Ska man berömma barn för "självklara saker"?
Jag har läst en del "barnuppfostringsböcker", av bland annat Jesper Juul och Lars H Gustavsson. Det är dock ett par år sedan sist men jag har börjat med det igen nu. Läser just nu "Växa - inte lyda", och det handlar om att fokusera på barnets positiva sidor, på saker som barnet har gjort och klarat av.
Jag har en son på 4,5 år, en, om jag får säga det själv, trevlig och ganska väluppfostrad son. Lugn och "civiliserad", går att ha med i en porslinsaffär utan problem typ.
Jag blir väldigt glad när han gör bra saker, när han uppför sig väl, när han är trevlig - vilket är ett ord jag ofta använder, jag vill att mina barn ska vara trevliga.
Så här kan det låta hemma hos oss ,i olika situationer. Berömmer/uppmuntrar jag för mycket?
- Vad trevligt att du sade "Varsågod" när jag sade tack.
- Vad glad jag blir att du lyssnade på mig första gången jag sade till dig.
- NN, vad BRA att du hängde upp din jacka när vi kom in, vad snyggt det blev nu!
- Jag såg att du slutade klappa katten när han började vifta på svansen, vad bra, det är ju precis så man ska göra!
- Jättebra att du frågade om du fick ta tuggummi! (Istället för att bara ta)
- Nu har ni (han och storasyster) lekt tillsammans jättelänge utan att bråka! Vad glad jag blir då! Tycker inte ni också att det är skönt att inte bråka?
Alltså, berömmer jag för självklara saker? För det är ju klart att man "ska" säga varsågod, att man ska hänga upp sin jacka och att man inte ska störa katten om den blir irriterad. Eller vad säger ni?