• Mickie

Vad kan man förvänta sig av en 1,5-åring vid matbordet?

Hej!
    Har en liten knatte på 1,5 år som fullständigt har ballat ur när det gäller att sitta och äta - frukost, lunch, middag, fika, you name it, allt slutar på samma sätt: med skriiiiiiik!

Hans drömscenario vore följande: att strutta fram och tillbaka mellan matbord och lekhörna och äta medan han grejar med sitt. Icke aktuellt.

Får han inte detta så vill han sitta i vårt knä och äta sin mat. Vet inte, inte ett drömscenario men kan väl kanske vara ok bara det blir LUGNT nån gång. Å andra sidan är det rätt meckigt för en annan och han BORDE väl kunna sitta på sin egen stol, tycker man. På dagis gör han så klart det...

Nu vet vi inte vilken väg vi ska ta. Antingen köra på som vi gör nu - upp och ner i knät, äta lite, ner, upp igen, gå runt till den andres knä, ner och upp i sin egen stol, ner igen, etc, och tro att detta är en "fas" som går över. Eller försöka sätta gränser: sitt i din stol och ät, inga alternativ finns.

Vad tycker ni? Ni brukar vara bra på att komma på idéer på hur allt bör vara?

• Svar på tråden Vad kan man förvänta sig av en 1,5-åring vid matbordet?
  • Mickie
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-28 21:43:03 följande:
    Hög igenkänningsfaktor från vår yngsta . Han är 2½ nu så hade nästan glömt knähundstiden vid 1½ .-). 
    Yes, den här killen har oerhört stor mysfaktor. På gott och på ont
    Coyote skrev 2011-12-28 21:45:48 följande:
    Okej, så det är okej för er om han lullar lite fram och tillbaka? Det tycker jag ni kan fortsätta med. Men sen måste ni välja själva, ska han få äta i ert knä eller inte? Kanske kan han få äta smörgås i ert knä, vid frukost och mellis, eller liknande, men lunch och middag äter man i sin stol?
    Tja, HELST vill vi ju inte att han ska lulla fram och tillbaka. Men jag tror inte vi kan lösa det på nåt annat sätt. Alternativet är att ta tillbaka den gamla stolen, spänna fast honom och låta honom skrika... Men SÅ mycket är det inte värt. Vi vill ju inte förstöra hans matglädje, som trots allt är stor.
    EnsamMammaTillTvå skrev 2011-12-28 21:57:06 följande:
    Wooow... har EXAKT samma problem med min 16 månaders tjej. Testade den hårda stilen idag och fy satan vad arg hon blev! Skrek och slog både händer o fötter i golvet som värsta ouppfostrade ungen.

Hon vill bara äta i mitt knä plötsligt och att jag ska bära henne 24/7. Jag är dessutom gravid i v 17 och mer eller mindre ensamstående så jag klarar inte av att ha henne klängandes på mig jämt.

Har funderat på om hon kommit in i någon trotsperiod? Finns det såna för barn i denna ålder.

Hur gör ni som enbart låter dem äta i sin stol? Alltså, om de vägrar stolen och bara vill vara i knät/på golvet? Får de inte äta där då? Blir de inte kinkiga och arga? (som min...)
    Tuuuufft... Ja huh. Men man tänka som så ibland att man får ta det som en komplimang att de vill vara hos en. Vi är deras Världens Bästa! <3
  • JeanneDArc

Min dotter har mer eller mindre varit ett levande trots hela sitt liv så JO det kan de Nu menar jag inte trots ordagrant, som att hon går emot oss för sakens skull, som någon form av manipulation. Men hon är den envisa och viljestarka typen som kämpar för att nå sina mål. Målen som 1,5-åring är ju dock inte riktigt stora livsavgörande mål. Jag ser det oftast som en fördel. Hon lär inte vara den som ger upp i första taget här i livet.

• Coyote
    Mickie skrev 2011-12-28 22:05:55 följande:
    Yes, den här killen har oerhört stor mysfaktor. På gott och på ont
    Coyote skrev 2011-12-28 21:45:48 följande:
    Okej, så det är okej för er om han lullar lite fram och tillbaka? Det tycker jag ni kan fortsätta med. Men sen måste ni välja själva, ska han få äta i ert knä eller inte? Kanske kan han få äta smörgås i ert knä, vid frukost och mellis, eller liknande, men lunch och middag äter man i sin stol?
    Tja, HELST vill vi ju inte att han ska lulla fram och tillbaka. Men jag tror inte vi kan lösa det på nåt annat sätt. Alternativet är att ta tillbaka den gamla stolen, spänna fast honom och låta honom skrika... Men SÅ mycket är det inte värt. Vi vill ju inte förstöra hans matglädje, som trots allt är stor.Tuuuufft... Ja huh. Men man tänka som så ibland att man får ta det som en komplimang att de vill vara hos en. Vi är deras Världens Bästa! <3
    Jag tycker ni resonerar sunt. Det är inte värt att göra till en jättekamp. Jag hade nog låtit honom lulla vidare ett tag och se hur det utvecklar sig.
  • frida20
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-28 21:40:11 följande:
    Min äldsta har precis fyllt 4 år och han sitter också och äter vid matbordet och tramsar inte med maten......och det har kommit alldeles av sig själv, trots att han fvandrade när han var 1½. Av ren nyfikenhet....varför är det inte ok att gå från och till bordet? jag kan förstå att man vill ha maten, men varför så hemskt med en 1½-åring som tar en sväng medan övriga äter? 
    jag har alltid lärt mig att när det är mat så äter man och mer lek kan man ta sen efter maten. inte fasiken vill jag att min son äter sen hoppar ner leker och sen äta. 1:så kan man väl inte göra om man äter ute 2:1,5 som äter själv blir kladdig och vill inte ha mat överallt 3: det är bara en vanlig uppfrostan.
    det är inget hårt eller hemskt det är bara en sak man lär sina barn.  
  • Loreena

Min son brukar sitta och pilla med plockmat i sin egen stol med tillhörande bricka. Det brukar funka bra om han är hungrig. :) Men givetvis hamnar en hel del på golvet. (Han är så givmild min son och vill dela med sig till hunden)
    Ha som mål att barnet ska sitta och äta i 5 min tex först, om barnet vill ner så ställ in maten i kylen och ge den senare. Låt inte barnet springa fram och tillbaka. Så småningom kan ni utöka tiden när barnet visar att hon/han orkar sitta längre. :) Men ge aldrig mat någon annan stans än i stolen.

Tips på bra plockmat är majs, ärtor, paprika, kokta morotsstavar, små bitar av tomat, gurka, fruktbitar etc.. pasta, korvbitar... bara fantasin sätter gränserna. Ge färgglad plockmat som är spännande att pilla i sig själv. :)

Det kanske är lättast att börja ändra rutinerna vid ett mindre mål som tex melliset med lite plockbitar av frukt och bär.

• Loreena

Låt maten stå serverad på bordet framför stolen innan du sätter barnet där, så att barnet ser varför han ska sitta i stolen. :)

• Cikoria

Som många andra tycker jag samma. Så länge dom äter så tycker jag dom ska sitta vid bordet men när dom är klara så klart de kan få gå och leka då. Men inget springande fram och tillbaka.

Jag har ju dock sett ett skräck exemplar min svägerska låter dem springa som dem vill vilket har lett till att de inte försått riktigt varför man ska äta. Så för att få i dem någon mat så sitter hon och matar dem på golvet medans de leker och ja hon matar fortfarande sin 4 åring som inte har en aning om hur man ens hanterar en kniv och gafel.

Nu säger jag inte att det kommer hända för det är knappt troligt att det skulle hända dig. 

• Mickie
    Cikoria skrev 2011-12-28 22:48:42 följande:
    Som många andra tycker jag samma. Så länge dom äter så tycker jag dom ska sitta vid bordet men när dom är klara så klart de kan få gå och leka då. Men inget springande fram och tillbaka.

Jag har ju dock sett ett skräck exemplar min svägerska låter dem springa som dem vill vilket har lett till att de inte försått riktigt varför man ska äta. Så för att få i dem någon mat så sitter hon och matar dem på golvet medans de leker och ja hon matar fortfarande sin 4 åring som inte har en aning om hur man ens hanterar en kniv och gafel.

Nu säger jag inte att det kommer hända för det är knappt troligt att det skulle hända dig. 
    Oj då, jösses, ja då har det kanske gått för långt. Vår 3-åring sitter dock duktigt och tuggar i sig för egen maskin. Får hoppas att den andre vandrar samma väg så småningom...
  • Lena
    frida20 skrev 2011-12-28 22:12:03 följande:
    jag har alltid lärt mig att när det är mat så äter man och mer lek kan man ta sen efter maten. inte fasiken vill jag att min son äter sen hoppar ner leker och sen äta. 1:så kan man väl inte göra om man äter ute 2:1,5 som äter själv blir kladdig och vill inte ha mat överallt 3: det är bara en vanlig uppfrostan.
    Jag håller med och eftersom vi har kört samma sen hon började äta mat vid 4 månader så har vi sällan haft bråk om det.
  • Flickan och kråkan
    frida20 skrev 2011-12-28 22:12:03 följande:

Nej, jag tycker inte heller att det är hemskt. Jag bara förstår det inte . Som sagt....har en 4-åring och snart 3-åring som inte vimsar runt utan som sitter vid bordet och äter utan att leka med mat och annat.....och som 1-åringar har de periodvis vandrat, periodvis gärna lekt med maten, ätit med händerna etc. etc. För mig är inte det ouppfostrat.....men det är jag .
  • frida20
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-29 08:58:20 följande:
    Nej, jag tycker inte heller att det är hemskt. Jag bara förstår det inte . Som sagt....har en 4-åring och snart 3-åring som inte vimsar runt utan som sitter vid bordet och äter utan att leka med mat och annat.....och som 1-åringar har de periodvis vandrat, periodvis gärna lekt med maten, ätit med händerna etc. etc. För mig är inte det ouppfostrat.....men det är jag .
    jag har två¨bestämda och envisa barn. som man måste vara lite mer bestämd. hade mina barn fått gå fram och tillbaka så hade de inte brytt sig om maten.
  • sahara sahara

Jag säger som flera andra - maten står på bordet, men vill man ta en paus och springa lite är det helt okej. Hon får också oftast sitta i knät och äta om hon vill, men det händer att vi säger nej till det. Däremot står ju inte maten framme tills hon själv säger att hon är klar. Springer hon rundor mellan tuggorna så säger vi till när vi börjar bli klara att "nu är det sista chansen - vill du ha mer mat får du komma nu innan vi plockar undan".

Jag ser inte vår relation som en maktkamp, jag förlorar inget om hon får sitta i knät och äta. Jag vill inte heller göra maten till en strid.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Tygtiiger

Jag vill ha någorlunda matro och jag vill inte ha kladdiga barn springande runt i lägenheten medan de äter. Samtidigt orkar jag inte med en massa tvärkonflikter och regler för reglernas skull. I er sits hade jag haft barnet i knät och när han ville gå ner påmint om att äta: "är du färdig? Vill du ha mer mat? Då får du sitta lite till och äta färdigt!" och när han gått ner torkat av honom och frågat en gång till - "är du mätt? Vill du ha mer mat?"

Min man lärde stora sonen att säga tack för maten och får jag gå från bordet tidigt, det tyckte jag var överdrivet då men det är en bra ritual för att hålla honom vid matbordet tills han ätit upp och fånga in honom så att han kan tvätta händerna.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • GrönaDruvan

Min 1,5 åring sitter och äter nästan längst av oss alla. Han äter stora portioner och älskar mat! Han vill upp i stolen när han ser att maten är på gång. Han äter bra med sked och dricker bra ur glas. Fast det senaste har han börjat kladda mycket! Ut med maten på bordet och i haklappen och sen äta upp det. Sen äter han gärna mer med fingrarna nu igen.. Tröttsamt. Men man får vara glad att han äter jättebra och gillar mat iaf!

• Carolina01

Min kille i samma ålder ska sitta å äta vid sin plats, vill han inte det så får han gå ifrån bordet (klart det finns undantag, om han är sjuk eller så), han får inte springa fram å tebax till bordet... Tycker att det är viktigt att visa honom vad som gäller å att resten av familjen får en lugn matstund... Han mån gång ledsnar på sin mat erbjuds han plockmat tex majs, gurka, ärtor, makaroner eller liknande som han tycker är roligare å godare att äta...

• Mickie

Vill bara ge lite åtrkoppling!

Nu har vi låtit lilleman "vandra fram och tillbaka" som han har velat och haft honom i knät under måltiden om han har känt för det. Dock ingen mat nån annanstans än på bordet (vilket vi inte hade innan heller) och inga leksaker tillsammans med maten. Och det har gått jättebra! Han har i stort sett suttit på sin stol hela tiden, äter snabbt och effektivt och går sedan ner för att leka. Nån enstaka gång har han kommit tillbaka för att äta en extra bit, och vill då sitta i vårt knä.

Och - härom dagen när jag bytte bölja och han låg och skrattade på skötbordet så såg jag att två hörntänder håller på att spricka igenom. Kanske är det det som har gjort ont och gjort hela ätgrejen besvärlig - och kanske därför som han sökt "stöd" hos oss (äta i knäet). Skulle det ha varit så så känns det iaf bra att inte ha "tagit en kamp" om detta, när orsaken inte har varit gränstestning och trots utan snarare att han inte mått tipp-topp. Tja, vad vet jag - men tack iaf alla för att ni varit ett bollplank!

• Krake

Kul att höra! Här har alla fyra hörntänder segat sig fram de senaste veckorna. Aptiten led en del men det tar han igen med råge nu, äter oss ur huset.

Moster, inte monster.
  • Coyote
    Mickie skrev 2012-01-01 21:46:23 följande:
    Vill bara ge lite åtrkoppling!

Nu har vi låtit lilleman "vandra fram och tillbaka" som han har velat och haft honom i knät under måltiden om han har känt för det. Dock ingen mat nån annanstans än på bordet (vilket vi inte hade innan heller) och inga leksaker tillsammans med maten. Och det har gått jättebra! Han har i stort sett suttit på sin stol hela tiden, äter snabbt och effektivt och går sedan ner för att leka. Nån enstaka gång har han kommit tillbaka för att äta en extra bit, och vill då sitta i vårt knä.

Och - härom dagen när jag bytte bölja och han låg och skrattade på skötbordet så såg jag att två hörntänder håller på att spricka igenom. Kanske är det det som har gjort ont och gjort hela ätgrejen besvärlig - och kanske därför som han sökt "stöd" hos oss (äta i knäet). Skulle det ha varit så så känns det iaf bra att inte ha "tagit en kamp" om detta, när orsaken inte har varit gränstestning och trots utan snarare att han inte mått tipp-topp. Tja, vad vet jag - men tack iaf alla för att ni varit ett bollplank!
    Åh, vad skönt att höra! Ja, de där tänderna ställer verkligen till det ibland. Min 15-månaders håller på att få en bunt till, tycker att han ständigt har tänder på gång.
  • Alaioa

vad skönt att det ar löst sig.
    Jag är rätt hård med maten och att man ska äta vid bordet, så fort min 1,5 åring inte visar intresse för maten längre (provar så klart några gånger först så han inte bara tar en liten andrnings paus) så tar vi bort maten och han får gå och leka igen. Jag resonerar som så att om han leker med maten så är han mätt eller vill inte ha mer och då ksa han inte behöva sitta och ha tråkigt i stolen utan kan gå ner och leka.
    Sen har vi ofta en mysstund efter maten i soffan.

Svar på tråden Vad kan man förvänta sig av en 1,5-åring vid matbordet?