Vad tycker du om det här (svartjobb)?
Jag känner någon som tjänar pengar svart, men menar själv att det inte är lika illa som "vanligt" svartjobb. Så vill veta vad ni tycker? Olagligt ja, men är det ok, nästan ok, fel - men skulle gjort samma själv, eller FEL FEL FEL enligt dig?
För att inte avslöja personen gör jag en jämförelse med ett fotbollsproffs. Fotbollsproffsen gör något de tycker är roligt och tjänar mycket på det. Många skulle gärna ta deras plats utan att få betalt för det, bara för att få spela bra fotboll och bli bättre spelare själv. Proffsen spelar dock för en klubb som tjänar pengar på att klubbens lag går bra (får mer fans osv.).
Det min vän sysslar med är liknande fotbollsproffsens läge, fast det är en privatperson som betalar min vän för att spela i dennes lag. Privatpersonen har ingen ekonomisk vinning i fråga, utan betalar bara för att få möjlighet att spela i ett bättre lag själv och ha bättre chanser att vinna tävlingarna de spelar ihop i (endast äran som möjlig vinst). Min vän skattar alltså inte för dessa pengar och det handlar om några dagar i streck (en halv vecka till två veckor per tillfälle) några gånger om året (ca 2-4 ggr om året). Min vän får ca 4000-6000 kr/dag för detta. Vanligtvis kommer hon upp i ca 100000 kr om året, ibland lite mindre.
Nå, vad tycker ni? Svarta, gråa eller bara lite smutsigt vita pengar? Handen på hjärtat, hade ni själva meddelat skatteverket om ni kunnat tjäna dessa pengar på detta sätt?