• twomore

Extra material på kromosom 18???

Vi gjorde 19 december ett FVP, fick veta efter några dagar att tvillingarna inte har de vanliga kromosomfelen, DS osv. Idag ringde läkaren och sa att de båda har extra material på kromosom 18 och att de inte vet vad det innebär. 

Jag och pappan ska dit och göra blodprov för DNA-analys. Om någon av oss har samma "fel" så är det troligtvis inga problem. Annars vet man inte. Vi har gått 18+0 veckor. Testet kommer att ta några veckor för att odlas och ge resultat. 

Har någon varit med om samma resultat? 

• Svar på tråden Extra material på kromosom 18???
  • twomore

Eller vet var man kan hitta mer information eller har barn med "extra material" på andra kromosomer. 

• twomore

Vi gjorde blodprovet igår och jag försökte fråga sköterskan. Frågade om inte genetiska avvikelser ingick i HUGO projektet. (Human genome organisation). Men hon visste inte så mycket om gener sa hon. HUGO ingick väl i gymnasiekemin/naturvetenskap?

Vi har funderat lite hemma och eftersom båda tvillingarna som är tvåäggstvillingar har samma fel så borde det inte vara en spontan "mutation". Låter osannolikt. Så gissningsvis är det något som jag eller sambon skickat med i arvsanlagen. Men det återstår två veckor av väntan. 

Justina2: Tack för länken. Den, var också bästa jag själv hittade. Tyvärr säger den inte mycket, framförallt inte om extramaterial. Det verkar vara mer väl beskrivet med 18q- (saknat material).   

• twomore

Vi har fått svar. Jag har samma kromosomavvikelse så då är det ingen fara. De blir lika normala som jag

Svar på tråden Extra material på kromosom 18???