• Coca cola light

I vilken ålder bär man kontakta en logoped om barnet har svårt med r-ljudet och säger j istället.

MIn dotter är 4.5 år i om hon ska säga ett ord som börjar med r säger hon j istället.Hon har lättare om r-ljudtet är inne i ett ord. Vi och andra har absolut inga problem att förstå henne, men jag har ändå börjat träna lite med henne men hon får helt enkelt inte till r-ljudet. I vilken ålder bör detta ljud behärskas av barn?

• Svar på tråden I vilken ålder bär man kontakta en logoped om barnet har svårt med r-ljudet och säger j istället.
  • viseversa

Min dotter är också 4,5 och har svårt för r hon med. Även k verkar hon ha svårt för. Katt blir "tatt" Kung blir "tung" osv osv.  Ska hon säga sKrämma så blir det Klämma istället. är det däremot ett ort med r i början som råtta ros rubin ja då kan hon säga r. jag har funderat på att prata med bvc om detta då hon faktiskt fyller 5 i april. Inte heller här är det svårt att förstå vad hon säger.

• Coca cola light
    Flickan och kråkan skrev 2012-01-02 15:26:24 följande:
    6-7-årsåldern.

www1.vgregion.se/blom/

Tusen tack! Där fanns bra info att läsa.

Viseversa - Gå in och läs länken ovan. Där står det att vi inte behöver oroa oss :) 
  • viseversa
    Coca cola light skrev 2012-01-02 15:32:10 följande:
    Tusen tack! Där fanns bra info att läsa.

Viseversa - Gå in och läs länken ovan. Där står det att vi inte behöver oroa oss :) 
    ja det ät ju skönt att veta=)
  • Triple Trouble

Vår dotter lärde sig vid 5 drygt, våra två 4,5 åringar nu säger båda j istället för r, är inte orolig.

Men går det inte över tills skolstart hade jag ringt.

• Helene OSV

Min Sigrid går i sexårs (fyllde sex i oktober) och kan inte säga r. På skolan är de inte alls oroliga utan säger att det kommer. Fortsätter det till 1:an tar vi nog upp det igen.

• Eisa

Jag kunde inte säga R när jag var liten så jag fick träffa logoped när jag var typ 6 bast. Jag satt där med en kille som inte kunde säga S och så fick vi lära varann.

Vi lärde oss ingenting eftersom logopeden var värdelös. Vi lärde oss med tiden att prata ordentligt ändå.

• Mälaröbo

R-ljudet är tydligen det lättaste att rätta till och gör det ofta av sig själv. Min dotter fick till det på sommaren innan hon började 6-års utan hjälp från logoped.
    När vi tidigare pratade med förskolan sa de att man inte tar tag i det förrän i skolan då det oftast försvinner av sig själv.

• CharmingGirl

Här är BVC så stressade, så min lillpojk ska till logopeden nästa vecka för att han inte kan säga s ordentligt. Han fyllde 4 i höstas.

• frida20

bvc brukar skicka remiss till logopeden om det skulle behövas. det fick min lillasyster

• Bambusa

våran dotter på 3är lika, inget vi tänkt så mkt på eftersom hon pratar så bra för övrigt, men tandläkarn som såg att hon har kort tungband, så hon sa att i framtiden kanske de lär kapas för att bli bättre.. ja hade redan innan sett att underläppsbandet är kort, övre vet ja inte då hon slog av de vid 1år..  men bvc tyckte de va mer normal att inte kunna prata helt rent vid 3.. så än skulle inget göras enligt dom..

• tackförfisken

Jag hade problem med r när jag var yngre. Fick gå hos talpedagog ( hette så då;)) när jag gick i 1-2 an.
    Min äldsta fick till r själv i 6 års åldern. Frågade om det skulle behövas logoped för henne men tydligen är R ofta det sista som kommer och brukar ordna sig själv. Och det gjorde det.
    Mellanflickan på 4 har inte heller R, et men nu är jag inte orolig.
    Vill man kan man få lite enkla övningar att göra hemma( för att träna munmotoriken) av BVC .

Svar på tråden I vilken ålder bär man kontakta en logoped om barnet har svårt med r-ljudet och säger j istället.