• Bebben

Att flytta eller inte, det är frågan? *långt*

Jag har inte varit så aktiv här sedan mina graviditeter. Men jag återvänder nu när jag behöver råd från helt utomstående personer. Vad jag minns kunde jag få en hel del bra tankar från okända personer och så hoppas jag även denna gång om ni orkar läsa?!

Nu har barnen blivit äldre och det är dags att fatta en del större beslut om framtiden. Nästa höst-2012 börjar dottern i första klass vilket innebär att jag bör veta vart vi ska bo de kommande grundskoleåren.

Vi bor i en stad 40 mil från mitt ursprung. Jag har fast jobb, helt ok lägenhet och barnen går i en av stadens bästa skolor. Jag är separerad från barnens pappa, som dock bor kvar i samma område. Umgänget fungerar inte helt då barnen inte vill vara hos pappa mer än 1-2 dagar i stöten. De "rymmer" mer än gärna hem till mig. Vi försöker tackla detta med att pappa också vill träffa dem osv.

Utan att lägga nån värdering i det jag nu skriver så är det jag som haft huvudansvaret för barnen från dag 1. Och våra roller har blivit sådana att pappa är "lekpappan" och jag sköter ruljansen dvs; omvårdnad (klippa naglar, kläder, klippning, medicinering - astma, eksem mm), skolutflykter, utvecklingssamtal, föräldramöten, läkarbesök, tandläkabesök, vab osv. Ja i stort sett allt. Jag är helt slut som människa och har börjat ifrågasätta livet jag lever just nu. Att släppa på kontrollen har bara resulterat i att barnen blir lidande, glömda gympapåsar, utflykter, läkarbesök osv.

Nu har jag kommit till ett vägskäl i livet eller 40-års kris som min pappa kallar det. Men jag har börjat ifrågasätta livet jag lever. Väger för- och nackdelar.

Till saken hör att jag är ensam i denna stad. Jag har ingen stöttning alls vad gäller barnen. De växer upp utan närhet till släkten då deras farföräldrar inte är särskilt intresserade trots att de bor i samma stad. Och min umgängeskrets har fullt upp med sitt. I den här staden umgås man inte heller på samma sätt som i min hemstad. Här krävs almanacka och bokningar för att få till en träff.

Mitt och barnens liv rullar på i samma mönster. När jag är barnfri sover jag. Eller passar på att göra sånt jag annars inte hinner. Jag har inget socialt liv alls. Jag jobbar och sköter hem och barn. Jag har tappat glädjen och jag märker att mitt tålamod tryter vad gäller barnen. 

Så mitt dilemma har kommit till den punkten att jag börjar fundera på att flytta hem igen. I min hemstad finns för barnen;  morföräldrar, gammelmostrar, barndomsvänner till mig, närmsta väninnan med familj, min syster och min bror med familjer en timme bort osv. Jag skulle få tillgång till en lägenhet direkt och jobb skulle ordna sig. Ganska mycket fördelar med andra ord.

Nackdelen är att barnens pappa inte vill flytta med. Vi har pratat om detta ofta. Han har bott i trakten tidigare och har vänner i närheten av "min" stad. Men han vill inte flytta och det respekterar jag. Vi har hamnat i ett läge där jag mår så dåligt av att bo här att det påverkar hela min livssituation och detsamma för honom om han tvingas flytta för att vara nära barnen. (Ingen av oss har nya partners!)

Sedan handlar det även om barnens framtid. Att växa upp i en storstad utan närhet till släkten och där föräldrarna inte har något större umgänge. Men där deras skola är outstanding! Jämfört med att flytta och få ett mer socialt liv men där skolan inte når upp till samma nivå. Vad är viktigast vad gäller den biten?

Och rent själviskt för mig, där hemma skulle jag ha hjälp och stöttning med barnen på ett helt annat sätt än här. Jag skulle kunna återuppta gamla vänskapskontakter som har barn i samma ålder. Mitt umgänge skulle bli större och även om det blir en vardag i min hemstad så vet jag att jag har närheten till familjen.

Förstår ni mina problem? Finns det nån där ute som kan ge mig vägledning? Som varit i samma situation? Har nån av er en långdistansrelation med barnens pappa/mamma?  Hur fungerar det? Har nån av er fattat svåra beslut som påverkar hela livet?

Jag är fast och jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta?! Och jag skulle vara sååååå tacksam för lite tankar och idéer..  

• Svar på tråden Att flytta eller inte, det är frågan? *långt*
  • Clear1

Okej. 
    Först och främst, visst är barnen allti första prioritet, men för att de ska kunna vara första prioritet måste ju DU må bra. Att vara nära familj och vänner är VIKTIGT!!!
    40 mil är inte hela världen, deras pappa kan träffa dem ändå, och just nu är det ju du som "offrar" genom att bo i "hans" stad om du förstår vad jag menar.

Skolor för barnen, om ditt barn ska börja 1a klass, så vet jag inte hur stor skildnad det är i kvalite mellan lågstadie skolor? Som förälder är man ju också del av sina barns utbildning, och det som fattas där får man komplettera med lek och spel hemma för att fortsätta lärandet.

Inga barn är lyckliga om mamman är deprimerad. I längden gäller det ju dina barns bästa, att de får ha en mamma som är GLAD och ORKAR med bus och skoj OCH att ta hand om allt annat!!

Glöm inte bort att DU är en SUPERHJÄLTE lilla mamma!!! 

• Liszan

Hmm...måste börja med att säga att jag känner igen mig i mycket av det du skriver. 

Jag bor också ca 40 mil från min hemstad. Har barn, och alla i min familj/släkt bor i min hemstad. Skillnaden är att jag och pappan bor ihop. Men han har ett arbete som håller honom borta ganska långa perioder. Jag har inte heller någon avlastning och det mesta ansvaret vad gäller både hem och barn är mitt. Han är också "lekpappa" trots att vi bor ihop. Med det vill jag säga att jag faktiskt förstår hur du har det....

Jag säger även som föregående talare, 40 mil är inte ett problem, inte för någon som har barnen de få gånger som du beskriver. Dessutom skulle inte barnen direkt lida av det, när deras relation ser ut som den gör. Pappan kanske med anledning av er flytt  försöker träffa dem oftare, barnen kanske saknar honom på ett annat sätt och vill vara med honom mer än förr. Pappan kanske ändrar sig och flyttar ändå. Med andra ord, du vet inte idag exakt vad er flytt kan leda till, det kanske blir något positivt utav just det här med umgänget.

Du kommer att gå in i väggen. Förr eller senare och jag tror du vet det själv. Det finns så många fördelar med att flytta och att barnens aktuella skola är bra behöver inte nödvändigtvis innebära att de hamnar i en skitskola. Och är nästa skola sämre så är det väl inte hela världen heller. Tänk bara på alla andra barn som går där-de är väl inte dömda för att gå ut med otillräckliga betyg eller liknande för det? Dessutom väger allt annat upp det där med skolan.
    Mamma kommer att må mycket bättre. De kommer att få flera nyckelpersoner i sina liv, folk som är intresserade av dem och öser kärlek över dem, tänker framförallt på din familj. Det kan väl inte heller vara lätt för dem att bo i samma stad som pappas familj och inse att de egentligen inte vill veta av dem?? 

Flytta innan skolåret börjar. Du berättar själv att boende och jobb inte är några problem. Tänk vad få personer det finns som kan säga det! Alltför mycket talar FÖR en flytt. Det är inte ens snack om att försöka lappa iop förhållandet längre, utan nu handlar det om att du ska kunna fortsätta orka vara mamma till alla dina barn. Gärna utan det korta stubinet. Och du lär bli en mkt gladare mamma, vilket leder till att barnen mår bättre.

Om jag har varit för hård eller dragit egna och felaktiga slutsatser så ber jag verkligen om ursäkt. Det var bara min tolkning utifrån det du har beskrivit och som jag TROR att du har det. Jag hoppas du fattar rätt beslut, vilket det än blir.

Gott nytt år! 

• Bebben

Tack så hemskt mycket för era svar. Ni bekräftar en hel del vad jag själv redan tänker. Jag vet inte riktigt varför jag tvekar. Det här med att gå in i väggen, jag mår redan så pass dåligt att jag undviker att umgås med mina vänner här. Jag orkar knappt gå till jobbet, och tro mig, jag är ingen rolig mamma. Jag gör det jag måste, sköter omvårdnaden och försöker så gott jag kan, men så fort barnen går till pappa så sover jag :(

Jag är normalt en social person. Jag har ett arbete med ganska mycket ansvar som kräver en del av mig och dessutom med en del sidouppdrag. Förr orkade jag åka ut med barnen och hitta på saker, eller hängde med vänner ut på AW osv. Numera längtar jag bara hem och få dra täcket över huvudet.Jag lever i en verkligt destruktiv tillvaro.

Vad gäller skola så går mina barn i stans bästa montessoriskola. Dit jag ev flyttar finns ingen med den pedagogiken som jag tycker är så viktig. Men å andra sidan så växte ju jag upp i den stan i en vanlig skola och jag fixade det. Och som en av er skriver här, det som saknas får jag komplettera med hemma.

Nu gäller det bara att ta tag i allt praktiskt. Men även att prata med barnens pappa. Jag är skitnervös för framtiden och att klara av att vara ensam förälder. Men det är ju sant, barnen kommer få tillgång till nyckelpersoner i deras liv på ett annat sätt än här, och jag kommer få möjlighet till den stöttning som jag saknar och även tillgång till alla mina nära vänner.

Valet är verkligen inte så svårt egentligen. Men hur ska jag orka ta tag i allt när jag mår som jag gör. Jag vill egentligen bara sälja allt och bara ta med det viktigaste, börja om helt på nytt i min hemstad. Vilken skön känsla det skulle vara :)

Nåja, nu ska jag bada mina barn inför nyårsfirandet med deras pappa. Själv ser jag fram emot en kväll ensam, men jag känner mig själv och när tolvslaget slår kommer tårarna flöda. Men jag ska ge mig själv ett fint nyårslöfte, och det är att ta vara på mig själv, mår jag bra kommer även mina barn att må bra!

Gott Nytt År till er och tack för svar!          

• Liszan

Ett fantastiskt nyårslöfte!

Jag ahr firat både jul & nyår på egen hand för många år sen. Och gudarna ska veta att jag har gråtit och tyckt synd om mig själv. Men det har även fungerat lite som terapi, man rensar systemet. För en period tänker man alla tankar som finns att tänka, man gråter och är smått patetisk och beklagar sig. Men sen tröttnar man nästan och dagarna efter har man lite mer jävlar anamma i sig och tänker ta tag i saker o ting!

Jag önskar dig all ork och styrka i det som väntar dig!

Svar på tråden Att flytta eller inte, det är frågan? *långt*