• Lindis77

Gasig i magen & Orolig på kvällar/nätterna-Mjölkallergi?

Min lilla dotter är 5 veckor och får Semper Lemolac och dagtid är hon en väldigt nöjd bebis som sover mycket. Men på kvällarna får hon gaser i magen och har svårt att komma till ro, det verkar som om att hon har ont i magen. Vi har provat magdroppar men märkte ingen skillnad. Hon har även svårt att komma till ro på nätterna efter matning, hon somnar nästan i famnen men när vi lägger över henne i hennes säng så blir det många nappinstoppningar innan hon somnar om, vilket ofta blir 1 ½-2 timmar från det att hon börjat äta. Dagtid somnar hon utan problem. Vi har även provat att ha henne nära i sängen men hon är lika orolig då plus att jag sover sämre med henne bredvid mig.

Hon är inte hård i magen utan bajsar flera gånger/dag men jag funderar på om hon bajsar för mycket istället? Hur ofta bajsar era 1-2 månaders?

Vad tror ni, kan hon vara allergisk? Men då borde hon ha ont i magen även dagtid? Somnar era barn om på nätterna direkt efter matning? Funderar på att prova Nan...

• Svar på tråden Gasig i magen & Orolig på kvällar/nätterna-Mjölkallergi?
  • Ellenbmt

Min dotter var hungrig. Visade sig efter tre månader när vi gick på ersättningen. Min mjölk var för tunn på kvällen

• MHM

Jag ammar och vår bebis, nu 4 månader, har alltid haft svårt att komma till ro och har alltid varit gnällig. Han kräks stora mängder och bajsar ännu mer. Varje bajsblöja läcker för att det är så mycket. Många gånger måste man till och med byta strumpor för att dom blivit bajsiga.

Vi har gett honom NAN1 vid 4-5 tillfällen och varje gång har han fått tokont i magen och gallskrikit i flera timmar. Senaste gången hade han kramper i magen hela natten och spydde som om han vore magsjuk.

Jag misstänker att han är allergisk mot komjölk och ska idag testa en mjölkfri ersättning.  Om det inte blir skillnad då så vet jag inte vad det är...

Nu ammar jag dock mest, men eftersom att han är så dålig så ska vi testa att ge mjölkfri ersättning och isåfall övergå till det. Att utesluta mjölkprotein helt tror jag inte att jag klarar.

Har din bebis alltid varit så? Eller är det någonting som kommit nu? 

• Muslimska mamman

Är barnet bara 5 veckor så kan ni inte ha testat magdropparna tillräckligt länge för att det ska hinna ge bra effekt. Men testa minifom om det kan hjälpa också, och massera magen med olja.

Umm Hafada = Blöjans mamma
  • thegoddess

Magdropparna är till för hård mage inte fisig mage. Miniform finns att köpa mot gaser.
    Vad använder ni för flaska?
    Vi hade mam men ventil men hon hade gaser jämt ändå. Till vi bytte flaska till dr Brown. Helt super!

• pojkens

min son är samma. Orolig och det tar 2 timmar från vakning till om somning. Men han bajsar abra en gång omd agen i snitt, så jag tror det är mycket amgen som spökar. Tackochlov har han inte exorcisten-spytt de två senaste dagarna, annars är det en favorit med. 
    Jag försöker mest bita ihop och se om det går över. De ska ju ha en tillväxtfas runt 6 veckor och magen håller på att utvecklas så jag tror att det inte behöver vara allergi bara för att de tjorvar lite. Jag tror det bara är allmänt kink från bebishåll och svårt att komma till ro. 

Givetvis om ni är oroliga ska ni kolla allergi, men då borde hon nog inte vara glad och lugn dagtid.

Svar på tråden Gasig i magen & Orolig på kvällar/nätterna-Mjölkallergi?