Pottträna/toaträna en 3,5åring
Blir både frusterarad och osäker i det här med att få sonen "rumsren" så jag kollar om någon har något hjälpande...
I snart 1 år har vi i omgångar försökt jobba bort blöjorna. Han fyllde 3 år i slutet av augusti. Vi skaffade klistermärken som han fick klistra upp för varje gång han gjorde något på pottan eller toaletten. När han samlat ihop några klistermärken berömde vi honom för hur många gånger han kissat på toaletten/pottan och han var superstolt när han visade farmor, farfar, mormor och morfar alla klistermärken han samlat ihop. På förskolan får han också sitta på pottan vid blöjbytena, och ibland "kommer det" och ibland inte.
Nu har vi pratat några dagar om att dagen efter julafton ska vi bara ta på blöja när vi ska gå ut, annars får han gå och kissa på pottan eller toaletten. Han har helt gått med på det och här sitter vi nu. Han har varit vaken snart 1 timme och fortfarande inte varit och kissat, iofs inte kissat i byxorna heller, men han säger att han inte kan kissa, att det är slut på kiss. Jag räknar ju givetvis med att det ska bli iaf några omgångar tvätt, vilket i sig inte gör något. Men hur ska vi tackla att han inte vill gå och kissa? Tidigare försök har ju resulterat i att han vägrat kissa på toa och efter en liten liten stund har han kissat i byxorna...
Såklart har jag koll på att det här med blöjfrihet är en mognadsfråga, men när "ska" barn vara blöjfria? Har för mig att jag hört något om att de ska klara sig med enbart nattblöja kring 4-5 årsåldern. Någon mer som hört sånt? Blir inte direkt stressad över att han inte är blöjfri, utan snarare frustrerad över att han inte ens vill gå på toa (det är ju så klart smidigare att kissa i blöjan när det behövs än att behöva känna efter och gå på toa...)
Någon som har några råd och tips på det här ämnet??