• Dinoo

Koka eller inte koka? Det är frågan...

Hej!

Från en förvirrad mamma kommer här en fråga:

Behöver man koka vattnet man blandar ersättningen med eller inte?

Har en fyramånaders bebbe som ibland äter ersättning upptill amningen och jag vill ju såklart göra rätt så han inte blir dålig, samtidigt vill man ju att det ska gå smidigt.

Har fått så många bud, därav den totala förvirringen.
    På förpackningen (NAN) står att man ska koka upp vatten och låta det svalna till ättemperatur.
    (Mycket troligt att man står och väntar på avsvalnandet med en bebis galen av hunger på armen)
    BVC-sköterska 1 säger att jag kan ge honom okokt kranvatten eftersom vi har kommunalt vatten.
    BVC-sköterska 2 säger att jag ska göra som det står på förpackningen
    På nätet hittar man alla upptänkliga varianter
    (koka och ha i kyl-sedan micra, micra kallvatten direkt från kranen, koka upp och ha i termos, blanda kokt varmt med kallt från kranen o.s.v.)

Hjälp mig reda ut...
    Hur gör man?
    Förvånad

• Svar på tråden Koka eller inte koka? Det är frågan...
  • Hillbilly

Ta från kranen... Inga problem. Nan skriver så för att i andra länder måste man koka innan, men inte i Sverige om man har kommunalt vatten...

• ELLEoClara

Kokade upp till 3-4 mån ålder.

Kokade och ställde i kylen, blandade och värmde i micron sen. Kokt vatten håller ca 24 h i kylskåp.

• Mary Jo

Kokade vattnet kanske dom 2 första månaderna men sen skippade jag det. Vi har så pass bra vatten. 

Men även om du kokar så kan du koka en kanna och ställa in i kylen så du har kokat om du vill det,Sen mäter du upp vatten,värmer till rätt temp och blandar i pulvret!  

Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • Mirva

Bara man tar iskallt vatten från kranen går det bra. Enbart korkat att ge ljummet vatten från kranen.

• Dinoo

Tack så jättemycket för hjälpen. Svårt att veta vem man ska gå på när man har så många bud men nu är ni så många som säger samma så då tror jag på er :)

Ja, ljummet är ju inte bra för oss vuxna heller. Varmt vatten kan göra att rören fäller metaller i vattnet. Kallt ska det vara i vilket fall.

Nu kör jag på smidigast möjligt då. Kallt kranvatten som micras o sen i med pulver och skaka :)

• finskaflikkan

Jag kokade alltid vattnen fram tills sonen va 6månader. De som e smidigt att ha då är en vattenkokare.
    Och en termos om du ska iväg.

Svar på tråden Koka eller inte koka? Det är frågan...