Vilket är det vanligaste stavningen?
har valt ett namn till lillkillen i magen.. men vill veta vilket som är det vanligaste stavningen på namnet, Med C eller K?
har valt ett namn till lillkillen i magen.. men vill veta vilket som är det vanligaste stavningen på namnet, Med C eller K?
Hur är det tänkt att man ska rösta? Om man känner flest Lucasar eller Lukasar? Om man nu känner två av varje, hur röstar man då?
Har fått för mig att det är vanligare att stav med "k", men tycker att det är finare med ett "c". :)
Ganska lätt att kolla upp. Det finns 10020 Lucas och 9947 Lukas i Sverige... Väldigt lika, alltså.
Jag har för mig att jag lästa att stavning med C är vanligast bland yngre föräldrar medan K är vanligast bland äldre föräldrar. Detta gällde när man skulle namnge nyfödda.
Om man ser till hela den svenska befolkningen så kan jag inte mig något annat än att stavning med K skulle vara vanligast.
Enligt scb:s namnsök är Lucas en liten aning vanligare än Lukas.
Lucas är och har länge varit något vanligare, det kanske är ett förhållande 55-45. Men c är inte vackert.
Lucas är vanligast.
Dock är Lukas vanligare bland äldre har jag för mig..
Inte svar på frågan, men jag tycker att det är snyggare med K. Men jag kanske säger emot mig själv lite då våran son heter Zacharias, och inte Zackarias. Zacharias är dock den vanligaste stavningen.