• Lady32

Era erfarenheter om förlossning efter kejsarsnitt: välja nytt KS eller vaginalt? Rädd för båda! :-(

Hej,

Är gravid med mitt 3:e barn, i v.25.
    Första förlossningen startade med vattenavgång, v 40+8, och jag blev igångsatt pga. mekoniumfärgat fostervatten. Hade sedan värkar med 1½ minuts mellanrum i 14 timmar, innan sonen kom ut via normal vaginal förlossning.
    Andra förlossningen startade med värkar, som snabbt blev väldigt täta och intensiva. Jag trodde och hoppades att allt skulle gå lite snabbare och lättare denna gången, eftersom det tydligen brukar göra det för de flesta vid andra förlossningen. Men av någon anledning gick något snett, jag fick krystvärkar när jag var öppen bara 4 cm, min flicka i magen blev stressad och till slut beslutades det att jag skulle snittas akut. Men då hade jag först tvingats kämpa emot krystvärkar i ca 1 timme, vilket var mycket traumatiskt för mig. Har aldrig jobbat så hårt i mitt liv, det var hemskt!

Inför min kommande förlossning är jag nu tämligen rädd, minst sagt, för typ allt som kan gå fel... Ska få prata med en läkare i v.32, men tänker dagligen på förlossningen och hur den ska gå. Jag lär ev. få möjlighet att välja mellan att försöka föda vaginalt eller att få planerat kejsarsnitt denna gången, men kan inte välja! Är livrädd för båda, pga. alla risker som finns. Har nu hört talas om risken att livmodern kan spricka under förlossningen pga. mitt tidigare snitt, och är nu nojjig över det också.. Jag blir dessutom MEGASTOR när jag är gravid, är redan minst lika stor som många som är i v.40... *gulp*. Det kan väl knappast vara positivt med tanke på "sprick-risken", att jag blir så stor om magen..? (Mina bebisar har dock varit normalstora, 50 cm, 3325 kg, båda två.)

Vad är era erfarenheter från situationer liknande min? Ni som snittats tidigare, hur gick det med nästa förlossning? Vad valde ni? Gick det bra? Det finns ju tyvärr risker med alla förlossningssätt, så det känns som att välja mellan "pest eller kolera" för tillfället. Någon som kan lugna och informera mig? Det är verkligen jobbigt att känna sådan ångest inför något som egentligen är en så otroligt positiv upplevelse; att få en liten bebis igen. Vill känna glädje, inte oro! 

• Svar på tråden Era erfarenheter om förlossning efter kejsarsnitt: välja nytt KS eller vaginalt? Rädd för båda! :-(
  • Svanflikkan85

Första sonen är jag snittad med (planerat)
    Andra sonen var jag rädd för vaginal, och fick då efter många om och men ett snitt beviljat på BF dagen.
    Värkar startade tidigare än BF och jag ville då ändå försöka föda vaginalt, så vi bortsåg från snittet.
    De var långdraget  kom in på förlossningen vid 14 tiden och kl 20.15 var jag öppen 5 cm.
    20.50 startade krystvärkar och sonen föddes 20.57 Han överrumplade både oss och personalen.
    Jag förlorade dock nästan 2L blod (fick en sprickning över ett större kärl) Men njag åkte em dagen efter och har mårtt toppen (fick dock knapra hjärntabletter ett bra tag)

Nu väntar jag nr.3 och vill ha vaginal. Jag mådde så mkt bättre efter den vaginala än snittet, hade inte alls ont i magen efter andra sonens födsel. 

• Läntandelavendel

Hänger på tråden, hade också snitt med nr 1 (pga säte) o denna gången e bebisen vänd åt rätt håll så jag e inställd på vag förlossning. Känns bättre så än att det skulle bli snitt igen pga säte men som du säger, finns ju risker med det med...

• Lady32
    Svanflikkan85 skrev 2011-12-27 21:29:00 följande:
    Första sonen är jag snittad med (planerat)
    Andra sonen var jag rädd för vaginal, och fick då efter många om och men ett snitt beviljat på BF dagen.
    Värkar startade tidigare än BF och jag ville då ändå försöka föda vaginalt, så vi bortsåg från snittet.
    De var långdraget  kom in på förlossningen vid 14 tiden och kl 20.15 var jag öppen 5 cm.
    20.50 startade krystvärkar och sonen föddes 20.57 Han överrumplade både oss och personalen.
    Jag förlorade dock nästan 2L blod (fick en sprickning över ett större kärl) Men njag åkte em dagen efter och har mårtt toppen (fick dock knapra hjärntabletter ett bra tag)

Nu väntar jag nr.3 och vill ha vaginal. Jag mådde så mkt bättre efter den vaginala än snittet, hade inte alls ont i magen efter andra sonens födsel. 
    Får jag fråga varför ni hade planerat snitt inför första förlossningen? Och tack för ditt inlägg, tar tacksamt emot alla svar.

Usch ja, tiden efter snittet var ingen hit. Men å andra sidan..jag hade blivit sydd rätt mycket efter den vaginala, och de hade lämnat kvar en del "trådar" som stack ut ur såren, och som stötte vid trosorna när jag rörde mig, vilket var enormt plågsamt det också...så åter igen känns det lite som "pest eller kolera". Men det är ju onekligen mer naturligt att föda vaginalt, (än att snitta), så jag tror att både min kropp och bebisen mår bäst av en vaginal förlossning, egentligen. Om det går bra, dvs.. Men ändå.. Tänk om allt går åt pipan, tänk om livmodern spricker, eller jag förblöder eller något sådant..?? Har läst en hel del skräckinjagande förlossningsberättelser här på FL.. Visst, det är kanske lite dumt att läsa sånt, men jag känner samtidigt att jag vill veta vad som kan hända, (och som faktiskt händer) så att jag kan förbereda mig, fatta välinformerade beslut osv. Blev väldigt överrumplad förra gången då allt plötsligt gick snett, när jag trodde allt gick bra, så det vill jag gärna undvika denna gången, om jag kan.  
  • Lady32
    Läntandelavendel skrev 2011-12-27 21:42:43 följande:
    Hänger på tråden, hade också snitt med nr 1 (pga säte) o denna gången e bebisen vänd åt rätt håll så jag e inställd på vag förlossning. Känns bättre så än att det skulle bli snitt igen pga säte men som du säger, finns ju risker med det med...
    Ja, det är ju det som är så "nedrigt".. Hur vi än gör, så är det ju (faktiskt!) med livet som insats vi ger oss in på detta med barnafödande.. Frivilligt dessutom! Galet..! Men vad gör man?? Man vill ju ha dessa små bebbar, till vilket pris som helst (nästan..). Men det förändrar knappast det faktum att jag blir allt mer skraj för varje dag som går nu..och inga svar får jag heller från sjukvården, trots att jag efterfrågat samtalskontakt sedan inskrivningmötet med barnmorskan.. Dåligt, tycker jag. Ska man verkligen behöva gå och vara rädd i 32 veckor, innan man får prata med någon om detta?? (Har lovats möte med läkare i v.32)
  • Svanflikkan85
    Lady32 skrev 2011-12-27 21:49:28 följande:
    Får jag fråga varför ni hade planerat snitt inför första förlossningen? Och tack för ditt inlägg, tar tacksamt emot alla svar.

Usch ja, tiden efter snittet var ingen hit. Men å andra sidan..jag hade blivit sydd rätt mycket efter den vaginala, och de hade lämnat kvar en del "trådar" som stack ut ur såren, och som stötte vid trosorna när jag rörde mig, vilket var enormt plågsamt det också...så åter igen känns det lite som "pest eller kolera". Men det är ju onekligen mer naturligt att föda vaginalt, (än att snitta), så jag tror att både min kropp och bebisen mår bäst av en vaginal förlossning, egentligen. Om det går bra, dvs.. Men ändå.. Tänk om allt går åt pipan, tänk om livmodern spricker, eller jag förblöder eller något sådant..?? Har läst en hel del skräckinjagande förlossningsberättelser här på FL.. Visst, det är kanske lite dumt att läsa sånt, men jag känner samtidigt att jag vill veta vad som kan hända, (och som faktiskt händer) så att jag kan förbereda mig, fatta välinformerade beslut osv. Blev väldigt överrumplad förra gången då allt plötsligt gick snett, när jag trodde allt gick bra, så det vill jag gärna undvika denna gången, om jag kan.  
    han låg först i säte, sen nästan rätt och då var jag arg efter att blivit lovad snitt så under stor gråt sa jag att jag mår psykiskt dåligt av hattandet fram och tillbaka, så snittades!

Jag fick med bli sydd men besvären med det var lättare än snittet, man kan ju ha lössittande trosor, Killens boxer som är skönare och rymligare =)
    Jag undviker nu mera att läsa allt hemskt.. jag blir bara orolig.
    Min skrutt som kom vaginalt vägde 4300 och jag har en hel livmoder. :)
    Både mamma och barn mår bäst av en vaginal förlossning =)
    Vem vet du kanske får en helt perfekt vaginal förlossning denna gång =)  Allt går lätt smidigt inga sprickningar =) Alla förlossningar är olika =) 
  • Lady32
    Svanflikkan85 skrev 2011-12-27 21:56:08 följande:
    han låg först i säte, sen nästan rätt och då var jag arg efter att blivit lovad snitt så under stor gråt sa jag att jag mår psykiskt dåligt av hattandet fram och tillbaka, så snittades!

Jag fick med bli sydd men besvären med det var lättare än snittet, man kan ju ha lössittande trosor, Killens boxer som är skönare och rymligare =)
    Jag undviker nu mera att läsa allt hemskt.. jag blir bara orolig.
    Min skrutt som kom vaginalt vägde 4300 och jag har en hel livmoder. :)
    Både mamma och barn mår bäst av en vaginal förlossning =)
    Vem vet du kanske får en helt perfekt vaginal förlossning denna gång =)  Allt går lätt smidigt inga sprickningar =) Alla förlossningar är olika =) 
    Jo, du har rätt..egentligen..i teorin.. Alla förlossningar är olika, och man kan få en underbar förlossningsupplevelse efter en traumatisk sådan. Och det är det jag hoppas på..att det ska fungera med vaginalt, att allt går som det ska och att jag återfår min positiva inställning till det hela. Hade ju dock en sådan från början. Kändes betydligt trevligare att vara gravid, när jag inte var så rädd.

Som det känns nu, så lutar det åt att avtala med läkaren att jag först ska försöka föda vaginalt, så länge allt verkar normalt, men med en förhöjd beredskap för snitt ifall något verkar skumt eller om jag bara VILL ha det så. Så bör man väl kunna göra..? Men samtidigt innebär det ju dock fortfarande risken att t.ex. livmodern spricker under förlossningsarbetet, och DÅ är det ju så dags att rulla iväg till operation..(snitt) Då är ju skadan redan skedd. Dessutom går jag (med detta upplägg) miste om möjligheten till en lugn förlossning via planerat snitt. Med ovanstående upplägg blir det ju ÄNNU ETT akut snitt, i så fall. Usch..detta är klurigt.
  • Svanflikkan85
    Lady32 skrev 2011-12-27 22:20:56 följande:
    Jo, du har rätt..egentligen..i teorin.. Alla förlossningar är olika, och man kan få en underbar förlossningsupplevelse efter en traumatisk sådan. Och det är det jag hoppas på..att det ska fungera med vaginalt, att allt går som det ska och att jag återfår min positiva inställning till det hela. Hade ju dock en sådan från början. Kändes betydligt trevligare att vara gravid, när jag inte var så rädd.

Som det känns nu, så lutar det åt att avtala med läkaren att jag först ska försöka föda vaginalt, så länge allt verkar normalt, men med en förhöjd beredskap för snitt ifall något verkar skumt eller om jag bara VILL ha det så. Så bör man väl kunna göra..? Men samtidigt innebär det ju dock fortfarande risken att t.ex. livmodern spricker under förlossningsarbetet, och DÅ är det ju så dags att rulla iväg till operation..(snitt) Då är ju skadan redan skedd. Dessutom går jag (med detta upplägg) miste om möjligheten till en lugn förlossning via planerat snitt. Med ovanstående upplägg blir det ju ÄNNU ETT akut snitt, i så fall. Usch..detta är klurigt.
    Men varför ska den spricka? Livmodern är så stark i sig, hur länge sen är de du gjorde snittet? Storebror här var fyra när lillebror föddes =)
    Försök ställa in dig på altt allt kommer gå kalasbra =) och inga tråkigheter, skulle de komma då löser dom sig =) Du ska ju få en mysig bebis =) En till guldklimp =) Vi kan följas åt om du vill =) Jag är ju med gravid =)
    kan peppa dig att de går bra =)
  • Läntandelavendel
    Lady32 skrev 2011-12-27 22:20:56 följande:

bara inflikar: förstår dina tankar precis. Om det nu ändå slutar med akut snitt så e det ju ännu värre än planerat snitt.... MEN...det vet vi ju inte förrän dagen D. Och man kanske inte ska förutsätta det "värsta"
Svar på tråden Era erfarenheter om förlossning efter kejsarsnitt: välja nytt KS eller vaginalt? Rädd för båda! :-(