• AW76

Nellie - fint eller fult?

Nyfiken, då jag har sett att även Nellie klassas som WT (dvs fult) i vissa trådar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nellie - fint eller fult?
  • nelli08

Enl mig, finast eftersom min dotter heter Nelli Flört

• AW76
    Eisa skrev 2012-01-02 19:52:36 följande:
    AW76 skrev 2012-01-02 19:45:53 följande:
    Haha, en total motsats till min Nellie som minsann kan tala för sig! Hon är en otroligt bestämd tjej med starka åsikter. Så långt ifrån "kuvad" man kan tänka sig.
    Jag hoppas ni förstår att jag inte tror på det där själv. Men namnet Nellie ger mig den associationen.
    Jag förstår vad du menar, namnet Nellie ger ju lite "söt-vibbar". Jag ville bara svara hur min Nellie är: en total motsats till dina associationer.
  • Khaleesi
    AW76 skrev 2012-01-03 09:58:38 följande:
    Jag förstår vad du menar, namnet Nellie ger ju lite "söt-vibbar". Jag ville bara svara hur min Nellie är: en total motsats till dina associationer.
    Fast för oss som såg Lilla Huset på Prärien så ger det riktigt ordentliga bitchvibbar...
  • AW76
    Khaleesi skrev 2012-01-03 09:59:57 följande:
    Fast för oss som såg Lilla Huset på Prärien så ger det riktigt ordentliga bitchvibbar...
    Jo, jag såg ju också Lilla Huset.. men jag hade inte en tanke på den Nellie när jag namngav min dotter. Nej, den Nellie var ju allt annat än söt och timid..
  • DenNamnbitne

Jag tycker att det är fult och alldeles för trendigt. Ska man nödvändigtvis ta de så använd den ordentliga stavningen Nelly. Men ie- på slutet blir det så förjordat barnsligt och smeknamnsaktigt.

• AW76
    DenNamnbitne skrev 2012-01-03 16:17:41 följande:
    Jag tycker att det är fult och alldeles för trendigt. Ska man nödvändigtvis ta de så använd den ordentliga stavningen Nelly. Men ie- på slutet blir det så förjordat barnsligt och smeknamnsaktigt.
    Men om man vill ha uttalet Nelli (vilket jag vill) och inte NellY så föredrar jag stavningen Nellie.

Är Emelie också barnsligt? Bara undrar..
  • DenNamnbitne
    AW76 skrev 2012-01-03 16:30:34 följande:
    Men om man vill ha uttalet Nelli (vilket jag vill) och inte NellY så föredrar jag stavningen Nellie.

Är Emelie också barnsligt? Bara undrar..
    Nja alla uttalar namnet likadant, det spelar ingen roll om man stavar det Nhälley eller Nelli! Skillnaden mellan Emelie och Nellie är att Emelie inte är ett smeknamn till skillnad från Nellie. Emelie är inte någon favorit heller.
  • Ruggugglan

Det är inte fult, men jag hade inte gett mitt barn namnet.

• AW76
    DenNamnbitne skrev 2012-01-03 16:34:10 följande:
    Nja alla uttalar namnet likadant, det spelar ingen roll om man stavar det Nhälley eller Nelli! Skillnaden mellan Emelie och Nellie är att Emelie inte är ett smeknamn till skillnad från Nellie. Emelie är inte någon favorit heller.
    Ok, men alla uttalar inte NellY som Nelli. Jag har jobbat på förskola med en NellY, och folk sa olika hela tiden, men hennes föräldrar sa just NellY, som stavningen. En sån förvirring uppstår dock inte med Nellie.

Ja, jag vet att folk tycker att Nellie är för smeknamnsaktigt. Jag tycker detsamma om Olle, men det verkar vara mer accepterat som ett "riktigt" namn, eller?
  • DenNamnbitne
    AW76 skrev 2012-01-03 16:37:17 följande:
    Ok, men alla uttalar inte NellY som Nelli. Jag har jobbat på förskola med en NellY, och folk sa olika hela tiden, men hennes föräldrar sa just NellY, som stavningen. En sån förvirring uppstår dock inte med Nellie.

Ja, jag vet att folk tycker att Nellie är för smeknamnsaktigt. Jag tycker detsamma om Olle, men det verkar vara mer accepterat som ett "riktigt" namn, eller?
    Ok låt gå för ie- i såna fall, men y ser mindre smeknamnsaktigt ut. Väljer ni det så har ni i alla fall många på er sida. Det är många där ute som hittat Nellie, 600 flickor får det som tilltalsnamn varje år. Många av de tror nog att de valt ett ovanligt namnFlört
  • MammaOchGravid
    MoaElis skrev 2012-01-02 19:36:01 följande:
    Haha, vilka fördomar!
  • AW76
    DenNamnbitne skrev 2012-01-03 16:44:38 följande:
    Ok låt gå för ie- i såna fall, men y ser mindre smeknamnsaktigt ut. Väljer ni det så har ni i alla fall många på er sida. Det är många där ute som hittat Nellie, 600 flickor får det som tilltalsnamn varje år. Många av de tror nog att de valt ett ovanligt namnFlört
    Jag har alltså redan en Nellie, snart 4 år. Och 2008 låg det allra högst på topplistan, plats 10 tror jag. (såg vi efteråt såklart) Nåja, vi var först inne på Emma = ÄNNU vanligare. Och mycket tråkigare enligt mig
  • MammaOchGravid
    Mynta skrev 2012-01-02 22:43:12 följande:
    Fult. Nelly är däremot betydligt finare!
    Blir ju uttalat "Nellie" i engelsktalande länder i vilket fall.. 
    Tycker inte det är någon skillnad.. Fina varianter båda två.. Oavsett hur jag skulle stava, så skulle jag uttala det "Nellie".. 
  • teomamma

Jag tycker det är jättefint! Min son skulle fått det namnet om han hade varit en flicka

• Gyllan

Jag tycker det är fint, men föredrar stavning och uttalet Nelly

• fluu

Fult skulle jag inte säga. Men simpelt, fjuttigt och barnsligt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • rabbes

Har bott en stor del av mitt liv i USA och där ses Nellie som otroligt tantigt. Om någon vill ha något som funkar på engelska och på svenska skulle jag föreslå följande namn istället: Alice, Amelia, Anna, Charlotte, Ella, Ellie, Emma, Eva, Isabella, Mia, Olivia, Sofia/Sophia (båda stavningarna är typ lika populära i den engelskspråkiga världen, många tror att stavningen med PH är det enda engelska sättet att stava namnet på men det stämmer inte).

• Gina43
    fluu skrev 2017-01-05 16:52:36 följande:

Fult skulle jag inte säga. Men simpelt, fjuttigt och barnsligt.

+1

Ungefär det som jag tänkte skriva! Jag tycker att namnet låter lite töntigt. Passar mesigare husdjur, typ kanin eller hamster
Svar på tråden Nellie - fint eller fult?