• Alvi

Hur många procent är bisexuella?

Jag sitter och chattar med en kompis och "ondgör" mig över faktumet att EXTRA EXTRA; Kajsa Bergkvist har kommit ut!!! när hon i själva verket "bara" är bisexuell och råkar ha blivit kär i en tjej för tillfället. Jag hävdar bestämt att typ 80 % ju är bisexuella, no big deal, men google verkar veta att det inte ens är tvåsiffrigt antal procent...

Nån som har nån bra, lättförståelig källa? RFSL hajade jag inte mycket av...

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Hur många procent är bisexuella?
  • Anonym (kanskeflatan)

Ja du, det beror väl på hur man räknar! Kinsey på sin tid hade ju något slags skala homo-hetero där det var glidande och med den framstod häpnadsväckande många som ohetero och det var ju lite chockartat på den tiden. 
    Jag minns inte siffrorna nu, men 80% låter ändå väldigt högt!

Man måste nog för varje undersökning man läser kolla efter hur de definierar: om det "räcker" med att ha attraherats av samma kön eller om det krävs att man skridit till sexuell handling, skridit till sexuell handling och velat göra det igen, levt i samkönad relation eller vad kriteriet nu kan vara.

Med bisexuella är det ju extra lurigt eftersom många ju framstår som hetero om de "stadgar sig" med en av motsatt kön i den ålder då det är socialt påbjudet att sätta bo osv, även om de sysslat med lite annat förut. Andra framstår på motsvarande sätt som homo. Jag själv tillhör den senaste gruppen. Kanske. Om det där tragglet med män inte bara var missriktade försök och brist på insikt? Om jag är att se som bisexuell eller homo kan ju bero på om man definierar utifrån faktisk sexuell praktik eller från känslor av inre längtan osv.

Vad menar du själv med bisexuell? Vore kul att höra!

• Alvi

Men gud vilken utläggning, måste det vara så krångligt...?!

Ja, vad jag själv menar med bisexuell - man blir kär i en kille och så tar den kärleken slut och så blir man kär i en tjej, och så tar det slut och så tycker man både en kille och en tjej är skitsöta, så flyttar man ihop med en tjej, men det tar slut och man flyttar ihop med en kille.

Att man är heterosexuell och har ett "heterosexuellt" liv men attraheras till utseendet av samma kön ser jag inte som bisexuellt. Att syssla med annat, typ innan man är 20.... Njaaae, näee, inte om den känslan av att man gillade vad som hände och man kan tänka sig det/hoppas på det igen finns kvar, då är man fortfarande "bara" hetero.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Gaytjej

Ja, enligt din definition så tror *jag* inte att det är så särskilt många som är bisexuella faktiskt.

Jag tror att många skulle kunna sträcka sig så långt som att det i sitt heterosexuella leverne ngn gång attraherats av ngn av sitt eget kön och att ganska många dessutom skulle kunna tänka sig att ha eller har haft sex med ngn av det egna könet..

Men jag tror ändå att det är ganska få som är så opåverkade av normer att de likaväl kan tänka sig att *leva tillsammans* med en kille som en tjej!

176 pers (säkerligen flertalet kvinnor eftersom de är överrepresenterade på FL) svarade i min undersökning 'hur heterosexuell är du'? www.familjeliv.se/Forum-9-191/m54108270.html 
    25% ansåg sig vara fullständigt hetersexuella, sedan låg resten på en glidande skala. Men jag lämnade defintionen fri.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • 100kgpappa

Många tjejer gillar ju lite tjejsex, men skulle aldrig kunna tänka sig att ha ett förhållande med en tjej, så för mig är det inte att vara bi-sexuell

Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • sahara sahara

Som sagt - allting ligger ju i definitionen.

Jag har läst en svensk och en amerikansk undersökning (inte Kinsey) där de kom fram till att cirka 5 % av kvinnorna är homo och cirka 20 % mer eller mindre bisexuella, medan cirka 10 % av männen är homo och 2-3 % bi. Jag har inte koll på definitionen där, men skulle tippa på att det är självdefinierat.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Anonym (bix)
    sahara sahara skrev 2011-12-29 10:48:00 följande:
    Som sagt - allting ligger ju i definitionen.

Jag har läst en svensk och en amerikansk undersökning (inte Kinsey) där de kom fram till att cirka 5 % av kvinnorna är homo och cirka 20 % mer eller mindre bisexuella, medan cirka 10 % av männen är homo och 2-3 % bi. Jag har inte koll på definitionen där, men skulle tippa på att det är självdefinierat.
    Jag tänker direkt "nypa salt" för dels är det ju som du säger en definitionsfråga och dels handlar det ju om huruvida man insett hur brett spektrum man själv har förmåga att attraheras av sexuellt och dels (inte minst) hur benägen man är att vara öppen med hur det ligger till. Det är ju inte helt ovanligt att personer i övre medelåldern plötsligt finner sig kära i någon av samma kön trots att detta aldrig hänt förut. Jag tror det handlar om att man inte fått in homo- eller bisexualitet i sin självbild, men när känslorna fanns där så gick det inte att bortse från det. 

Alltså: jag tror mer på 80% bisexualitet, som i POTENTIELLT förmögna att bli kär i någon av samma kön, än på 2-10% av befolkningen...
  • KaneL7

Kliche, kliche, man blir kär i personen, inte könet.

Jag är straight. Skulle bli helt fel om jag sa att jag var bi. Jag kan tänka mig att ha sex med en tjej. Eller tänka och tänka, jag vill ha sex med en tjej, men jag skulle inte kunna ha ett förhållande med en tjej. Jag attraheras inte av tjejer på det sättet.

Det kommer säkert låta dubbelmoraliskt nu, men jag tycker inte att det spelar så stor roll med vem man har sex med, eller läggning. Det handlar kanske bara om nyfikenhet för vissa?

Jag tror att det är många som är bi, men av någon anledning kanske inte inser det. 

• Platypus

Jag tror jag sett en undersökning för en himlans massa år sedan om att 14% av kvinnorna och 5% av männen har eller har haft en homosexuell "upplevelse", jag kommer dock inte ihåg vad som menades med upplevelse men siffrorna ger iaf en viss uppfattning

• Anonym (Nisse)
    100kgpappa skrev 2011-12-29 10:08:58 följande:
    Många tjejer gillar ju lite tjejsex, men skulle aldrig kunna tänka sig att ha ett förhållande med en tjej, så för mig är det inte att vara bi-sexuell
    Men det är ju mer beroende på sociala konventioner.

Folk som attraheras av både män och kvinnor är bisexuella. Folk som bara attraheras av personer av det egna könet, är homosexuella. Folk som bara attraheras av personer av det motsatta könet, är heterosexuella.

Det finns inte mycket att ifrågasätta gällande det.

Själv tror jag att majoriteten kvinnor är bisexuella. För många kvinnor är vänskap och sex ungefär samma sak, tror jag.
Svar på tråden Hur många procent är bisexuella?