• tystlängtan

Vad tycker du om det här (svartjobb)?

Jag känner någon som tjänar pengar svart, men menar själv att det inte är lika illa som "vanligt" svartjobb. Så vill veta vad ni tycker? Olagligt ja, men är det ok, nästan ok, fel - men skulle gjort samma själv, eller FEL FEL FEL enligt dig?

För att inte avslöja personen gör jag en jämförelse med ett fotbollsproffs. Fotbollsproffsen gör något de tycker är roligt och tjänar mycket på det. Många skulle gärna ta deras plats utan att få betalt för det, bara för att få spela bra fotboll och bli bättre spelare själv. Proffsen spelar dock för en klubb som tjänar pengar på att klubbens lag går bra (får mer fans osv.).

Det min vän sysslar med är liknande fotbollsproffsens läge, fast det är en privatperson som betalar min vän för att spela i dennes lag. Privatpersonen har ingen ekonomisk vinning i fråga, utan betalar bara för att få möjlighet att spela i ett bättre lag själv och ha bättre chanser att vinna tävlingarna de spelar ihop i (endast äran som möjlig vinst). Min vän skattar alltså inte för dessa pengar och det handlar om några dagar i streck (en halv vecka till två veckor per tillfälle) några gånger om året (ca 2-4 ggr om året).  Min vän får ca 4000-6000 kr/dag för detta. Vanligtvis kommer hon upp i ca 100000 kr om året, ibland lite mindre.

Nå, vad tycker ni? Svarta, gråa eller bara lite smutsigt vita pengar? Handen på hjärtat, hade ni själva meddelat skatteverket om ni kunnat tjäna dessa pengar på detta sätt?

• Svar på tråden Vad tycker du om det här (svartjobb)?
  • fesun

Det är faktiskt ganska mycket pengar det handlar om, typ halva min mans årsinkomst så ja, jag tycker att det är fel. Hade det bara varit någon tusenlapp här och där hade i alla fall inte jag brytt mig så mycket, men det där är inga småslantar precis.

• Glimma76

Jag tycker inte det stör, så länge han inte går på bidrag. Betalar han skatt på ett vanligt jobb, så drar han ju redan sitt strå till stacken. Tycker jag fast det är olagligt.

• DividedByZero

Jag förstår inte, vad är det som skulle göra det mindre fel än vilket svartjobb som helst? Att det är kul? Jag hade antagligen intbrytt mig om att meddela skatteverket om någon jobbade svart, men det blir liksom inte mer rätt för det.

• tystlängtan

Jag vet inte exakt, men min vän menar väl mest att det handlar om att det är en privatperson som betalar och som inte har någon ekonomisk vinning på det och att det inte är ett typiskt "jobb", att det mer skulle betraktas som en gåva. Någon som städar hemma hos någon får också betalt av privatperson utan ekonomisk vinning, men det är mer ett typiskt jobb liksom.

• tystlängtan

Personligen tycker jag inte att det är ok, men skulle troligen göra samma sak själv, jag vet inte... Han jobbar inte, han studerar (med CSN) och kommer jobba "som vanligt" och betala skatt som alla andra när han är klar med studierna.

Svar på tråden Vad tycker du om det här (svartjobb)?