• maica75

Kan någon tipsa min väninna som snart blir ensam förälder?

Hej,

Min bästa väninna bad mig om hjälp, att kolla upp lite information som hon behöver.

Hon och hennes man har redan skilt sig för snart 1 år sedan, men hon är tvungen att bo kvar i hans lägenhet eftersom hon inte kan hitta någon stan att bo. De har en gemensam dotter på 2,5 år och hon vill bo nära sin ex man så att han kan hjälpa till med att hämta dottern från dagis. Sen är hon en inte så stark människa så hon tycker det är obehagligt att bo själv.

Men nu har hon bestämt sig att hon ska flytta. Men hon tror inte att hon klarar livet med sin lön som barnskötare. Hon bor i Stockholm föresten.

Så hennes frågor är:

- Kan hon få ekonomi stöd från socialen? Var kan hon vända sig till?

- Innan hon gifte sig var hon tvungen att skriva under en äktenskapsförord. Han hade redan köpt en bostad då. Men hon undrar om hon har rätt till de sakerna de skaffade tillsammans sedan de gifte sig.

- Hon undrar om hon vill flytta utomland och ta dottern med sig.

Hoppas att få hjälp från er för jag vet ingenting men vill så gärna hjälpa henne.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Kan någon tipsa min väninna som snart blir ensam förälder?
  • Hannah76

Vad står det i äktenskapsförordet? Det r ju det som gäller, hon har ju skrivit på.

Hon kan inte flytta utomlands utan hans medgivande.

Ska hon ha boendet? Ska pappan inte ha barnet något?

Har hon inget arbete? Om inte så kan hon få försörjningsstöd.

Söker hon bostad aktivt?

• maica75

Hon kommer inte ihåg vad som stod på äktenskapsförord eftersom hon inte kunde svenska då. Nu blir manen arg när hon frågat efter den. Men jag vet att hon har rätt att få läsa det. Hon är så snäll människa och blivit utnyttjad. 

Nu måste hon flytta ut ur hans lägenhet eftersom den inte är hennes. Hon har stannat kvar eftersom barnet har rätt att bo där. Men hon kan inte fortsätta att bo där, hon måste skaffa eget liv. I så fall, vad kan hon kräva från honom?

Hon har heltidsjobb som barnskötare, men finns det möjlighet att få lite ekonomi hjälp ändå?

Nej hon har inte allt sökt något boende, vilken är ganska dumt faktiskt.

• Hannah76
    maica75 skrev 2011-12-28 21:50:35 följande:
    Hon kommer inte ihåg vad som stod på äktenskapsförord eftersom hon inte kunde svenska då. Nu blir manen arg när hon frågat efter den. Men jag vet att hon har rätt att få läsa det. Hon är så snäll människa och blivit utnyttjad. 

Nu måste hon flytta ut ur hans lägenhet eftersom den inte är hennes. Hon har stannat kvar eftersom barnet har rätt att bo där. Men hon kan inte fortsätta att bo där, hon måste skaffa eget liv. I så fall, vad kan hon kräva från honom?

Hon har heltidsjobb som barnskötare, men finns det möjlighet att få lite ekonomi hjälp ändå?

Nej hon har inte allt sökt något boende, vilken är ganska dumt faktiskt.

Om hon kan få ekonomikst stöd eller inte berior ju helt på vad hon tjänar. Har hon en heltidstjänst så är det tveksamt..

men varför har hon inte sökt bostad? Det är ju något hon måste göra själv, det kan ingen hjälpa henne med.. Nu har hon ju förlorat ett års köande.

Ska barnet inte bo med pappan något? Hon har ju rätt till underhåll om barnet endast ska bo hos henne, eller bo hos henne merpartner av tiden.

Låter som om hon borde be om hjälp att ta reda på vad hon har rätt till.
  • Piratprinsessan87

Om pappan har barnet mindre än 14 dagar per månad ska hon ha rätt till underhållsbidrad. Och hon kan alltid söka bostadsbidrag i från försäkringskassan

Svar på tråden Kan någon tipsa min väninna som snart blir ensam förälder?