• Cattis86

Har varit medlemmar i BFA i 3 år, visst ligger vi ganska långt fram i kön då? Även frågor om Ryssland, Polen och litauen

En fråga angående väntetider.. Vi har varit medlemmar hos BFA i cirka 3 år nu och betalat både medlemsavgift och sökandeavgift., Då borde vi väl ligga rätt långt fram i "kön" när vi väl skickar våran utredning till dem? Hur fungerar det när vi väl kommit så långt? Vi har varit på infoträffen hos kommunen och den 12 januari gör vi djupintervjun.. sen kommer några träffar till med hembesök t.ex som är den sista inplanerade träffen som kommer vara den 1 feb. Sen ska vi bara träffas någon gång till enligt kommunen och sammanställa alla papper, så om det går som det ska så borde vi vara redo att skicka allt till BFA typ i mars kanske?

Hur fungerar det sen när väl alla papper kommer till BFA? Tror ni att dem kommer ta sig an vårat "fall" skapligt snabbt?

Vi är inne på länder som polen, ryssland eller litauen just för att det är nära Sverige och man lättare då kan ta det landet som sitt "andra land" och lättare kan åka på resor dit och så..

Hur lång tid har det tagit för er som adopterat från de länderna från att papprena skickats dit till att ni fått BB?

• Svar på tråden Har varit medlemmar i BFA i 3 år, visst ligger vi ganska långt fram i kön då? Även frågor om Ryssland, Polen och litauen
  • Selma1966

Ryssland. Tog oss fyra år. Då hade Ryssland just öppnats upp igen efter att ha varit stängt för adoption. Sista 1,5 åren var efter att vi skickat dit ansökan och väntade barnbesked och sista halvåret av den tiden var från barnbesked och två adoptionsresor innan vi fick hem sonen. Vi gick genom Adoptionscentrum och kom hem med sonen förra våren. (I gengäld var det vi som fann sonen genom tips från volontärer så hade vi väntat på ett normalt barnbesked hade det tagit längre tid). Men jag tror köerna förändrats sedan dess.

• Cattis86

Tack för svar Misseri! Ja jag har hört att d e långa köer till ryssland genom ac. Bfa har ju än så länge pilotfamiljer som adopterar från ryssland så det är inga köer för att få adoptera nu från ryssland via dem. Men jag vet ändå inte riktigt hur d funkar.. Först kanske d e kötid för att få skicka papprena dit trots att d e ett nytt land för bfa? Nån som vet?

• Hej och Hopp

Hej! Jag vet inte, men jag har uppfattat det som att det inte är någon kö till Ryssland för BFA och att det också kan gå jättefort till bb. Men observera att jag inte vet mer än vad jag läst mig till på hemsidan och lika forum. Processen sedan i Ryssland är kanske lite omständig med flera resor osv men jag har fattat som att det KAN gå fort. Jag tror att ni kommer ligga bra till hos BFA. Nu kan det ju vara så att det är lång väntan i landet hos flera länder men jag tror att ni har ett gott utgångsläge. Ni kan ju alltid maila BFA och fråga - eller ringa på telefontiden. Jag har adopterat via dem och tycker att man alltid får bra svar. (nu är det väl inte så många som jobbar under julhelgerna - men sen) Lycka till på er väg mot barn!

• Cattis86

Hej "Hej och Hopp" :) Tack för svar! Det låter ju bra iaf :) Har tänkt att man kan ju fråga BFA, men har inte velat ringa än med risken för att verka "desperat" och fråga dem redan innan hemutredningen e klar och så.. Men du har ju så rätt! Man måste ju få fråga :) Ska höra av mig dit i början av januari och se vad dem säger :)

• Nånting

BFA är väldigt snabba med att kontakta er när ni väl har medgivandet klart. Vi fick telefonsamtal två dagar efter att vi skickade in det till dom. Sedan är de väldigt hjälpsamma med att gå igenom olika länder och era möjligheter. Med tre års kötid har ni ju iallafall stor chans att få välja land snabbt.

• Eva 937

Ni bör ju ligga bra till i kön att få skicka era papper, men sedan är det kö i länderna också och den tiden varierar väldigt mycket. Personligen skulle jag inte adoptera från de länder ni har valt just på grund av att de känns väldigt osäkra (om man nu vill vara säker på att få barn). Jag har hört en del skräckexempel från Ryssland, där paren har fått BB men ändå i slutändan efter en himla massa pappersarbete ändå inte fått hem sina barn. Dessutom har Ryssland stoppat internationella adoptioner plötsligt tidigare och man vet aldrig när det händer igen. Det är ju lite oroligt i landet igen nu. När vi har adopterat har vi kalkylerat med sannolikheten att få hem ett barn inom rimlig tid (skall vi hinna?), vi har funderat runt landsvalet - hur viktigt är landsvalet - viktigare än att få barn? (man kanske har en viss anknytning till landet och kan bara tänka sig det landet) . Vilka länder är snabba idag? Vilka länder är det minst oroligheter i? Vilka valmöjligheter har vi med tanke på ländernas krav?
    Om jag var er skulle jag ta en diskussion med de på BFA och be dem informera om flera landsalternativ innan jag bestämde mig.

• Selma1966

Ryssland är speciellt att adoptera ifrån. Det var jobbigt med byråkratin och dyrt med två adoptionsresor och alla läkarintyg på plats. Men vi hade stor hjälp av både Adoptionscentrum och tolken på plats. Det kändes inte särskilt osäkert på plats även om vi adopterade rätt nära efter deras stopp på internationella adoptioner och direkt efter amerikanska incidenter med tillbakaskickad rysk pojke och misshandel/dödsfall. (Amerikanerna låg inte bra till men ingen bråkade med oss från Sverige).

• hoppfia

Hej. Vi är en utav pilotfamiljerna som adopterat från Rysslande via Bfa. Kom hem med vårt barn mitten av december. Bfa är jättebra att ha att göra med!! Vad vi hört från andra som adopterat via AC, så är adoptionerna från Ryssland via Bfa mycket enklare. Regionen Bfa har adoptioner ifrån kräver i dagsläget i alla fall inte att man måste göra läkarkontroller på plats i Ryssland, vilket blir dyrt. Dock är en adoption via Ryssland ändå dyr pga all byråkrati och de tre resor som krävs samt visum. Nu var vi ju pilotfamilj och därav krångligt och osäkert vad gäller all byråkrati, vad som krävdes etc. Förhoppningsvis ska allt sådant vara fastställt när alla pilotfamiljer kommit hem med sina barn.
    Så här har resorna varit för oss: 1:a när du besöker barnet första gången, tar ca 5 dagar. Sen andra resan för ett besök till barnet samt sedan domstolsförhandlingarna, tar ca 7 dagar. Sista resan för att hämta barnet samt fixa sista pappersarbetet, tar ca 8 dagar.
    Då ni stått så länge i kö redan, så borde Ryssland gå relativt snabbt om ni väljer det då det finns så mycket barn där och kön dit ej borde hunnit bli så lång. Ring och prata med Bfa, det gjorde vi innan vår utredning var klar, och de var väldigt trevliga!!

• Namaste72

Ring BFA och hör med dem. Med er långa kötid står ni nog först i kön till nästan alla länder. De är supertrevliga och svarar gärna på frågor

{ Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Cattis86

Tack alla fina människor för svar! <3

Åhh, GRATTIS hoppfia!!! SÅ underbart! Det var inte ni som var med i senaste adoptionsnytt från BFA? :)

Just nu är vi MITT uppe i medgivandeutredningen och det är MASSA känslor här! Det är så SPÄNNANDE framförallt, blandat med skräck.. Vi tror inte vi har något som dem kan neka oss för, inga plumpar i några register, och har en god relation till släkt o.s.v.. men ändå.. Det här är ju det vi vill MEST AV ALLT i hela livet, och det är dem det hänger på lixom... Herregud, detta är verkligen så STORT!

I tisdags var vi där för våran andra träff med dem, då hann vi gå igenom ungefär hälften av djupintervjun.. Men vi blev så förvånade, för vi hade fått för oss att dem först skulle prata med oss gemensamt och sen ha intervjuer med var och en för sig, men direkt då vi kom så skulle vi in i olika rum med varsin utredare.. Så hittills har vi inte gjort något av den "gemensamma" intervjun, och vi har bara ett möte kvar på familjerättsenheten innan hembesöket så dem kommer aldrig hinna intervjua oss tillsammans innan dess.. Kan det vara så att dem kommer intervjua oss gemensamt i samband med hembesöket kanske? Hur har dem gjort med er?

Jag ska ringa till BFA och fråga, och jag håller med er dem verkar verkligen hur bra som helst!
    Beställde några häften av dem och redan nästa dag fick jag ett trevligt mail tillbaka :)
    Så hittills känns det bara så BRA att vi valt BFA! :) 

• Hej och Hopp
    inväntande skrev 2012-02-17 21:46:13 följande:
    BFA är det Barnen Framför Allt?

Ja det är det
  • inväntande

Har bara varit och "nosat" på doptions svängen men då passar jag på att fråga här och så. Om man går med i en förening (denna kändes som rätt...) är det lika med utredning i kommun då?

Eller kommer det senare? Eller förväntas man göra utredningen lika fort? Eller inboxa mig om någon vill svara. 

• Hjärtat längtar
    inväntande skrev 2012-02-18 12:59:42 följande:
    Har bara varit och "nosat" på doptions svängen men då passar jag på att fråga här och så. Om man går med i en förening (denna kändes som rätt...) är det lika med utredning i kommun då?

Eller kommer det senare? Eller förväntas man göra utredningen lika fort? Eller inboxa mig om någon vill svara. 
    Jag förstår inte riktigt hur du menar med lika med utredning?
    Vanligtvis ställer man sig i kö först, sedan går man föräldrautbildning och sedan gör man utredningen.  
  • inväntande

Jo men jag har fått inbox svar. Vad jag menar var om man ställer sig i kö är det pang på då eller kan man fundera ett tag till.

• Hej och Hopp

Ingenting händer för att du ställer dig i kö hos en organisation - mer än att du börjar spara på dig kötid som är såå värdefull om du sedan går vidare och går utbildningen/gör utredningen och får ett medgivande.

När du har medgivandet så blir ditt ködatum/nummer aktivt - och det är då du avgör om du vill gå vidare med att adoptera - OM du är framme i någon kö...

Kommunens hemutredning och adoptionsorganisationerna är alltså två helt skilda instanser.    

Svar på tråden Har varit medlemmar i BFA i 3 år, visst ligger vi ganska långt fram i kön då? Även frågor om Ryssland, Polen och litauen