• Night sky

    Hälsoundersökning - blodprover

    Hallå!

    Jag undrar om det är någon av er därute som kan tipsa vart man kan vända sig om man vill göra en hälsoundersökning i den bemärkelsen att kolla upp hur man har det i kroppen på balans av vitaminer och mineraler osv. blodprover alltså.

    Jag förstår att man kan vända sig till sjukvården, men ringer man bara till sin vårdcentral eller vad? Eller finns det privata alternativ eller helt andra alternativ som jag inte ens vet om? 

  • Svar på tråden Hälsoundersökning - blodprover
  • Biinzan

    På vår vårdcentral har dom olika sorters öppettider för just blodprov. Det brukar vara ett par timmar på morgonen som man går dit utan tidsbokning.  
    Men ring din vårdcentral och fråga hur du ska gå tillväga. 


    Emilia, 11-04-13 <3
  • Scream2

    Där jag hänger finns det ett speciellt hälsoundersökningspaket. Man har alltså inga specifika symtom man vill kolla upp utan bara checka att allt är bra. Det kostar ca 5-600 kr och då ingår lite blodprover och vill man ha utöver betalar man för det.
    Detta är ett privat ställe, landstingsfinansierade vc kan ha mostsvarande men ofta är det ju svårt att få en tid om man är sjuk så jag misstänker du inte kommer att bli prioriterad. Men ring och fråga. En läkare måste ju dock ordinera blodproverna, om det inte är nåt specialställe.  

  • PrickenoGrodan

    Det är nog inte så vanligt att man kan gå till vc för en hälsoundersökning om man inte känner sig sjuk. Vill man ha en allmän check får man vända sig till en privat läkare/mottagning. Vet att många företag har avtal, kanske du har företagshälsovård?
    Sen så är det bättre att lyssna på kroppen än att ta massa prover, känner man sig frisk är man oftast frisk.

  • Night sky
    Biinzan skrev 2011-12-27 17:22:07 följande:
    På vår vårdcentral har dom olika sorters öppettider för just blodprov. Det brukar vara ett par timmar på morgonen som man går dit utan tidsbokning.  
    Men ring din vårdcentral och fråga hur du ska gå tillväga. 
    Tack för tips!
    Scream2 skrev 2011-12-27 17:25:11 följande:
    Där jag hänger finns det ett speciellt hälsoundersökningspaket. Man har alltså inga specifika symtom man vill kolla upp utan bara checka att allt är bra. Det kostar ca 5-600 kr och då ingår lite blodprover och vill man ha utöver betalar man för det.
    Detta är ett privat ställe, landstingsfinansierade vc kan ha mostsvarande men ofta är det ju svårt att få en tid om man är sjuk så jag misstänker du inte kommer att bli prioriterad. Men ring och fråga. En läkare måste ju dock ordinera blodproverna, om det inte är nåt specialställe.  
    Var hänger du nånstans då om man får fråga..?
    PrickenoGrodan skrev 2011-12-27 17:28:26 följande:
    Det är nog inte så vanligt att man kan gå till vc för en hälsoundersökning om man inte känner sig sjuk. Vill man ha en allmän check får man vända sig till en privat läkare/mottagning. Vet att många företag har avtal, kanske du har företagshälsovård?
    Sen så är det bättre att lyssna på kroppen än att ta massa prover, känner man sig frisk är man oftast frisk.
    Jo, du har så rätt så. Men jag har ett grundproblem som gör att jag skulle vilja kolla upp detta. Jag är inte sjuk, men jag är inte heller helt normalt fungerande om man säger så

    Nåt tips på nåt privat kanske? Jag har inte företagshälsovård.

     
  • PrickenoGrodan
    Night sky skrev 2011-12-27 17:42:53 följande:
    Tack för tips!
    Scream2 skrev 2011-12-27 17:25:11 följande:
    Där jag hänger finns det ett speciellt hälsoundersökningspaket. Man har alltså inga specifika symtom man vill kolla upp utan bara checka att allt är bra. Det kostar ca 5-600 kr och då ingår lite blodprover och vill man ha utöver betalar man för det.
    Detta är ett privat ställe, landstingsfinansierade vc kan ha mostsvarande men ofta är det ju svårt att få en tid om man är sjuk så jag misstänker du inte kommer att bli prioriterad. Men ring och fråga. En läkare måste ju dock ordinera blodproverna, om det inte är nåt specialställe.  
    Var hänger du nånstans då om man får fråga..? Jo, du har så rätt så. Men jag har ett grundproblem som gör att jag skulle vilja kolla upp detta. Jag är inte sjuk, men jag är inte heller helt normalt fungerande om man säger så

    Nåt tips på nåt privat kanske? Jag har inte företagshälsovård.

     
    Men om du har ett grundproblem borde du kunna vända dig till vc.
  • Scream2
    Night sky skrev 2011-12-27 17:42:53 följande:
    Scream2 skrev 2011-12-27 17:25:11 följande:
    Där jag hänger finns det ett speciellt hälsoundersökningspaket. Man har alltså inga specifika symtom man vill kolla upp utan bara checka att allt är bra. Det kostar ca 5-600 kr och då ingår lite blodprover och vill man ha utöver betalar man för det.
    Detta är ett privat ställe, landstingsfinansierade vc kan ha mostsvarande men ofta är det ju svårt att få en tid om man är sjuk så jag misstänker du inte kommer att bli prioriterad. Men ring och fråga. En läkare måste ju dock ordinera blodproverna, om det inte är nåt specialställe.  
    Var hänger du nånstans då om man får fråga..? Jo, du har så rätt så. Men jag har ett grundproblem som gör att jag skulle vilja kolla upp detta. Jag är inte sjuk, men jag är inte heller helt normalt fungerande om man säger så

    Nåt tips på nåt privat kanske? Jag har inte företagshälsovård.

     

    Det är en hemlis, men en privat vc typ. Men har du nåt problem så ring och hör med din vc. Du kanske inte får tid imorgon men ett planerat besök borde dom väl kunna fixa så du får diskutera med en läkare.
Svar på tråden Hälsoundersökning - blodprover