• 1mamma

Någom mer som vill "äta sig förhoppningsvis gravid" med LCHF?

Jag har för ett par år sedan fått veta att jag har PCO. Jag har INGEN egen mens nu förtiden. Hade oregelbunden för några år sedan. Jag har en dotter född dec 05 som kom när jag slutade med preventil medel. I slutet av sommaren testade jag LCHF och faktiskt så fick jag 2 st mens utan förvarning. Nu ska jag köra igen med LCHF och om vi är fler som "äter" kan vi hjälpas åt med menyförslag och tipsa varandra.  För den vanligaste frågan tycker jag man har i veckan..... Vad ska vi äta idag?!

Någom mer som vill "äta sig förhoppningsvis gravid" 

• Svar på tråden Någom mer som vill "äta sig förhoppningsvis gravid" med LCHF?
  • Jennie1987
    Night sky skrev 2013-08-12 10:35:27 följande:
    Hallå!?
    Hur går det för alla här inne?

Jag har fått min andra mens sen p-piller stoppet, denna spontant så sista cykeln blev på 29 dagar ofattbart, fattar det inte riktigt.

Underbart! Man blir ju helt lycklig när det äntligen funkar! :)

• Night sky
    Jennie1987 skrev 2013-08-12 20:50:00 följande:
    Underbart! Man blir ju helt lycklig när det äntligen funkar! :)

Jo, det är underbart. Men jag vet inte om jag haft äl för det. Och kollar mina temp kurvor jag fört sista 2 cyklerna så har jag för kort lutealfas. Men man kan inte få allt hehe

Får se om akupunkturen kan rätta upp det sista.

Hur går det för dig Jennie då?
    I´ve been through hell, now show me heaven...
  • Jennie1987
    Night sky skrev 2013-08-12 21:36:49 följande:

Jo, det är underbart. Men jag vet inte om jag haft äl för det. Och kollar mina temp kurvor jag fört sista 2 cyklerna så har jag för kort lutealfas. Men man kan inte få allt hehe
    Får se om akupunkturen kan rätta upp det sista.

Hur går det för dig Jennie då?

Akupunktur kan absolut funka! Jag har själv gått på Zonterapi för ett par år sen, och även om det inte är samma sak, så påverkade det verkligen kroppen :)

Här har ingen mens synts till sen i maj... Ska erkännas att jag inte varit så trogen lchf nu på semestern, så det beror nog på att jag ätit för mycket kolhydrater. Min kropp ballar ur direkt om jag inte sköter kosten.
    Men jag har kvar tänket, och börjar så smått komma tillbaks till min rätta kosthållning, vilket känns skönt!

Har tack och lov inte gått upp något nämnvärt i vikt under sommaren, så det är jag tacksam för.
    Hade jag märkt att jag la på mig massa mer vikt hade jag inte kunnat fuska och äta såhär liberalt, som jag gjort nu ett par veckor.
    Men nu får det bli andra bullar! :)

• Night sky
    Jennie1987 skrev 2013-08-12 23:41:55 följande:

Akupunktur kan absolut funka! Jag har själv gått på Zonterapi för ett par år sen, och även om det inte är samma sak, så påverkade det verkligen kroppen :)

Här har ingen mens synts till sen i maj... Ska erkännas att jag inte varit så trogen lchf nu på semestern, så det beror nog på att jag ätit för mycket kolhydrater. Min kropp ballar ur direkt om jag inte sköter kosten.
    Men jag har kvar tänket, och börjar så smått komma tillbaks till min rätta kosthållning, vilket känns skönt!

Har tack och lov inte gått upp något nämnvärt i vikt under sommaren, så det är jag tacksam för.
    Hade jag märkt att jag la på mig massa mer vikt hade jag inte kunnat fuska och äta såhär liberalt, som jag gjort nu ett par veckor.
    Men nu får det bli andra bullar! :)

Skönt att du inte gått upp nåt nämnvärt i vikt under sommaren trots att du ätit mer kolhydrater ändå. Det är bara att börja kämpa igen med kosten. 
    Min sommar har också varit en katastrof om man tänker på alla kolhydrater jag tryckt i mig, men jag har varit ganska så bra på träningen här i sommar, alltid nåt.

Var på min första akupunktur här och hon kunde inte se några direkta konstigheter i mina tempkurvor så hon tror att min kropp själv försöker rätta till sig och att den varma sommaren kunde ha påverkat mig och min kropp till att försöka själv. 
    Men jag vet inte... jag tror nog mest själv på att det är min ålder som gör att min pcos blivit bättre, det sägs ju lite över allt att det kan bli bättre med åldern. 
  • Jennie1987
    Night sky skrev 2013-08-18 14:55:14 följande:
    Skönt att du inte gått upp nåt nämnvärt i vikt under sommaren trots att du ätit mer kolhydrater ändå. Det är bara att börja kämpa igen med kosten. 
    Min sommar har också varit en katastrof om man tänker på alla kolhydrater jag tryckt i mig, men jag har varit ganska så bra på träningen här i sommar, alltid nåt.

Var på min första akupunktur här och hon kunde inte se några direkta konstigheter i mina tempkurvor så hon tror att min kropp själv försöker rätta till sig och att den varma sommaren kunde ha påverkat mig och min kropp till att försöka själv. 
    Men jag vet inte... jag tror nog mest själv på att det är min ålder som gör att min pcos blivit bättre, det sägs ju lite över allt att det kan bli bättre med åldern. 
    Nej, det är en himla tur att det inte blivit massa onödig uppgång nu över sommaren. Hade nog varit svårare att hitta tillbaks till "rätt väg" igen då.
    Vad härligt att du skött träningen ändå under sommaren! Då gör kanske inte kolhydraterna så stor skada ändå :)
    Vad tränar du för något?

Vad spännande med akupunkturen! Hoppas att det är så att din kropp försöker på egen hand nu!! Hade ju varit fantastiskt! :)
    Jo, har också hört/läst om att det kan bli bättre och lättare att bli gravid när man är äldre. Men har inte riktigt fattat hur gammal man behöver bli för att det ska börja hända?
    Håller tummarna!       
  • Night sky
    Jennie1987 skrev 2013-08-18 23:14:42 följande:
    Nej, det är en himla tur att det inte blivit massa onödig uppgång nu över sommaren. Hade nog varit svårare att hitta tillbaks till "rätt väg" igen då.
    Vad härligt att du skött träningen ändå under sommaren! Då gör kanske inte kolhydraterna så stor skada ändå :)
    Vad tränar du för något?

Vad spännande med akupunkturen! Hoppas att det är så att din kropp försöker på egen hand nu!! Hade ju varit fantastiskt! :)
    Jo, har också hört/läst om att det kan bli bättre och lättare att bli gravid när man är äldre. Men har inte riktigt fattat hur gammal man behöver bli för att det ska börja hända?
    Håller tummarna!       
    Det har mest blivit joggande för min del i sommar och promenader. Det tycker jag har funkat tidigare ganska så bra tidigare.

Nu har jag varit på min andra akupunkturtid. Hon tyckte inte jag skulle lägga ut mer pengar på akupunktur som det ser ut nu. Enligt henne ser alla relativt bra ut och hon tror att kroppen kanske försöker ordna upp sig själv och vill vänta och avvakta. Så som det är nu så ska jag höra av mig till henne om mitt tillstånd börjar krångla rejält igen.
    Jaha liksom... hon skulle vilja säga att jag då eventuellt lider av PCO nu bara och inte PCOS efter som jag inte har några direkta problem med min acne heller för tillfället.
    Så nu vet jag inte alls... det är bara för mig att avvakta och se vad som händer här fram över då...Obestämd

Jag fortsätter att självmedicinera mig med extra vitaminer, omega 3 och D-vitamin. Har även börjat ta lite extra zink då man kan få underskott av det då man ätit p-piller länge, vilket jag har. Zink ska även tydligen kunna förbättra äggkvalitet osv
  • Babe85

Hejsan!

Hur går det för er här inne?
    Vill bara dela med mig utav en sida som heter Iherb.com
    Har själv precis beställt massor utav sockerfria produkter nu och ser fram emot att de kommer hem!

Om ni vill testa att skicka efter så får ni gärna använda min rabatt!

CKG317
    is worth up to $10.00 off any order by a first-time customer.

• dumdummast

Här är det 100 år sen jag skrev känns det som. Hoppas det går bra för alla och har blivit många plus :). Själv kämpar jag slarvar om vartannat som vanligt, men håller mig bättre på mattan ändå. Även om jag slarvar blir det inte flera dagar i följd, utan blir typ godis en dag sen fortsätter jag. Vilket känns oerhört skönt för så har det inte varit tidigare. Men nu är det ca 5 kg kvar, sen blir det barnlöshetskliniken för hela slanten. Lycka till alla :)

• Night sky

Hej, hoppas det går framåt för alla! Hur mår ni?

Jag fortsätter att tempa osv. Vet inte om min kropp försöker komma på rätsida med sig själv eller inte. Jag är bara förvirrad. Ibland visar tecken på att, jo, kanske den fungerar normalt och sen blir man bara förvirrad då andra saker visar att det inte kan vara normalt. Så jag tror inte att min kropp är fri från min pcos eller om det nu är pco oavsett vad akupunktören trodde. 

• Cice

Hej, Jag hoppar  in här med ;)

Jag har börjat med LCHF sedan några veckor tillbaka .    I torsdag fick jag mellanblödning, 16 dagar efter min vanliga mens. 

Jag är helt säker på att d e pga LCHF för mig för jag hade inte fått en enda mellanblödning i hela mitt liv innan jag började med LCHF .  

Det är de hormonella påslagen/skillnaderna pga stor omställning i diet (att gå över från att huvudsakligen bränna kolhydrater  till att huvudsakligen bränna fett är en stor omställning).

Någon som har någon erfarenhet av detta och har förslag på hur man skall göra för att inte drabbas av mellanblödningar. Hur mycket kolhydrater skall man behöva lägga till ungefär? 

Eller det tar  tre-fyra månader  innan  det  stabiliserade det sig igen ? Utan att jag  behöva lägga  till kolhydrater. 

Jag tror att  hormonerna lever loppan helt enkelt och jag hoppas att det stabiliserar sig snart!  

• Venne

Jag är ingen expert men hade jag FÅTT problem av lchf hade jag ökat intaget. Jag hade nog lagt till rotfrukter och kanske lite potatis. Mer kolhydrater men ändå utan spannmål.

• mimmi83

Hej!
    Jag vill oxå hoppa in här!
    Avslutade min sista karta ppiller igår och inväntar nu mensen. Har vetat i 4 år om min PCO och är överviktig. Målet är nu att ändra på matvanorna med hjälp av LCHF och så småningom försöka få tid hos läkaren för lite hjälp på traven. Vi har då alltså försökt i 5 år av och till men läkarna säger att det inte kommer att gå utan hjälp.

Vi har två små mirakel här hemma, två killar 7 resp 9 år som föddes innan jag fick reda på mitt pco... 

• Bones91

Puff puff, hur går de för alla i tråden? Tycker den blivit väldigt tyst sista tiden?! 

Själv har jag nu tagit nya tag i lchf och än en gång blivit helt fri från sötsug trots att jag ibland väljer att äta något som innehåller en större mängd kolhydrater. 
    Har även skaffat gymkort och kommer att börja träna nu i februari =) 

• Night sky

Heja Bones91, duktig du är! Mitt lchf:ande har gått åt skogen Ska försöka ta nya tag igen!

Grattis till dina små mirakel mimmi83! Och lycka till vidare, för jag antar att ni ska börja med syskonbak?!

• Bones91

Tack så mycket, det verkar ju helt klart som att lchf e något som är väldigt lätt att falla ur om man "fuskar" för mycket. Men är det så konstigt egentligen att man tenderar falla bort till och från, man får ju påtryckningar från alla håll och kanter och frestelser till höger och vänster. 
    Jag har oftast inget sötsug förutom när jag skall ha min mens då är det hemskt kvittar typ att jag äter lchf då för suget finns där i alla fall =/ 

Har tränat gym nu i en vecka i alla fall och det känns skönt, fast har ju bara varit på gymmet 3 ggr denna veckan men tänkte nästa vecka lägga till motionssim till träningen så 3 dagar gym 2 dagar simning en med långpromenad och en hel vilodag. Går jag inte ned i vikt eller får regelbunden mens utav detta då kommer jag ge upp för evigt känns det som... 

• linda4444
    Cice skrev 2013-11-02 14:05:26 följande:
    Hej, Jag hoppar  in här med ;)   Jag har börjat med LCHF sedan några veckor tillbaka .    I torsdag fick jag mellanblödning, 16 dagar efter min vanliga mens.  Jag är helt säker på att d e pga LCHF för mig för jag hade inte fått en enda mellanblödning i hela mitt liv innan jag började med LCHF .   Det är de hormonella påslagen/skillnaderna pga stor omställning i diet (att gå över från att huvudsakligen bränna kolhydrater  till att huvudsakligen bränna fett är en stor omställning). Någon som har någon erfarenhet av detta och har förslag på hur man skall göra för att inte drabbas av mellanblödningar. Hur mycket kolhydrater skall man behöva lägga till ungefär?    Eller det tar  tre-fyra månader  innan  det  stabiliserade det sig igen ? Utan att jag  behöva lägga  till kolhydrater.  Jag tror att  hormonerna lever loppan helt enkelt och jag hoppas att det stabiliserar sig snart!  

Har ätit LCHF i cirka 5 veckor nu. Har pcos och ingen mens/ägglossning alls. Igår och idag fick jag en liten liten blödning. Vet inte om det är en mellanblödning. Men jag har som en slags mensvärk. Kallsvettas och har ont i buken. Kanske är de kroppen som kommit igång?
  • Pumlan

Tänkte jag kunde få hoppa in här. Efter 7 år med väldigt oregelbunden mens såvar jag idag på en andra utredning och hon sa att det finns tendenser till PCO. Jag har för högt BMI för att få pergotime och måste gå ner. Har nu läst på lite och förstått att LCHF kan gynna ägglossningen, så jag hoppas att det ska göra det. Är helt ny på det här så alla tips mottages tacksamt! 

Fick en kur Provera men jag har lite hopp om att det ska funka mer än en gång. Under 2013 så har jag haft nästan regelbunden mens, men sista var i november så nu har den försvunnit igen. 

• linda4444
    Pumlan skrev 2014-02-10 11:41:26 följande:
    Tänkte jag kunde få hoppa in här. Efter 7 år med väldigt oregelbunden mens såvar jag idag på en andra utredning och hon sa att det finns tendenser till PCO. Jag har för högt BMI för att få pergotime och måste gå ner. Har nu läst på lite och förstått att LCHF kan gynna ägglossningen, så jag hoppas att det ska göra det. Är helt ny på det här så alla tips mottages tacksamt!  Fick en kur Provera men jag har lite hopp om att det ska funka mer än en gång. Under 2013 så har jag haft nästan regelbunden mens, men sista var i november så nu har den försvunnit igen. 

Tips 1. Planera måltiderna och storhandla hem bra lchf vänlig mat. Samt nyttigt snacks som nötter och mörk choklad. Då finns det ett bra alternativ till eventuella sötsug. 2. Baka fröknäcke, lchfbröd. Så de alltid finns hemma. 3. Läs lchf bloggar, för lchfkonton på instagram för pepp och inspiration. 4. Ha en dag i veckan du få släppa lite på reglerna. Inte vräka i sig kanske massa godis och sånt. Men kanske unna sig en pasta till middag., en potatis, en limpaskiva osv. Detta för att behålla motivationen. 5. Förbered matlådor. Frys in det som går. 6. Berätta för andra om din diet. Endel ifrågasätter och endel stöttar. Ifrågasättandet motiverar mig ännu mer. Sen vill man inte fuska / lägga av då man berättat för omgivningen.
Svar på tråden Någom mer som vill "äta sig förhoppningsvis gravid" med LCHF?