen bestämde vi oss för att prova att vara utan blöja när vi var hemma, alltså efter dagis. Det gick väl sådär, kan man säga. Han kunde kissa på toaletten, och sen kissa på sig fem minuter senare, eller kissa på sig tre gånger på en timme. Men det gick bättre och bättre vartefter veckan gick. På fredagen var han ledig och vi skulle åka på utfykt, och då valde han själv att vara utan blöja, och det gick superbra, även om jag fick tjata en del om toabesök , sen dess har han varit utan, helt. I början fick vi påminna ofta och det hände en del olyckor. Han sa sällan till innan han kissade, utan konstaterade mer att "jag kissar".  Men nu säger han till, och kissar sällan på sig. Jag tror att de glömmer att de inte har blöja, de är ju vana att bara kissa, så då är det inte förrän kisset kommer som de kommer på sig. Men efter ett antal nedkissade byxor, blir det normala att inte ha blöja...
    Lycka till när ni försöker igen

• MizzTez

Kissklocka! Låter kanske konstigt men vissa barn har inte mognaden i hormonet som styr känslan av att vara kissnödig och då kan det hjälpa med att ha en kissklocka. dvs. En klocka som ringer när det är dags att kissa! Googla på det!
    Våran son har varit utan blöja i snart två år, han är åxå 3 år 9 månader, i början hände det olyckor men det var väl inte värre än att tvätta och skura. Sen körde vi med kiss-tider och det funkade jättebra. Även om han i början ville ha blöja så sa vi bara att det är slut blöjor och han godtog det!

Svar på tråden Pottträna/toaträna en 3,5åring