• Leja

Vad var jobbigast?

Hej alla ensamma föräldrar. Jag är gravid i vecka 15 och har varit ensam om detta från början. Det var oplanerat och pappan vill absolut inte ha med det att göra. Nu blir det så att jag får köra hela racet själv och jag är lite nyfiken på vad som varit absolut jobbigast med att vara ensam? Skriv gärna också om ni varit ensamma från början eller blev det på vägen. Tack!

• Svar på tråden Vad var jobbigast?
  • Leja
    Ansia skrev 2012-01-04 21:15:05 följande:
    Försöka dra en lång historia kort , det är rätt stor ålderskillnad mellan mig och min sons pappa . vi hade inget direkt förhållande heller för den delen sex lite här och där ibland fast vi var vänner , tja KK kan man väl säga fast ändå inte . Han levde i ett förhållande tidigare men dom höll på att göra slut , hon var med andra och han med andra.

blev gravid mitt i deras uppbrott men när min graviditet kom upp på tal valde dom att fortsätta med varandra. Första veckan han visst om min graviditet gick det att prata med honom på ett bra sätt men sen tvärvände han på allt , han hatade mig och det väntade barnet ville inte veta av någon av oss alls och jag valde att bara vara tyst . Blev hotad via sms att jag skulle dödas av hans ex tjej för jag förstörde hennes familj och hennes barn , inte hans barn skulle tvingas växa upp utan sin älskade plast pappa. Och han bad gemensamma vänner blanda i några piller i mitt kaffe som skulle orsaka att jag fick missfall för barnet fick inte på några vis födas. Dock berättade mina vänner detta för mig fast när jag gjorde polisanmälan vägrade de såklart att vittna , så man kunde aldrig bevisa att han gett dom piller och han verkligen ville ta död på fostret.

Men jag var livrädd under hela min graviditet och höll mig så långt ifrån dom jag kunde ,  Hans ex tjej som numera är hans sambo åkte dock dit på hoten emot mig och har blivit dömd för kränkning och olaga hot emot mig i tingsrätten och ska betala mig 5000 kr i skadestånd.

Så han lever med henne och hennes barn och vill inte på några sätt eller vis varken veta av eller ens se kort på vår fina underbara son , han uttrycker bara hur hatad och oönskad ungen är och han aldrig kommer låta
     " Saken " få någon del i hans familj alls .. Han älskar hennes barn och mitt barn är enbart ett vidrigt stycke han inte vill kännas vid.

Allt har varit mer än kaos kan man säga men idag är sonen 4 månader och tack och lov är det lugnt nu för stunden då Familjerätten fick gå in och säga till honom på skarpen att låta mig vara för barnets skull för dom observerade hur omogen han är hur icke lämpad att ens få vistas i vår sons närhet..

det har varit min drömtillvaro det , fast jag tror kanske att min historia tyvärr hör till något av de extremaste fallen tyvärr.Rynkar på näsan
    Oj, ja det får man nog hoppas att det är ett av de extremare fallen. Jag beklagar verkligen, vilken jävla idiot, men helt klart så har du/ni ju det utan tvekan bättre utan honom! Det kommer nog jag med ha som det känns nu. Jag har inte blivit hotad eller så men det är mycket som ska spela på mitt dåliga samvete. Jag kommer bara aldrig förstå hur man kan förneka sitt eget barn så. Aldrig.
  • Lbem

Jag bestämde mig för att vara själv redan från början då det helt
    enkelt inte fungerade ihop med biopappan som nu har vår dotter
    oftast varannan helg.
     Fick hjälp av min mamma när min dotter var liten, hon var även
    med på förlossningen.
    Nu bor jag och min dotter själva, hon är 2,5.
    Det absolut jobbigaste är väl att faktist vara just ensam om precis
    allt. Men man får se det positiva i allt, du får bestämma allt själv,
    skapa egna rutiner, sätta egna gränser.
    Det är bara Du som bestämmer!

Räkna med att det kan bli tufft MEN det är helt klart värt det. 

• FinastE2010

Jag separerade från barnets pappa när sonen var ca 7 mån. Egentligen var jag på ett sätt ensam redan innan, fast i ett förhållande. Fick tjata om allt, fick aldrig en sovmorgon etc. Det som blev lättare när jag flyttat var att jag äntligen fick slippa irritera mig på någon som inte tar egna insiativ o som bråkar om allt. MEN det har varit och är fortfarande jobbigt att vara ensamstående, det är inget lätt jobb. Jag är tacksam över att allting flyter på bra eftersom jag bestämmer allt angående rutiner etc. men tråkigt att inte ha någon att dela både ansvar och annat med. Han har en pappa som "ska komma" varje helg men uteblir ungefär varannan.

men det absolut jobbigaste är faktiskt vad gäller sömnen då sonen också aldrig sovit en hel natt än och jag aldrig sovit längre än till 7. Han är snart 2 år. Man blir jävligt trött.. Så det blir många gånger man somnar kl 20.00 ;)

• PoL

Jag brukar säga att det är avsevärt mycket lättare att vara ensam förälder än att vara förälder i ett dåligt fungerande förhållande. Och det som flera andra här har skrivit stämmer rätt bra med det...

Det behöver inte vara svårt att vara ensam förälder, man skall absolut inte vara rädd för det Jag tycker själv att det fungerat såpass bra att jag valt att skaffa ett barn till på egen hand, efter att ha varit ensamstående med 1:an i princip hela tiden i flera år.

Sen kan det ju variera rätt mycket beroende på hur barnet är, hur du är, hur påverkande omständigheter ser ut osv...    

Får man ett barn som sover dåligt är det i sig tufft som bara den! Men då kanske du får välja att acceptera att lägga dig kl.19 när du nattar bebisen så att du får mer sömn, tex (för mig tog det nästan 2 år att inse detta *ASG*)  

Det där med att lufta på bebisens rumpa som är så viktigt har jag hört många se som ett problem - för när skall man få till det? Vad jag gjorde var att bebisen fick lufta rumpan i badrummet på golvet när jag duschade, då blir ju luften lite varm och skön och du har koll på den lille samtidigt. Ja, bara som ett exempel - det finns lösningar på det mesta   

Jag tror att det absolut viktigaste är att du ser över dina prioriteringar och väljer vad som är viktigt! Tex bo i egenägt boende=större ekonomisk risk om tex vitvaror går sönder, ansvar för skottning, gräsklippning mm. Hyresrätt=du betalar för viss service så att du kan lägga dina pengar & tid på barnet osv. Jobb: heltid=mer stressigt och dåligt samvete för barnets långa dagar på dagis men bättre ställt ekonomiskt, deltid=det omvända (har jag själv tyckt iaf). Har du ett stort behov av egen vuxentid så kan det vara viktigt att du börjar se över dina nätverk så att du kan få avlastning för att gå på den där tjejmiddagen eller vad det kan handla om.   

• Leja

Ja jag hoppas och tror med att man finner lösningar på det mesta. Jag har ju inget att jämföra med heller, man märker kanske större skillnad om man blir lämnad när barnet är ett par månader, ja förutom om man då varit i ett dåligt förhållande innan som flera av er skrivit. Jag tror också det är en fördel att "slippa" ha en man att "ta hand om" isåfall.

Kul med tips, som det där med luftningen, tar gärna emot fler tips. =) Jag funderar på detta med bärsele, det måste väl underlätta en del om man är ensam? Erfarenheter av det?

• Regnig måndag
    Lilla My21 skrev 2012-01-04 01:43:43 följande:
    Var ensam graviditeten samt ca 1,5 år efter det.

Det jobbigaste var nog smågrejorna, att inte kunna duscha när man ville utan det kunde gå 2 dagar extra när det ville sig illa samt ingen avlastning tex att ta sig till tvättstugan med bebis istället för att någon kunde sitta hemma och hålla koll och såna saker.
    Jag har inte varit ensam så däremot efter att vi gick skilda vägar.

Jag håller med Lilla My att det var småsakerna som var värst, att sitta på toa inför publik, att vara orolig när jag öppnade ugnen, att alltid behöva vara alert, alla de där små, små detaljerna.

Men ännu värre var kanske tystnaden hemma när barnen var hos sin pappa. Den har jag haft riktigt svårt att tackla.

Ett tips: skaffa ett stort socialt nätverk och helst med män. Barn behöver manliga förebilder och det behöver inte nödvändigt vara pappan. Att tex ha en kompis som ställer upp och banklar i spik i en planka är guld värt när man själv är begåvad med 8 tummar.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • PoL

Bärsele var guld värt! Då har man bebisen nära och händerna fria att fixa och dona

• Leonel

Du kommer att klara detta galant, kanske det bästa alternativet tycker jag :). Är gift och hur mycket har mannen hjälpt under förlossning, uppfostran?? Inget alls. Bara för det ska vara lätt för honom så kan han aldrig säga nej, ibland går tankarna där, varför ska han vara tillgänglig när han inte är till stor nytta?? Ja så väntar man andra barnet, många utländska män som i mitt fall och i hans släkt, så ska kvinnan ta hand om barnet. Fel tänkt...

• Rigor

Leja,

Starta en ny tråd och fråga om hur roligt och bra man faktiskt kan ha det som ensam mamma! Man behöver ju inte fråga om vad som gör det så himla bra med att vara ensam med barn, för de flesta skulle nog önska att det fanns två riktiga föräldrar som verkligen längtar efter sin bäbis. Men om man nu hamnat i den sitsen att man blir ensam, så är det mer upplyftande med de solskenshistorier om de mammor som trots allt lyckas få ett härligt liv med sin härliga unge, än att ta reda på det värsta och jobbigaste sakerna!

Se med glädje fram emot allt som kommer att hända! Skaffa en "vecka för vecka utveckling" för bäbisen i magen och följ den, Skriv upp första gången du kände att det rörde sig i magen, det där lilla fladdret och sen när första kicken kom och vad du hade för dig precis då mm. Då blir det så mycket roligare att komma ihåg det och berätta om det när du kan säga när det var och vad du gjorde då det hände mm.

Det är inte lätt att fixa barn helt själv, men det är det inte heller när man är två! Hur man än har det, så är det så underbart fantastiskt att få och ha barn, och snart blir oxå du mamma! Grattis!

• Eisa

Hej, jag var också själv från början. Eftersom min son alltid sovit bra och varit problemfri i övrigt så finns det ingenting som varit jobbigt. Man kommer så nära och blir så synkroniserade att det inte blir belastande utan bara som en bästa vän (vet att man inte ska se sina barn som kompisar men det blir typ så).

• Eisa

För att inte låta orealistisk och lögnaktig så kan jag nämna en sak som faktiskt var och är jobbig: jaga barnvakt när man måste göra något som kräver att man är barnfri. Att vara beroende av andras välvilja.

Svar på tråden Vad var jobbigast?