Smecker skrev 2012-01-17 12:58:04 följande:
Okej, ger dig rätt i sak där, det är kontraproduktivt. Jag får försöka hitta en annan, bättre, uppmaning.
Att kliva ur ringen är för mig ett aktivt val, att välja att inte ens försöka. Nej, jag kan inte tillfredsställa min partners behov hela tiden, men jag kan åtminstone försöka. Eller vara delaktig i en lösning. Det förutsätter en viss kommunikation, det jag inte vet om kan jag inte försöka lösa, och vice versa. Javisst, kommunikation är skitsvårt ibland, men är i realiteten ett måste.
Jag förstår helt ditt resonemang, frågan är bara vad ni gör åt det? Hur länge är "lite till"? Är du säker på att det blir bättre? Är HAN säker på att det blir bättre? Jag ser inget orimligt att förvänta sig att han drar en runk mellan varven, det är inget konstigt med det. Problemet är när man förväntar sig att h*n ersätter sexlivet med onani.
Ja vad gör vi? Eftersom vi har ett barn som verkar ha någon diagnos, så ligger ganska mycket fokus på en lösning där. Jag försöker grubbla mig fram till varför saker är som de är, samtidigt som grubbleriet är en stor del varför jag är frånvarande. Det beror helt enkelt på vad jag grubblar över. Jag upplever att jag har det mentala ansvaret för våra liv, och att han mer upprätthåller mina visioner om hur vi bör leva. Krasst sett så upplever jag honom som visionslös, men disciplinerad. Jag däremot har visioner, men är lat. "Misslyckas" ofta med det jag vill göra, det blir liggandes halvfärdigt eller så ger jag bara upp. På så sätt kompletterar vi nog varandra...

Han fick jobb för att jag frågade min chef, han tog körkort för att jag övertalade honom, han började plugga igen sina gymnasiebetyg på mitt initiativ (för att kunna söka vidare och arbeta med något han ville sen) och så vidare. Men sen gör han det bra! Han är duktig och energisk, går in för det han gör till 100%. Han förstår bara inte varför han ska göra något annat än det han alltid gjort. Hade jag inte funnits så skulle han nog bo i husvagn och dricka hemkört, känns det som. Hans gamla vänner åker runt i stylade Volvobilar. Runt, runt, runt... till någon garagefest. Det har stannat helt där, så jag tror ärligt att det skulle ha gjort det för hans del också.
Vi var ju rätt unga när vi blev tillsammans, och att vi var fruktansvärt olika var ju något vi inte märkte direkt, samtidigt så gillar vi ju varandra. Jag gillade att han inte hade den där stoltheten som jag hade, att han berättade om sina relationer och på ett ärligt sätt och inte justerat för min skull. Dock förstod han inte att det var det han gjorde, och min oförmåga att göra samma sak kan ha rubbat det. Jag vet inte, minns inte. Jag är en osäker människa som ändrar mig från ena stunden till andra, men har planat ut ordentligt de senaste fem åren. Jag känner mig otillräcklig för honom och han känner sig otillräcklig för mig. Båda är otillräckliga och otillfredsställda liksom, så vad gör man?
Jag tror det blir bättre eftersom jag upplever att vårt förhållande bara blir bättre och bättre för varje år som går, vi kommer närmare och närmare varandra. Han säger att han upplever samma sak. Om han tror att "sexet" blir bättre vet jag inte, på honom verkar det som att faktiskt tror att vi aldrig mer kommer ha sex, men vi
borde få mer tid över när vi lämnat bebisstadiet. Vi ska inte ha fler barn. Vi har aldrig haft något längre uppehåll, det har aldrig gått tre veckor mellan varje tillfälle. Sen är han ju riktigt snygg och det är nog inte svårt för honom att få lite sex om det skulle knipa rejält, men visst - då är det ju inte med mig. Jag ska vara glad för det. Han behandlar mig som en gudinna, men jag vill inte ha en slav. Jag vill ha intellektuellt utbyte!
Ja det var en "liten" glimt... och ja, jag ska gå i terapi snart, och ta tag i mig själv. Har aldrig träffat en psykolog som klient, så det är väl på tiden verkligen. Det är vad jag ska göra i alla fall.