• HannaL89

När ska man berätta för chefen?

Jag är gravid i vad jag tror är v. 6 -7..Jag har ännu inte varit på något ultraljud, så exakt vet vi inte. Men när tycker ni att man ska berätta för chefen om graviditeten?

• Svar på tråden När ska man berätta för chefen?
  • HannaL89

Jag känner också att jag vill vänta lite..ska till barnmorskan den 26 så tills dess tänkte vi nog iallafall vänta. Men sambon vill berätta så snart som möjligt. Tror ni de är dåligt för min del att vi berättar redan nu. Jag är så rädd för vad dom ska säga på jobbet

• Es87

På mig syndes det rätt fort, men gick på semester så sa inget innan utan dolde det med stora tunikor, kom tillbaka efter sem å då såg alla det direkt, dock va chefen fr på
    sem så hon fick veta det efter TUL, va i v 19 då :)

• HannaL89

Vad svårt, vi skulle egenligen vilje berätta sedan nu. Men med risken för MF och att jag fortfarande bara är i vecka 7 så känns det kanske tidigt? Vi har inte berättat för våra vänner heller med tanke på att det inte ska komma ut så att jobbet får veta det får fel håll såattsäga..åååh, vi vill verkligen berätta nu!

Hur har eran chef reagerat när ni har berättat? 

• skogsmamsen

Jag arbetade med endel kemikalier, tvingades därför berätta iaf 4v tidigare än jag ville. Så det beror ju på vad man jobbar med. Sen hur fort det syns på en, jag blir ju stor på direkten men man kan ju bara blitt tjock oxåSkrattande

Hur chefen reagerade? Jo Han försökte omplacera mej till en annan avdelning från första stund han fick veta att jag var gravid. Bara för att bli av med mej, fast det fanns arbeten för mej på min avdelning att göra.
     Då har jag heller inte en gammal chef utan en rätt så ung, bara runt 35ca. Kan ju tycka att de borde vara bättre tänkande nu i modern tid.   

• Barbabok

Jag kommer nog att berätta nästa vecka, i v20. Andra barnet. Inte avslöjad än

• hella82

Jag berättade i v 14 ca. Ville inte att han skulle höra det på omvägar ifall någon annan skulle få veta det. Han blev jätteglad! Började prata en massa om sina barn (som är stora, den ena har just flyttat hemifrån), hur länge han var föräldraledig och hur bra det är med några år emellan (kommer ha 4,5 år mellan barnen och min chef har 5 år mellan sina).

• JLD1979

Vad betyder RUL och TUL?

Diagnosticerad m Endometrios. Väntar mitt första barn. BF 2012-09-08.
  • Wielkip

Jag är behovsanställd och berättade inte alls.
    Jobbade 2-4 dagar/vecka till v.30 och nu är det inget behov på ett par månader. När dom ringer o frågar om jag kan komma in i mars får dom nog en liten chock... :)

• Lussekatten

Jag blev gravid under semestern och berättade första dagen vi båda var tillbaka. Men vi skulle å andra sidan precis börja med IVF och min chef var informerad om situationen långt i förväg. Därför kunde jag berätta när jag var gravid redan i vecka 5-6 tror jag det var.

• pluttskrutt

Jag är i v 19 och har inte sagt något än, min mage syns inte alls. Ska på RUL nästa vecka, ska bli skönt att se om det verkligen är något därinne (man blir ju lite nojjig när allt inte är som för alla andra ). Jag berättar nog när det börjar synas, har inget riskfyllt arbete.

• Javisst

Du måste inte berätta fören två månader innan du vill ta ut föräldrapenning.

Jag berättade för chefen vecka 17, övriga kollegor har jag inte berättat för men de allra flesta vågade sig på att fråga när jag var i vecka 18-19 så nu tror jag alla vet 

Första barnet BF 4 juni 2012
  • BollanB

Berättade idag 13+5.
    En viss chock uppstod hos min chef. Kanske för att han absolut inte väntade sig just det, (jag är 43) eller bara för att jag har en nyckelroll i företaget med tre personer...

• Lady229

Berättade v 17 och möttes av glada lyckönskningar jag aldrig kunnat drömma om :)

• colanappen

planerar att vänta till efter rul. är i v 13 och det börjar synas (andra barnet) så jag har fått lite konstiga blickar...
    men jag låtsas som ingenting...
    jag vill veta att allt är ok med liten innan jag berättar om det nu går att hålla hemligt så länge...

• Egendomligt

Första barnet berättade jag för chefen i v 14 (för hon anade att det var något, och ställde massa frågor). Kollegorna för dem som gissade i v 17/18, annars efter RUL någon vecka senare.

Andra barnet, är nu i v 17, har inte sagt något och ingen har frågat ännu. Kan bero på att jag börjat på ny arbetsplats i januari när jag kom tillbaka från föräldraledighet, så kollegorna kanske inte väntar sig att jag ska vara gravid, eller vågar inte fråga. Tycker annars att det syns ganska väl... 

Ska på medarbetarsamtal med chefen 4 dagar efter RUL, är då i v 19. Så då tänkte jag ta upp det med henne.

• karamellflickan

Jag berättade tidigt när jag var gravid, redan i vecka 7-8 men det var dels för att jag spydde som en gris och kunde absolut inte dölja det på jobbet (försök förklara varför du sitter grön i ansiktet halva dagen och springer plötsligt, utan förvarning ifrån möten) plus att jag fortfarande var provanställd och ville inte jobba hos en arbetsgivare som inte ville ha gravida eller kvinnor med barn hos sig. Och att jag skulle iväg på en längre tjänsteresa med en av de högre cheferna några veckor senare och visste att det skulle bli omöjligt att dölja varken illamående eller mina ändrade matvanor då.

Hur jag blev bemött? På bästa möjliga vis! En hjärtlig gratulation och sedan en försynt fråga om jag trodde att jag skulle orka/klara av de kommande resan.

• LindizJ

jag berättade efter UL och var då i V 17
    chefen fick veta nån vecka tidigare

Svar på tråden När ska man berätta för chefen?