• Alvi

Ska man berömma barn för "självklara saker"?

Jag har läst en del "barnuppfostringsböcker", av bland annat Jesper Juul och Lars H Gustavsson. Det är dock ett par år sedan sist men jag har börjat med det igen nu. Läser just nu "Växa - inte lyda", och det handlar om att fokusera på barnets positiva sidor, på saker som barnet har gjort och klarat av.

Jag har en son på 4,5 år, en, om jag får säga det själv, trevlig och ganska väluppfostrad son. Lugn och "civiliserad", går att ha med i en porslinsaffär utan problem typ.

Jag blir väldigt glad när han gör bra saker, när han uppför sig väl, när han är trevlig - vilket är ett ord jag ofta använder, jag vill att mina barn ska vara trevliga.

Så här kan det låta hemma hos oss ,i olika situationer. Berömmer/uppmuntrar jag för mycket?

- Vad trevligt att du sade "Varsågod" när jag sade tack.
    - Vad glad jag blir att du lyssnade på mig första gången jag sade till dig.
    - NN, vad BRA att du hängde upp din jacka när vi kom in, vad snyggt det blev nu!
    - Jag såg att du slutade klappa katten när han började vifta på svansen, vad bra, det är ju precis så man ska göra!
    - Jättebra att du frågade om du fick ta tuggummi! (Istället för att bara ta)
    - Nu har ni (han och storasyster) lekt tillsammans jättelänge utan att bråka! Vad glad jag blir då! Tycker inte ni också att det är skönt att inte bråka?

Alltså, berömmer jag för självklara saker? För det är ju klart att man "ska" säga varsågod, att man ska hänga upp sin jacka och att man inte ska störa katten om den blir irriterad. Eller vad säger ni?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Ska man berömma barn för "självklara saker"?
  • tihihi

nä jag tror också på positiv uppfostran förutsatt att det funkar. jag berömmer min katt när han går på lådan, och berömmer varje gång han klöser på klöspinnen. och han har aldrig gjort nåt utanför lådan, och aldrig klöst på möbler =)

funkade på min häst

och på min hund

och på min sambo :P

• Alvi
    tihihi skrev 2012-01-03 20:54:39 följande:
    och på min sambo :P
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • u77

Beröm blir man starkare och gladare av Glad

Utan det så lär de sig ju inte vad som är bra beteende. 

Jag berömmer mina barn för samma saker som du, och på samma sätt.  

• Flickan och kråkan

Jag gör likadant. Försöker undvika "duktig-syndromet" men utgår från min upplevelse = "Jag blir glad när du....."  "Tack för att du hjälpte mig att.......", "Vad glad lillebror blev nu när du...." etc. Och jag ljuger ju inte. De saker som gör mig glad och som jag tackar för etc är ju sådnt som gör mig glad. Duktiga skulle jag inte säga att de är när de hänger upp sin jacka eller när de säger tack när de får något de frågat efter, men jag blir ju glad . Uppriktigt glad .

• Acelise
    Flickan och kråkan skrev 2012-01-03 21:03:26 följande:

Jag gör likadant. Försöker undvika "duktig-syndromet" men utgår från min upplevelse = "Jag blir glad när du....."  "Tack för att du hjälpte mig att.......", "Vad glad lillebror blev nu när du...." etc. Och jag ljuger ju inte. De saker som gör mig glad och som jag tackar för etc är ju sådnt som gör mig glad. Duktiga skulle jag inte säga att de är när de hänger upp sin jacka eller när de säger tack när de får något de frågat efter, men jag blir ju glad . Uppriktigt glad .

Håller helt med här!

Att utgå ifrån sig själv och sina egna känslor är bäst, tycker jag! (Är inte Juul inne på detta?).
    Funkar även bra vid konflikter. "Jag vill inte jacka". "Jag förstår det, men mamma vill det nu". Våra värderingar är lika värdefulla, jag klankar inte ner på hans val av att inte vilja ha jacka, men däremot är jag den som måste bestämma just i det läget.

Att berömma annat än bara prestationer och utseende är jättesvårt, tycker jag! Jobbar på det varje dag! Att säga "vad roligt att du ville äta mat" eller "vad ser du där uppe på den stora stenen?" (istället för "vad högt upp du klättrade! Bra!") är ju eftersträvansvärt och det försöker vi alltid med, men ibland får jag tunghäfta. "ööööh, vad kul att du.. eeeh.. är glad. Eller eh, du får vara ledsen också, alla känslor är ok" = lite för invecklat för en två-åring :) Och kanske även för hans mamma...

Ska bli intressant att läsa andras svar också! 
  • Cia o krabaten

Håller också med

• Girlinthecity

alla blir väl glada av beröm! Jag tror inte att man kan ge för mycket positiv uppmärksamhet, men man kanske ska passa sig lite så det inte känns som tjat. Med det menar jag att om man säger varje gång han säger tack "vad glad jag blev" så kanske han inte hör den positiva kritiken till slut. Men mycket hellre en gång för mycket än en gång för lite!

• Girlinthecity

Blev för övrigt mycket glad av att läsa din tråd, istället för alla " hur får jag mitt barn att lyda" trådar, där det bara fokuseras på negativt beteende!

• sockerbecca
    Alvi skrev 2012-01-03 20:47:47 följande:
    ...
    - Nu har ni (han och storasyster) lekt tillsammans jättelänge utan att bråka! Vad glad jag blir då! Tycker inte ni också att det är skönt att inte bråka?
    ...
    Inte tror jag att det kan bli för mycket av beröm :) så länge det känns naturligt att ge det och du gör det för att du verkligen blir glad och inte bara av slentrian.

Det enda jag reflekterade över är väl möjligen den sista punkten, känns lite som att de ska låta bli att bråka och  "leka fint" för att göra mamma glad. Tänker att det är bättre att de sköter det fint när de bråkar, typ "vad bra att du bad om lov att låna bilen nu och inte bara tog den" eller "vad bra att du sa till storasyster att du blev arg istället för att dra henne i håret" - det är okej att bråka men man får inte slåss eller så.
    Eller så känns det som att det blir konstigt att prata om bråk när ingen har bråkat.
    Men det här känns rätt mycket som överkurs. Om man ska överanalysera kan man ju inte öppna munnen nånsin. Barnen fattar nog vad du menar Glad
  • Muslimska mamman

Jag tycker det är självklart att man ska berömma allt bra som sker. På så vis lär man barnet att det han/hon gjorde var rätt och de förstår att motsatsen är fel. Istället för att bli arg över saker som skedde, så förebygger man problemen genom att berömma det som är rätt.

Svar på tråden Ska man berömma barn för "självklara saker"?