• light

Skadestånd, ärr i ansiktet. (bild)

Hej! Är det någon som har koll på detta med skadestånd?
    För ett år sedan blev jag påkörd av en bil i mötande riktning och jag fick massa glassplitter i ansiktet... Han var vållande till det hela. Nu ska hans trafikförsäkring gå in och göra en bedömning på om jag ska få något skadestånd för kvarstående ärr. Dom bad mig skicka in bilder och det har jag nu gjort. 

Hur mycket brukar man få? 
    Är det nån som vart med om nåt liknande, å hur mkt fick du?
    Kan man räkna med 2000 /20.000 /200.000 ? Jag vet inte alls och dom på försäkringsbolaget (länsförsäkringar) vet som sagt inte än då dom ska överlägga... Det är inga roliga ärr precis så jag funderar på om man kan göra nånting åt dom för pengarna..

Jag är tjej, 21 år och jobbar på kontor. Antar att det spelar in också. Tack för svar!!

• Svar på tråden Skadestånd, ärr i ansiktet. (bild)
  • light
    Nionoll skrev 2012-01-03 22:06:41 följande:
    Hej TS ! Måste först beklaga dina ärr och förstår hur du känner.
     Men tänk positivt. Du fick ärren , men du fick behålla livet!
    Min kusin var med i en bilolycka (som han "orsakade") han fick liknande ärr som dina men inte alls lika många men lika synliga. Han fick ca 200.000kr för dom. Så jag  hoppas att du får lika mycket om inte mer för dina.
    Om summan inte alls va i närheten så ska du självklart överklaga!
    Ansiktet är det första som syns och man ska kunna trivas med sig själv.
    Lycka till TS!  Styrkekram

Hej! Tack för uppmuntran gulle du! :)
    Jag kan säga att den summan jag erbjöds i mitt beslut idag knappt är en fjärdedel av vad din kusin fick. Så jag har överklagat, och fick till svar att dom skulle se över ärendet en gång till o återkomma.  

Hoppas dom förstår att det är väldigt svårt att vara nöjd med sitt utseende när någon annan förstört det... Men ja, vi hade änglavakt och jag är jätteglad att jag lever!!

• SillyBilly

Hej ts!

Nu kanske detta inte är svar på din fråga... men min bror var med i en bilolycka där han voltade med bilen och fick ett rejält jack i pannan också som såg riktigt nasty ut men efter många år och många silikonplåster så blev det mycket finare. Och även om dina ärr inte läker helt perfekt så tycker jag du är jättefin ändå! :) Hade du varit min sambo (om jag nu varit man då ;) ) hade jag överhuvudtaget inte tyckt dina ärr var något fult eller något störande. 
    Hade min sambo haft dina ärr hade jag tyckt lika bra om honom, om inte ännu mer :) Fast det kanske bara är jag :) 

• light
    SillyBilly skrev 2012-01-03 22:40:15 följande:
    Hej ts!

Nu kanske detta inte är svar på din fråga... men min bror var med i en bilolycka där han voltade med bilen och fick ett rejält jack i pannan också som såg riktigt nasty ut men efter många år och många silikonplåster så blev det mycket finare. Och även om dina ärr inte läker helt perfekt så tycker jag du är jättefin ändå! :) Hade du varit min sambo (om jag nu varit man då ;) ) hade jag överhuvudtaget inte tyckt dina ärr var något fult eller något störande. 
    Hade min sambo haft dina ärr hade jag tyckt lika bra om honom, om inte ännu mer :) Fast det kanske bara är jag :) 
    Tack snälla :) :)
    VAD ÄR SILIKONPLÅSTER?! Tar dom bort ärr?? FörvånadGlad 
  • KatjaKaj
    light skrev 2012-01-03 22:43:00 följande:
    Mepiform heter dom svinigt dyra och dom tar inte bort ärr men dom kan hjälpa till att dra ihop och bleka ärren.
    Tyvärr så tålde jag inte dom själv då jag är extremt överkänslig mot alla typer av plåster och klister men min läkare pratar ofta om hur bra dessa plåster är. 
  • pLeNa84

Min dotter har ett ärr i pannan som hon fick när hon var ca 3 år.. Det är jättelitet å syns knappt men jag skickade in en bild på henne 2 år efter att olyckan skedde.. Hon fick 6800kr.. Ärret är ca 0,5cm stort.. Men Skandia ansåg att det var vanebildande tydligen.. Jag trodde inte hon skulle få en krona... Du borde få en hel del!

• light
    maddlyn skrev 2012-01-03 22:47:06 följande:
    Mepiform heter dom svinigt dyra och dom tar inte bort ärr men dom kan hjälpa till att dra ihop och bleka ärren.
    Tyvärr så tålde jag inte dom själv då jag är extremt överkänslig mot alla typer av plåster och klister men min läkare pratar ofta om hur bra dessa plåster är. 
    Har du oxå jobbiga ärr? :/ Vet inte hur det skulle se ut som mina ärr blektes mera?! skulle väl se ganska dumt ut eftersom jag är lite oliv/brun i hyn.. tycker redan det ser dumt ut med de mindre ärren jag har på sidan som är kritvita. Men ska kolla upp vad det är för nåt, kanske kan va värt att testa först ialf. tack för svar :) !!!
  • KatjaKaj
    light skrev 2012-01-03 22:56:23 följande:
    Har du oxå jobbiga ärr? :/ Vet inte hur det skulle se ut som mina ärr blektes mera?! skulle väl se ganska dumt ut eftersom jag är lite oliv/brun i hyn.. tycker redan det ser dumt ut med de mindre ärren jag har på sidan som är kritvita. Men ska kolla upp vad det är för nåt, kanske kan va värt att testa först ialf. tack för svar :) !!!
    Jag har ett 17 cm långt och 3 cm brett ärr som går över hela nyckelbenet och mot halsen, så inte i ansiktet som du har men ändock störande :).
    Men att kolla upp det låter som en bra ide, vet bara att min läkare sa att det skulle ta bort en del av det röda och som sagt göra så att ärren blev smalare.
    Så lite så :) 
  • light
    maddlyn skrev 2012-01-03 22:59:38 följande:
    Jag har ett 17 cm långt och 3 cm brett ärr som går över hela nyckelbenet och mot halsen, så inte i ansiktet som du har men ändock störande :).
    Men att kolla upp det låter som en bra ide, vet bara att min läkare sa att det skulle ta bort en del av det röda och som sagt göra så att ärren blev smalare.
    Så lite så :) 

Oj! Nyckelbenet är väl nästan lika illa som ansiktet... Hoppas det läker fint ändå, utan plåster. kram!!
  • KatjaKaj
    light skrev 2012-01-03 23:09:44 följande:
    Oj! Nyckelbenet är väl nästan lika illa som ansiktet... Hoppas det läker fint ändå, utan plåster. kram!!
    tack så mycket, hoppas det löser sig för dig med :)
  • MammaTillMaja
    light skrev 2012-01-03 13:24:20 följande:
    Tack för alla svar! Fick beslutet idag och dom skrev sammanfattningsvis;

"Vi har bedömt ärrersättningen till X kr. Pengarna bör finnas på ditt konto inom en vecka.
    I och med utbetalning av denna ersättning har du fått den trafikskadeersättning vi anser att du har rätt till. Detta är bolagets slutgiltiga ställningstagande och vi avslutar nu handläggningen av ärendet."

Även om dom tycker att dom avslutar ärendet här så har jag nu överklagat, då deras summa var jäkligt fjantig (på riktigt!!) för ett förstört ansikte. För man kan väl fortf överklaga fast dom skriver så? 
    Javisst kan du överklaga och det bör du göra!

Bifoga bilder på ärren igen, skriv om hur du känner dig för att visa upp dem(om du blir illa tillmods osv osv). Kanske fult av mig att skriva, men överdriv! 
  • Mummy

Säkerligen blir det en lägre summa än vad du fått ut om du själv varit försäkrad.
    Dina föräldrar har ingen försäkring på dig? Mamma hade en barnförsäkring genom jobbet/fackt som täckte tills barnet fyllde 25 år

• light
    Mummy skrev 2012-01-04 10:02:24 följande:
    Säkerligen blir det en lägre summa än vad du fått ut om du själv varit försäkrad.
    Dina föräldrar har ingen försäkring på dig? Mamma hade en barnförsäkring genom jobbet/fackt som täckte tills barnet fyllde 25 år
    Ja det har jag räknat med.. att summan blir mindre alltså. Trodde inte jag hade rätt att få nånting alls först eftersom jag inte va försökrad, men det hade jag tydligen ....

Nej mina föräldrar har aldrig haft nån försäkring på mig.. var försäkrad genom skolan bara. Därav har jag inte skaffat nån egen försäkring heller, för det är aldrig nån som har nämnt att man bör ha det. Nu har jag givetvis gjort det.. bättre sent än aldrig.
  • SillyBilly
    light skrev 2012-01-03 22:43:00 följande:
    Som Maddlyn säger så tar dom inte bort ärr utan hjälper till att läka. Min bror hade sitt plåster i pannan i alla fall 1 år. Hans ärr hack i pannan var iallafall ett par centimeter brett så jag tror säkerligen att plåstret hjälpte en del eftersom hans ärr inte syns så mycket idag...

Även om de skulle vara dyra kanske de är värt att kosta på sig ett par plåster i pannan om dina ärr bekymrar dig så mycket.  

Nu är tatueringa iofs inte helt samma som dina ärr, men finns det hopp för denne mannen så finns det väl säkert för dig! :) http://www.dn.se/nyheter/varlden/tvattade-bort-sin-rasism 
  • Sanda

Dessa plåster? Kan de användas i efterhand som på min sons ärr han fick för 3 månader sen?

• emelyl

Hoppar in här..
    Har ett ärr på min armbåge som är så in i bombens fult. Gjordes för ca 20år sen då jag bröt armen. De satte in en spik samt sydde typ 6stygn.
    Det är så in i hellskotta fult o har länge funderat på om man skulle begära nått för det..
    Hur går man till väga?!

• MammaTillMaja
    emelyl skrev 2012-01-04 21:44:06 följande:
    Hoppar in här..
    Har ett ärr på min armbåge som är så in i bombens fult. Gjordes för ca 20år sen då jag bröt armen. De satte in en spik samt sydde typ 6stygn.
    Det är så in i hellskotta fult o har länge funderat på om man skulle begära nått för det..
    Hur går man till väga?!
    Det har gått alldeles för lång tid för att du skall kunna begära någonting. För att öht få ersättning för försäkringsbolag så måste skadan rapporteras direkt vid händelse och man har oftast(dem flesta försäkringsbolag) 3 år på sig. Gör man ingenting inom tre år så kan man helt enkelt se sig i månen om ersättning.
  • emelyl

Men jag var 6år när det hände...
    Har nog hamnat i fel forum. Men har bekanta som fått ersättning långt efter pga fula ärr... Får ta o kolla med dem...

• KatjaKaj

Sanda: du kan absolut använda dom till din sons ärr, om jag inte missförstod min läkare kunde man börja med plåsterna upp till ett par pr efter. Självklart blir resultaten bättre ju färskare ärret är men 3 månader räknas som väldigt färskt.

• nillse

Sonen bröt armen när vi var utomlands för 2 år sedan. Nu har han fått 29.000kr från försäkringen via skolan, samt 17.000kr från vårt försäkringsbolag. Han har 2 ärr på underarmen, det ena är ca 8 cm långt och det andra är ca 6 cm långt.

• Ms0429

Hej. Min son var med om en olycka på idrotten i skolan så hans näsben gick av. Nu har det går två år och vi har skickat in till försäkrings bolaget. Han har fått som en bula ovanpå och näsan är sned efter detta. Han mår jätte dåligt över detta och anser att hans utseende är förstört. Han är 14 år. Är det någon som fått ersättning för det och i så fall hur mycket? Det är ju inga ärr utan näsan är ju sned och förstörd

Svar på tråden Skadestånd, ärr i ansiktet. (bild)