• Tonci

Mens efter p-stav

Hej på er!

Jag hade min p-stav i 4 år, hade i stort sett ingen mens alls under dessa år, bara någon minimal blödning som jag inte ens vill kalla för "mens".

Hur som.

Jag tog ur min stav 22/11-11 för vi har bestämt oss för att "händer det så händer det". Men man kan ju inte låta bli att hoppas och planera ändå. ;) haha!

Jag fick mens på Julaftons morgon, den första sen jag tog ur p-staven.
    Innan jag skaffade p-stav hade jag regelbunden mens och blödde aldrig mer än 5 dagar, den femte dagen var det alltid minimalt med blod.
    Så blev det denna gången också, så jag trodde ju att jag var klar.
    Men, helt plötsligt "kickade" det igång igen, och nu blöder jag fortfarande. Ganska mycket.

Är detta normalt? Och kan jag räkna det här som en enda lång mens? Eller hur ska jag räkna?
    Är jätte tacksam för svar om någon har någon som helst erfarenhet av det här. =)

• Svar på tråden Mens efter p-stav
  • RocketQueen

Min mens blev jättekonstig när jag tog ur min stav, efter ungefär ett halvår blev det någorlunda regelbundet igen men innan dess gjorde den lite som den själv kände för. Jag hade också haft stav i många år.

• Tonci

Hade du någon mens under tiden den satt inne?

Hoppas på att den "stabiliserar" sig rätt fort, nu när man är så sugen på en liten knodd =) 

• Veritas18

Undrar samma sak. Tog ut min den 12/12. När borde den komma igång? Känner den typiska menssmärtan men inget kommer. Jobbigt att gå runt och vänta. Man vill ju vara förberedd.

• RocketQueen

Första åren hade jag ingen mens alls. Sen hade jag mens hela tiden. Blödde konstant i sex månader. Tog ut staven och åt ppiller i typ två år sen provade jag med stav igen. Då hade jag mens ibland, inget regelbundet alls och blödde inte särskilt mycket, men att aldrig veta gjorde mig lite galen så det var en av anledningarna till att jag tog ut den igen.

• Tonci

Ok!
    Ja, jag hade som sagt aldrig "riktig" mens under tiden, men samma tid som innan jag satte i staven så hade jag mensvärk och sen kom det lite minimal blödning.
    Så jag hade aldrig problem med min, som tur är, för det är ju hemskt lätt att ha den där i armen och inte behöva tänka på det =)

Men jag gillar inte att jag har haft "röda veckan" i över en vecka nu. Det får gärna lägga av snart, haha. 

• Tonci
    Veritas18 skrev 2012-01-02 13:02:00 följande:
    Undrar samma sak. Tog ut min den 12/12. När borde den komma igång? Känner den typiska menssmärtan men inget kommer. Jobbigt att gå runt och vänta. Man vill ju vara förberedd.
    För mig tog det ju nästan precis en månad innan den kom. Men den håller ju fortarande på, så tråkigt!
    Först ville jag bara att den skulle komma igång så fort som möjligt så jag får börja räkna på när jag kan bli mammsing, men nu vill jag gärna att den ska lägga av, annars går jag väl över ägglossningen. Om det går, haha. =) 
  • Veritas18
    Tonci skrev 2012-01-02 13:24:24 följande:
    För mig tog det ju nästan precis en månad innan den kom. Men den håller ju fortarande på, så tråkigt!
    Först ville jag bara att den skulle komma igång så fort som möjligt så jag får börja räkna på när jag kan bli mammsing, men nu vill jag gärna att den ska lägga av, annars går jag väl över ägglossningen. Om det går, haha. =) 
    Så jobbigt att gå och undra och vänta på den. Man har vant sig att inte ha nån mens alls på 1 år och nu går man runt och väntar.
  • Tonci
    Veritas18 skrev 2012-01-02 14:10:40 följande:
    Så jobbigt att gå och undra och vänta på den. Man har vant sig att inte ha nån mens alls på 1 år och nu går man runt och väntar.
    Ja, jag var utan i 4 år =) Blir ju galen av att först längta efter den, och nu vill jag bara att den ska ta slut =)
  • Lindiz89

Hej!
    Jag har jätteproblem efter att ha tagit ut staven!
    Jag hade ingen mens alls under de 4 åren jag hade den så jag var jättenöjd och tänkte inte mer på det, men nu när jag har tagit ut den för att vi vill ha en liten-men ingen mens i sikte :( tog ut den den 27 septemeber så man tycker ju att kroppen borde stabiliserat sig vid det här laget :(

• Tonci

Min BM sa att det kunde ta ett halvår innan den kom tillbaka, men oftast går det fortare än så. Tråkigt att det tar sån tid för dig! :(

• Lindiz89

Det värsta är nästan att bm sa att jag skulle räkna med att få mens inom 4 veckor och ringer jag till henne nu säger hon bara att hon inte är nån ferilitetsläkare :( riktigt otrevlig människa, riktigt missnöjd med vården här överhuvudtaget :/

• Tonci

Men jisses.. Jag hade tur och fick en jätte söt BM som sa att hon hoppades att vi skulle ses jätte snart igen, då med en bulle i ugnen :)

Kan du inte ringa och be om att få prata med någon annan?

• Lindiz89

Jo, jag funderar på att gå privat i stället, något dyrare men det kan det ju vara värt hoppas jag :)
    Synd att det det finns så otrevliga människor inom vården, man tappar ju förtroendet lite :(

• mytol

Vad är det för stav ni haft? Jag har haft stavar i sammanlagt 9 år. Mina fick bara sitta 3 år i taget, har alltså haft 3 stavar de senaste 10 åren.

• Shushu1

Hej det undrade jag oxå jag har haft min 2år efter jag tog bort jag fick min mens 2 dager efter p Staven och nu det har gått typ en månad jag fick inte mens än Obestämd

Svar på tråden Mens efter p-stav