• Rocket Mania

Var i Italien ska vi åka? Eller Europa?

Vi funderar på att åka till Italien i sommar, har du något bra förslag på resmål? Eller har du något annat bra tips inom Europa?

Vi har aldrig varit i just Italien förut och vet alltså väldigt lite om hur det är att resa där. Vi är intresserade av mat och kultur mer än sol och bad men om det finns både ock är det ju super!

Vi kommer hyra bil så vi kan röra oss. Hyr gärna ett eget boende för att få ner priset. Kanske vi registrerar oss på någon bytessajt och byter boende men vi behöver ju veta vart vi ska först! Vi vill alltså inte resa charter utan flyger reguljärt ner och fixar allt själva.

Vi är egentligen öppna för förslag runt om Europa men var lite sugna på just Italien om ingen kan övertyga oss om att något annat land är bättre!

Så kom med ditt bästa tips. Var ska vi åka och varför!? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-26 18:31
    Vi är 2 vuxna och 3 barn ( då 4, 7, 9).

• Svar på tråden Var i Italien ska vi åka? Eller Europa?
  • Jagsjälv

Är ni en familj som åker? Det spelar ju in lite om barn ska åka med.

• Rocket Mania
    Jagsjälv skrev 2011-12-26 18:27:02 följande:
    Är ni en familj som åker? Det spelar ju in lite om barn ska åka med.
    Tack! Det är ju rätt väsentligt, ja!

La till info i TS men vi är alltså 2 vuxna och barnen är då 4, 7 och 9 år. 
  • Jagsjälv

Mat och kultur... Då skulle nog jag åka till Toscana. Har bara varit där i några dagar,men det finns massor att se och göra. Maten och vinet är smaskens...Skrattande Ute vid kusten kan ni sola och bada. Det verkar väldigt lätt att fixa boende från olika uthyrare (Sembo, in italia(?) Blocket mm).

Sicilien finns också en bra mix av mat, vin, kultur och bad.

Annars finns sidan mot Adriatiska havet med ett pärlband av badorter och närhet till Venedig bla.

Och nej, det finns inget bättre land att semestra i än Italien!! Flört

• ewis1

Vi har varit i Tropea (Kalabrien). Jättefint och mysigt. Kan absolut tänka mig att åka tillbaka dit.

• Rocket Mania
    ewis1 skrev 2012-01-02 22:49:21 följande:
    Vi har varit i Tropea (Kalabrien). Jättefint och mysigt. Kan absolut tänka mig att åka tillbaka dit.
    Tack! Kalabrien har vi tittat på och tycker det ser intressant ut.

Vi har reggat oss på en semester-bostadsbytarsajt nu och fått förslag från San Francisco och Köpenhamn, inget från Italien dock. Än så länge.
  • evaoregon
    Rocket Mania skrev 2012-01-02 23:48:11 följande:
    Tack! Kalabrien har vi tittat på och tycker det ser intressant ut.

Vi har reggat oss på en semester-bostadsbytarsajt nu och fått förslag från San Francisco och Köpenhamn, inget från Italien dock. Än så länge.
    Både San Francisco och Köpenhamn är ju trevliga städer!  San Francisco är mångas favoritstad här i USA!  Glad  Mina barn älskade San Francisco när vi var där (de var då 4 resp 7 år).  Det finns massor att se där.  Spårvagnar, Alcatraz, Chinatown, sjölejon vid Fisherman's wharf.  Dessutom så klarar man sig superbra utan bil vilket man inte gör i de flesta städer här i USA.  Jag skulle hellre välja det än Italien!  Italien är ganska dyrt medan man här i USA kan köpa bl a kläder väldigt billigt och fylla resväskorna när man åker hem!
  • Rocket Mania
    evaoregon skrev 2012-01-03 20:56:20 följande:
    Både San Francisco och Köpenhamn är ju trevliga städer!  San Francisco är mångas favoritstad här i USA!  Glad  Mina barn älskade San Francisco när vi var där (de var då 4 resp 7 år).  Det finns massor att se där.  Spårvagnar, Alcatraz, Chinatown, sjölejon vid Fisherman's wharf.  Dessutom så klarar man sig superbra utan bil vilket man inte gör i de flesta städer här i USA.  Jag skulle hellre välja det än Italien!  Italien är ganska dyrt medan man här i USA kan köpa bl a kläder väldigt billigt och fylla resväskorna när man åker hem!
    Jag vet, vi skulle jättegärna åka dit! Tyvärr ville du byta en hel månad och vi kan inte vara borta riktigt så länge (+ att flygbiljetterna dit blir rätt mkt dyrare än de till Italien). Vi sa att vi kanske kunde hålla kontakten och byta en annan gång!

Bil skulle ingått i bytet. 

Köpenhamn är alltid fint men vi har varit där så mycket att vi tackade nej till det bytet! 
  • evaoregon
    Rocket Mania skrev 2012-01-03 21:00:30 följande:
    Jag vet, vi skulle jättegärna åka dit! Tyvärr ville du byta en hel månad och vi kan inte vara borta riktigt så länge (+ att flygbiljetterna dit blir rätt mkt dyrare än de till Italien). Vi sa att vi kanske kunde hålla kontakten och byta en annan gång!

Bil skulle ingått i bytet. 
    Det kanske går att förhandla till kortare tid och så kan de hyra en stuga eller bo på hotell om de vill vara borta så länge som i en månad?  Hur länge ska ni vara borta?  En del av pengarna för de dyrare flygresan kan ni säkert spara in genom att det är så mycket billigare här i USA än i Italien.  Tillgång till bil är ju toppen för då kan man göra utflykter längs kusten.  Om ni behöver hyra bil i Italien så blir det dyrt och bensinen är dessutom billig här i USA.
  • evaoregon

Var i Sverige bor ni förresten?  Stockholm?  Det verkar ju som om ni fått ett par intressanta förslag så det kommer kanske fler.

• ManMa

Jag kan rekommendera  Villa vallemme i Piemonte-regionen, norra Italien. Ett slott som drivs av en svensk familj, man bokar en "svit" (lägenhet) i slottet. Det finns mysig trädgård med pool. Fina små byar i närheten, vi gillade Gavi mycket där det finns ett fort och många mysiga små restauranger. Novi-chokladen hade i alla fall när vi var där fabriksförsäljning i närheten :) Större städer inom dagsutflyktsavstånd. En bra outlet om man vill shoppa. Hyfsat nära till Quince Terre, som jag ångrar att vi inte åkte till.

www.villa-val-lemme.com

Tyvärr verkar deras hemsida vara under omkonstruktion, hoppas den fungerar fullt ut snart.

• Rocket Mania
    evaoregon skrev 2012-01-03 21:07:30 följande:
    Var i Sverige bor ni förresten?  Stockholm?  Det verkar ju som om ni fått ett par intressanta förslag så det kommer kanske fler.
    Ja vi bor i Sthlm, dessutom i en stor lgh på "rätt" ställe så jag gissar att vi kommer få många fler svar!
  • evaoregon
    Rocket Mania skrev 2012-01-03 21:09:09 följande:
    Ja vi bor i Sthlm, dessutom i en stor lgh på "rätt" ställe så jag gissar att vi kommer få många fler svar!
    Då får ni säkert fler förslag!  Glad  Det roliga med bostadsbytarsidor verkar vara att man lätt kan hamna på ställen som man kanske inte först tänkt sig, men som blir toppen!  Hoppas du hittar något bra och du får rapportera hur det går!
  • Rocket Mania
    ManMa skrev 2012-01-03 21:08:32 följande:
    Jag kan rekommendera  Villa vallemme i Piemonte-regionen, norra Italien. Ett slott som drivs av en svensk familj, man bokar en "svit" (lägenhet) i slottet. Det finns mysig trädgård med pool. Fina små byar i närheten, vi gillade Gavi mycket där det finns ett fort och många mysiga små restauranger. Novi-chokladen hade i alla fall när vi var där fabriksförsäljning i närheten :) Större städer inom dagsutflyktsavstånd. En bra outlet om man vill shoppa. Hyfsat nära till Quince Terre, som jag ångrar att vi inte åkte till.

www.villa-val-lemme.com

Tyvärr verkar deras hemsida vara under omkonstruktion, hoppas den fungerar fullt ut snart.
    Tack! Det där ska vi absolut kolla upp!
Svar på tråden Var i Italien ska vi åka? Eller Europa?