• Felicia78

precis bokat 3 veckor till thailand i februari... hjälp!;-)

Vet att de finsn en thailandstråd mfl men skriver här ändå me risk att försvinna i mängden. hoppas nån ger sig tid att svara ändå
    jag o min sambo har ikväll bokat 3 veckors resa till thailand ( phuket)me våra två barn på snart 3 o 5 år  from mitten av februari... bokat bara flygstolar för första gången någonsin o jag känner mig plötsligt nervös... bara rest på charter paketresor förut me transfer, hotell osv... så detta är helt nytt. men alla skriver jua tt de är så enkelt så då borde ju vi me fixa de...
    men nu har jakten på hotell börjat... vill iallafall ha några nätter bokade när vi kommer ner. men hur går man till väga...? kollar Adoga osv... men hur gör man för att få bäst pris? Är de bäst att boka redan nu, eller ska man vänta? borde vi boka i förväg resten av tiden oxå eller komemr de vara lätt att hitta relativt fina hotell till bra priser på plats när vi väl är där?
    har ni några tips?
    Oxå funderat på att ev yra hus nån vecka kanske på Koh lanta eller nån annanstans... är de oxå enkelt...? haha... känner mig helt omtumlad... 

• Svar på tråden precis bokat 3 veckor till thailand i februari... hjälp!;-)
  • J 1981

Har inte varit i södra Thailand så kan inte hjälpa dig med några konkreta tips. Kolla hotels.com, booking.com och tripadvisor. De har varit superbra när vi rest i Asien. Trevlig resa, det kommer gå jättebra!

• Halvblod

Tripadviser är bra sida för att läsa om vad folk tycker om hotellet.
    Latestay.com har vi bokat ett par gånger till riktigt bra priser!

Du behöver verkligen inte vara nervös för allt äve verkligen hur enkelt som helst. 
    Ni behöver inte boka hotell för hela resan i förväg för det går alltid att hitta boende (möjligtvis undantaget vid jul och Thailämdska nyåret) och denna säsongen är det riktigt dåligt med turister i Thailand så det kommer säkert gå att pruta ner priserna på plats skulle jag gissa.

Vet ni precis vilket hotell ni vill bo på så kan ni lika gärna boka nu men om ni kanske vill resa runt lite så bestäm er efterhand. Kan vara bra att hålla öppet t.ex om det är dåligt väder och man vill resa vidare.

lottaplott.blogspot.com (¯`°?.¸ ღ Leia - 070715 ღ ¸.?°´¯) (¯`°?.¸ ღ MakkaPakka - 100819 ღ ¸.?°´¯
  • Anne69

Vi ska också åka i februari och jag har precis bokat klart våra boenden (bortsett från de sista två nätterna). Vi har också två barn 3 o 5 år och har bokat flyg till Phuket.

Vi gjorde så att vi först bestämde oss för resrutten o sen började leta boende. Vi har prioriterat att hitta ställen med "familjerum" så att alla har en egen sängplats. Det blir lite dyrare men borde också bli lite rymligare. Man är ju ändå en hel del på hotellet när man har små barn...... Sen har vi prioriterat att ha pool åtminstone ibland samt att bo i bra lägen så att vi inte måste transportera oss så mycket när vi väl är på plats. Vad gäller standard har vi bara bokat trestjärningt o bättre.

För varje ort vi ska till listade jag ett antal hotell som var möjliga, sen rankade vi dem 1-2-3. Kollade ganska mycket på tripadvisor och andra sighter där andra bedömer hotellen. Även på Agoda och Booking.com finns ju många recenssioner. Sen gick vi igenom vårt högst rankade hotell o kollade var vi fick billigast pris. Till slut bokade vi tre hotell på Agoda (obs att det pris som först visas inte är det slutliga!) och ett på Hotels.com.

De flesta hotell hamnade på 1000 kr/natt, men vi gör också en vecka i en bungalow för 600 kr/natt.   

Om det funkat vet jag förstås först senare...... men jag hoppas att mina tankar hjälper dig vidare.  

• lovetove

Oftast får man faktiskt ett billigare pris om man bokar via nätet än om man bokar på plats.

• Zelda B

Hejsan.

Det vi hade svårast med när vi skulle iväg var att hitta bra solskyddskäder till våran son!

Men vi hittade en superbra sida på nätet www.inimini.se jättesnygga, könsneutrala, solskydd 50+ och dessutom långärmade = toppen! 
    Fick hem jätte snabbt dessutom!

Allt som finns i butikerna är ju bara rosa och blått! Och alla är ju kortärmade, då måste man ju smörja ständigt ändå!
    Vi blev jätte nöjda och kommer helt klart att handla där igen när  vi behöver en större storlek!

Lycka till!

• Felicia78

tack för era svar... ja jises va vilsen jag känner mig, stundvis ångrar jag nästan vi bokat bara flygstolar...varje kväll går åt till att fundera över var 17 vi ska ta vägen när vi är där... haha... de rä ju en djungel de här me att leta stället o hotell... o finns ju en miljon orter som heter typ samma ju  
    de enda vi vet än så länge är att vi ju ankommer till phukets flygplats, men var ska vi hän sen? vill ju ha boende nära en barnvänlig strand, AC, gärna pool, att de ska ingå frukost helst... o gärna mycket svenska barnfamiljer runt omkring så tjejerna hittar lekkompisar o föräldrarna kan slappna av lite. haha...
    Sen verkar de som att många hotell bara har rum där man får ha max 1 barn på rummet, tycker jag verkar konstigt...  nån som vet hur de funkar? är de hårda me det?  o andra sidan vill man väl ha lite boyta eftersom man har två barn me sig o kommer va en del på rummet ändå...
    De här me att hyra hus verkar ju me vara lite svårt... på blocket hittar ja massa omkring hua hin, men dit ska vi ju inte
    Nån som vatt i Khao lak? Är de mysigt där? var ska man bo då?
    Sen undrar jag ifall de är mycket billigare att vänta med att boka hotell på plats än om man gör de hemifrån tex via agoda??? för tror jag ärligt talat skulel kunna slappna av o se fram emot resan ifall man har klart för sig var man ska o var man ska bo? men skiljer de flera tusen så får ja väl vänta...
    Är de så att ifall man väntar me att boka tills man är där så kan man boka lediga rum på superfina hotell för en bråkdel av de vanliga priset???
    Hjälp!  

• Halvblod

I vanliga fall är det i princip ALLTID billigare att boka via sajter än på plats! det kan möjligtvis vara annrlunda nu eftersom högsäsongen inte kommit igång som förväntat.

Men ni kan ju boka via internet där nereifrån och få bra priser. Vi har t.o.m suttit i lobyn på hotell och bokat via t.ex latestays för att få bättre pris än hotellet kan erbjuda!

Enligt vad ni skriver att ni vill ha så skulle jag utan tvekan välja Klong Dao - Koh Lanta! Där kan ni bo PÅ stranden, det är långgrund och bra för barnen, lugn och skönt, väldigt lugn trafik jämfört med andra orter, det kryllar av svenska barnfamiljer, man kan välja mellan hur många restauranger som helst längst stranden så att barnen kan leka när dom tröttnat på att sitta still.
    Dessutom är det väldigt billigt om man jämför med t.ex Phuket!! På Koh Lanta finns det dessutom många ställen med familjerum.

Vi har bokat ett par nätter här där man verkligen på nära stranden med privat jacuzzi PÅ stranden Billigt dessutom!

lottaplott.blogspot.com (¯`°?.¸ ღ Leia - 070715 ღ ¸.?°´¯) (¯`°?.¸ ღ MakkaPakka - 100819 ღ ¸.?°´¯
Svar på tråden precis bokat 3 veckor till thailand i februari... hjälp!;-)