• Täby82

treåring gallskriker óch håller emot bajset

ASedan två veckot tillbaka vägrar min dotter att bajsa. Hon kämpar emot in i det sista vilket medför att det blir ca varanna - var tredje dag men det trycker på varje dag och då kan hon gå och gråta/skrika i flera timmar. En gång kom det i sömnen då hon inte var beredd. Är väldigt jobbigt för henne då hon måste ta i rejält för att hålla emot och hon verekar rädd. Har fått 5 ml lactulose varje dag så bajset är inte hårt men hon vägrar ändå trycka ut det.. Är blöjfri men har alltid velat bajsa i blöjan så det får hon självklart nu med. Någon som vet hur man löser detta?

• Svar på tråden treåring gallskriker óch håller emot bajset
  • timoa

tack! ja, med tanke på hur överjävligt det är att bara byta blöja på honom (han skriker & sparkar) så är min gissning att klyx inte blir lätt att ge....

har nu iallafall bokat en akut tid hos läkaren ska dit imorrn bitti, hoppas hoppas allt går bra....

• Glass

Ett tips för er vars barn har hårt eller kladdigt bajs är att hälla i tex vi-seblim eller något annat bulkmedel som innehåller naturliga fibrer. Jag ger det i vällingen varje morgon och ibland på kvällen. 1 kryddmått ersätter ett mått vällingpulver.
    Mitt barns mage fungerar mycket, mycket bättre nu, och när jag behöver det, ja då tar jag det i lite vatten och dricker upp det.  Det ger dessutom tarmbakterierna en massa "mat"

Att dricka mycket är ju också väldigt, väldigt viktigt. 

Nackdelen med klux är att man tar det nerefrån, stoppen kan sitta högre upp i tarmen och då kommer man inte åt det nerefrån.  

• timoa
    Glass skrev 2012-01-11 11:48:46 följande:
    Ett tips för er vars barn har hårt eller kladdigt bajs är att hälla i tex vi-seblim eller något annat bulkmedel som innehåller naturliga fibrer. Jag ger det i vällingen varje morgon och ibland på kvällen. 1 kryddmått ersätter ett mått vällingpulver.
    Mitt barns mage fungerar mycket, mycket bättre nu, och när jag behöver det, ja då tar jag det i lite vatten och dricker upp det.  Det ger dessutom tarmbakterierna en massa "mat"

Nackdelen med klux är att man tar det nerefrån, stoppen kan sitta högre upp i tarmen och då kommer man inte åt det nerefrån.  
    tack för tipset!!
    har tänkt på att använda vi-siblin, har det själv rätt ofta då fick problem med hemorojder efter förlossninge, det är ju kanon MEN problemet är att det måste ju tas väldigt fort efter det varit i kontakt med vätska, annars kloggar det lixom igen....var det inte så när du blandade det i vällingen?
  • timoa

och glass-just det sista du skrev sade sjuksystern som bokade in läkaren imorrn, de kanske måste röntga & se hur högt upp det sitter...

• Glass
    timoa skrev 2012-01-11 13:52:16 följande:
    tack för tipset!!
    har tänkt på att använda vi-siblin, har det själv rätt ofta då fick problem med hemorojder efter förlossninge, det är ju kanon MEN problemet är att det måste ju tas väldigt fort efter det varit i kontakt med vätska, annars kloggar det lixom igen....var det inte så när du blandade det i vällingen?
    nej, det är en ganska liten mängd pulver till en stor del vatten, i vällingen, så jag bara skakar om och det går bra. Det blir ju ett gelélager runt "fröna", men det klibbar bara ihop med annat pulver om det inte finns en massa vatten som det kan lösa sig i. 
    timoa skrev 2012-01-11 13:53:14 följande:
    och glass-just det sista du skrev sade sjuksystern som bokade in läkaren imorrn, de kanske måste röntga & se hur högt upp det sitter...
     Bra att de tar det på allvar, då kommer de/ni att få ordning på det, sedan kan du bara underhålla det, genom att se till att magen får bra fibrer och mycket vätska
  • timoa

tack för alla råd & inputs
    absolut vidrig fm hos läkaren, att se sitt barn lida så knäcker en...fasthållan av pappa&doktor, naken, gallskrikande, får finger upp i rumpan sen när han "hämtat" sig blev det än värre då lavemanget skulle in, sen vägrade bajsa på toa/potta. sen upp med nytt finger för att känna igen....puh. kan säga att det inte blev dagis sen, bara hem & sova.
    har fått ngt utskrivet som verkar påminna om visiblin, ska börja tas ilkväll med vällingen.
    hoppas nu allt vänder....men tror inte det blir så "lätt", han har ju uppenbarligen en låsning.

mår så gott!

• Glass

Fasen vad hemskt!
    Vad sa läkaren då? Var det en snäll doktor, som bara gjorde vad han måste?

Belöna barnet, locka med något riktigt roligt eller gott eller vad det nu kan vara, som han får när han har bajsat.  

• Karisma
    Glass skrev 2012-01-11 11:48:46 följande:

Får man köpa vi-siblin utan att ha pratat med en läkare? Min 3åring har åxå problem med bajseriet. Kom efter att han sluta med blöjor. Han har varit förstoppad och då använde vi laktulos i vällingen morgon och kväll. Nu bajsar han gärna 4ggr per dag men det kommer bara små har-/älglortar. Han har inte ont längre men vill gärna att han bajsar normalt igen. Tänkte att Vi-siblin kanske kan hjälpa. :)

Om vi skulle använda det ska man då ta 3mått välling och ett kryddmått vi-siblin istället för 4mått välling? Bruka ha ung 200ml vatten.  

/ K
  • timoa
    Glass skrev 2012-01-12 18:49:52 följande:
    Fasen vad hemskt!
    Vad sa läkaren då? Var det en snäll doktor, som bara gjorde vad han måste?

Belöna barnet, locka med något riktigt roligt eller gott eller vad det nu kan vara, som han får när han har bajsat.  
    (inser jag skrev mår så gott, ska ju vara må så gott )

ja, det var en riktigt mardröm!men mkt bra läkare, framförallt sköterskor (3st) som hjälpte till-de var kanon.
    han har fått en massa gott idag, glass godis & fillm
  • Glass
    Karisma skrev 2012-01-12 19:35:55 följande:
    Får man köpa vi-siblin utan att ha pratat med en läkare? Min 3åring har åxå problem med bajseriet. Kom efter att han sluta med blöjor. Han har varit förstoppad och då använde vi laktulos i vällingen morgon och kväll. Nu bajsar han gärna 4ggr per dag men det kommer bara små har-/älglortar. Han har inte ont längre men vill gärna att han bajsar normalt igen. Tänkte att Vi-siblin kanske kan hjälpa. :)

Om vi skulle använda det ska man då ta 3mått välling och ett kryddmått vi-siblin istället för 4mått välling? Bruka ha ung 200ml vatten.  

/ K
    Absolut! Det är egentlgien bara fibrer, samma fibrer som finns i havregryn, linfrön och loppfrön. 
    Ja, den dosen tycker jag är rätt lagom. Ibland, tar vi två kryddmått sånt istället för två matskedar välling, men detta är bara om det har gått mer än ca 36 timmar sedan hon bajsade.
    Det är ingen fara att ge mer om man märker att det behövs, men man ska vara lite försiktig, så att magen hänger med och att bajset verkligen kommer ut, annars samlas det ju bara mer och mer på hög där inne.  
  • timoa
    Glass skrev 2012-01-16 11:12:59 följande:
    Hur har det gått för er?
    tack för tanken

jodå, faktiskt riktigt bra! bajsar fortfarande flera ggr per dag, men nu "bara" ca 3ggr/dag.
    och inget skrik eller ngn smärta. helt underbart. sen verkar han heller inte lida några "men" från undersökningen, nog mer jag själv som gör det...
    han får ngt slags granulat som vi tar 2ggr per dag, men det ska han ju inte äta forever så de vill vi ska komma tillbaka om 2v på återbesök så får vi prata vidare om allt. skönt att de bryr sig .-)
  • Glass
    timoa skrev 2012-01-16 16:38:23 följande:
    tack för tanken

jodå, faktiskt riktigt bra! bajsar fortfarande flera ggr per dag, men nu "bara" ca 3ggr/dag.
    och inget skrik eller ngn smärta. helt underbart. sen verkar han heller inte lida några "men" från undersökningen, nog mer jag själv som gör det...
    han får ngt slags granulat som vi tar 2ggr per dag, men det ska han ju inte äta forever så de vill vi ska komma tillbaka om 2v på återbesök så får vi prata vidare om allt. skönt att de bryr sig .-)
    Vad bra!

Att bajsa flera gånger per dag är helt normalt faktiskt, lika normalt som att bajsa i gång per dag

• Täby82

Som TS vill jag bara tillägga nu ett år efter jag skrev inlägget att allt löste sig med toalettbesök efter att vi fått det utmärkta rådet från bvc att en förälder sitter bakom henne på toaletten och en på golvet framför. Då kände hon sig tryggare och vågade bajsa. Jag var emot att tvinga henne men det blev till slut en medleväg vi fick ta då vi på detta sätt kunde se till att hon inte hoppade ner från toan och höll sig. Behövdes endast två sådana toabesök innan hon vågade sitta själv och faktiskt tyckte att det var en bra ide att bajsa på toa eftersom hon fick mycket beröm och även en liten chokladbit (hon som aldrig fick äta sådant annars) .. Så lycka till nu om någon läser detta så hoppas jag det kan vara till hjälp.

Svar på tråden treåring gallskriker óch håller emot bajset