• Fjonkans

Märker ingenting innan?

Jag är lite nyfiken på detta med EC. Igår hade jag dottern hela dagen utan blöja för att försöka lista ut hur hon beter sig innan hon ska kissa/bajsa. Men jag märker absolut ingenting innan hon ska kissa förutom 1 sekund innan och hade hon inte vart utan blöja/byxor då så hade man ju aldrig hunnit få av henna kläderna och "sätta" henna på potta. Hur gör man då? Hon är 3,5 månader om det spelar någon roll.

• Svar på tråden Märker ingenting innan?
  • rockaroll

Trist med folk som skriver såna här oseriösa trådar. Har ni verkligen inget bättre för er?

• Toppen9

Det är ju bra att sätta henne på potta/hållaöver toaletten med jämna mellanrum (sk rutin ec) i början så att hon blir van med det.
    I början blir det olyckor hit och dit men de brukar bli färre och färre.

• Fjonkans
    rockaroll skrev 2011-12-31 09:21:23 följande:
    Trist med folk som skriver såna här oseriösa trådar. Har ni verkligen inget bättre för er?
    Eehh.. va? Det är en seriös fråga.
  • Fjonkans
    Toppen9 skrev 2011-12-31 09:44:13 följande:
    Det är ju bra att sätta henne på potta/hållaöver toaletten med jämna mellanrum (sk rutin ec) i början så att hon blir van med det.
    I början blir det olyckor hit och dit men de brukar bli färre och färre.
    Hur länge menar du då att man ska hålla bebisen över pottan per gång? Jag menar, bebisen kanske inte behöver kissa varje gång om man sas  gör det på rutin.
  • Toppen9

Oj jag vet inte riktigt hur länge... Vi höll ett litet tag (nån minut max?) och sa vårt ljud och tittade om det kom nåt, kom det inget så gjorde det inget och kom det nåt så berömde jag.

Googla EC eller sök här på FL finns många bra trådar med tips i!

• Fjonkans
    rockaroll skrev 2011-12-31 11:31:08 följande:
    Nej? Vadå? Ska man lära spädbarn säga till när de är nödiga?
    Testa googla EC
  • Fjonkans
    Toppen9 skrev 2011-12-31 11:49:37 följande:
    Oj jag vet inte riktigt hur länge... Vi höll ett litet tag (nån minut max?) och sa vårt ljud och tittade om det kom nåt, kom det inget så gjorde det inget och kom det nåt så berömde jag.

Googla EC eller sök här på FL finns många bra trådar med tips i!
    Jo jag har testat att googla/söka men blev inte riktigt nöjd med svaren. Får la göra det lite grundligare då ;) Tack iaf för du tog dig tid!
  • Toppen9

Huvudsaken är att aldrig göra det till nåt negativt dvs händer det olyckor så är det bara att rycka på axlarna och försöka igen. Barnet ska ju koppla ihop det positiva med EC.

• kixan
    Fjonkans skrev 2011-12-31 11:12:03 följande:
    Hur länge menar du då att man ska hålla bebisen över pottan per gång? Jag menar, bebisen kanske inte behöver kissa varje gång om man sas  gör det på rutin.
    Jag brukar hålla typ en-två minuter, kommer det inget då så beror det lite på hur länge sen det var hon kissade sist hur jag gör. Vet jag att hon borde vara nödig provar jag igen på 5-10 minuter, annars väntar jag kanske en halvtimme.
    Och så alltid prova efter sömn (direkt hon vaknat när hon var mindre, nästan innan hon var helt vaken, när hon började vrida på sig, nu (1 år gammal) kan hon hålla sig rätt länge).
    Och iaf min bebis funkar så att på morgonen kissar hon 2-3 gånger minst första halvtimmen hon är vaken, sen glesnar det ut och under resten av dagen är det 1-2 timmar mellan, tätare igen efter dagsömnen och när hon var mindre var det kanske var 30:e minut.
    A -03, F -05, V -10
  • 1978

Tror som sodapropp att det är rutinpottning som gäller. Vår lilla V bajsar på toa (men kissar i blöja för vi orkade inte fixa med kisset också). Hon går alltid direkt på morgonen. Vi går upp, sätter henne på toan och så skiter hon. Man ser inget på henne innan utan hon vet att det är det som gäller och magen kommer ju in i en rutin också. Samma gäller säkert kisset. Prova efter att hon har ätit och efter att hon har sovit. Hur länge man får hålla lilla V varierar. Ibland kommer det direkt när man satt sig, ibland tar det ett par, tre minuter. (Vi använder inte potta utan har henne i knät framför oss på toa.)

• sagofröken

TS, hur har det gått? Håller helt med om att börja på rutin och försöka lista ut signalerna allteftersom! Direkt efter sömn brukar vara ett säkert kort, och om man får en träff har man större chans att få fler träffar efter Glad

TS har säkert redan tagit del av dessa goda råd, men kanske någon annan som kikar in här kan ha nytta av dem Skrattande Alltså "Om EC, fakta och tänkvärdheter" från EC Swedens forum.
    forum.ecsweden.se/viewforum.php

• Fjonkans
    sagofröken skrev 2012-01-04 09:12:28 följande:
    TS, hur har det gått? Håller helt med om att börja på rutin och försöka lista ut signalerna allteftersom! Direkt efter sömn brukar vara ett säkert kort, och om man får en träff har man större chans att få fler träffar efter Glad

TS har säkert redan tagit del av dessa goda råd, men kanske någon annan som kikar in här kan ha nytta av dem Skrattande Alltså "Om EC, fakta och tänkvärdheter" från EC Swedens forum.
    forum.ecsweden.se/viewforum.php?f=32
    Vi är lite sjuka här hemma så jag tänker prova mig på det när vi är friska igen :) Tack för länken!
Svar på tråden Märker ingenting innan?