• LNT2011

Magont och liten viktuppgång

Hej.

Min dotter har mer eller mindre hela sitt liv (11 mån) haft lite problem med magen. Kolik första månaderna och sedan perioder av magont och mer eller mindre jämt lös avföring.

Vägde henne då hon var 7,5 månad på bvc och sedan när hon 9,5 månad. Sedan vägde jag henne själv på bvcs våg på öppna förskolan när hon var 10,5 månad. Under dessa månader har hon gått upp 325 gram. Men hon har vuxit bra på längden.

Hon har gått ner en viktkurva. Tidigare låg hon nästan en kurva över och nu ligger hon precis under eller på normalkurvan. Hon väger (vid 10,5 mån) 9320 g och är 76 cm lång.

Är hennes viktuppgång för liten? Bör jag vara orolig?

• Svar på tråden Magont och liten viktuppgång
  • LNT2011

Vägde henne idag på öppna förskolan. Under senaste månaden har hon gått upp 80 gram, hon vägde 9420 gram. (11 mån och en vecka)

• BVCsköterska Carmen

Hej!

Barn växer olika mkt i olika perioder. Vanligt är att de efter första månaderna "hittar sin kurva" och följer den. De behöver förstås inte ligga på den "tjocka kurvan" i mitten för att det skall vara normalt. Viktigt är att barnet inte tappar flera kurvor på kort tid (det blir ett "hack") och mår dåligt;trött, håglös, ej sig själv m.m. Tror nog att du kan sitta lugnt ett tag till, men givetvis skall du ta detta med din BVC SSK.
    MVH
    Carmen 

Svar på tråden Magont och liten viktuppgång