Att flytta eller inte, det är frågan? *långt*
Jag har inte varit så aktiv här sedan mina graviditeter. Men jag återvänder nu när jag behöver råd från helt utomstående personer. Vad jag minns kunde jag få en hel del bra tankar från okända personer och så hoppas jag även denna gång om ni orkar läsa?!
Nu har barnen blivit äldre och det är dags att fatta en del större beslut om framtiden. Nästa höst-2012 börjar dottern i första klass vilket innebär att jag bör veta vart vi ska bo de kommande grundskoleåren.
Vi bor i en stad 40 mil från mitt ursprung. Jag har fast jobb, helt ok lägenhet och barnen går i en av stadens bästa skolor. Jag är separerad från barnens pappa, som dock bor kvar i samma område. Umgänget fungerar inte helt då barnen inte vill vara hos pappa mer än 1-2 dagar i stöten. De "rymmer" mer än gärna hem till mig. Vi försöker tackla detta med att pappa också vill träffa dem osv.
Utan att lägga nån värdering i det jag nu skriver så är det jag som haft huvudansvaret för barnen från dag 1. Och våra roller har blivit sådana att pappa är "lekpappan" och jag sköter ruljansen dvs; omvårdnad (klippa naglar, kläder, klippning, medicinering - astma, eksem mm), skolutflykter, utvecklingssamtal, föräldramöten, läkarbesök, tandläkabesök, vab osv. Ja i stort sett allt. Jag är helt slut som människa och har börjat ifrågasätta livet jag lever just nu. Att släppa på kontrollen har bara resulterat i att barnen blir lidande, glömda gympapåsar, utflykter, läkarbesök osv.
Nu har jag kommit till ett vägskäl i livet eller 40-års kris som min pappa kallar det. Men jag har börjat ifrågasätta livet jag lever. Väger för- och nackdelar.
Till saken hör att jag är ensam i denna stad. Jag har ingen stöttning alls vad gäller barnen. De växer upp utan närhet till släkten då deras farföräldrar inte är särskilt intresserade trots att de bor i samma stad. Och min umgängeskrets har fullt upp med sitt. I den här staden umgås man inte heller på samma sätt som i min hemstad. Här krävs almanacka och bokningar för att få till en träff.
Mitt och barnens liv rullar på i samma mönster. När jag är barnfri sover jag. Eller passar på att göra sånt jag annars inte hinner. Jag har inget socialt liv alls. Jag jobbar och sköter hem och barn. Jag har tappat glädjen och jag märker att mitt tålamod tryter vad gäller barnen.
Så mitt dilemma har kommit till den punkten att jag börjar fundera på att flytta hem igen. I min hemstad finns för barnen; morföräldrar, gammelmostrar, barndomsvänner till mig, närmsta väninnan med familj, min syster och min bror med familjer en timme bort osv. Jag skulle få tillgång till en lägenhet direkt och jobb skulle ordna sig. Ganska mycket fördelar med andra ord.
Nackdelen är att barnens pappa inte vill flytta med. Vi har pratat om detta ofta. Han har bott i trakten tidigare och har vänner i närheten av "min" stad. Men han vill inte flytta och det respekterar jag. Vi har hamnat i ett läge där jag mår så dåligt av att bo här att det påverkar hela min livssituation och detsamma för honom om han tvingas flytta för att vara nära barnen. (Ingen av oss har nya partners!)
Sedan handlar det även om barnens framtid. Att växa upp i en storstad utan närhet till släkten och där föräldrarna inte har något större umgänge. Men där deras skola är outstanding! Jämfört med att flytta och få ett mer socialt liv men där skolan inte når upp till samma nivå. Vad är viktigast vad gäller den biten?
Och rent själviskt för mig, där hemma skulle jag ha hjälp och stöttning med barnen på ett helt annat sätt än här. Jag skulle kunna återuppta gamla vänskapskontakter som har barn i samma ålder. Mitt umgänge skulle bli större och även om det blir en vardag i min hemstad så vet jag att jag har närheten till familjen.
Förstår ni mina problem? Finns det nån där ute som kan ge mig vägledning? Som varit i samma situation? Har nån av er en långdistansrelation med barnens pappa/mamma? Hur fungerar det? Har nån av er fattat svåra beslut som påverkar hela livet?
Jag är fast och jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta?! Och jag skulle vara sååååå tacksam för lite tankar och idéer..