• Anonym

"Ont när fröken tar på snoppen"

Hej.

Min son har vid två tillfällen sagt så som rubriken lyder, när han kissat på toan och uppgett samma fröken när han sagt det. Min son är 2,5 år. Han har på senare tid börjat prata om pojkar och flickor, att pojkar har snopp och flickor snippa och är allmänt fascinerad av detta, på ett helt normalt och naturligt sätt som jag upplevt det.

När min son kissar på toan så tar vi av både kalsonger och byxor för annars kommer inte snoppen ner så att kisset träffar i toan. Jag vet att det någon gång på dagis kommit kiss rakt upp så det träffat både byxor och tröja. Jag tycker mig minnas någon gång att dem uppmanat en annan pojke att "trycka ner snoppen när han kissar".

Jag tänker att det kan ha varit något sådant, att fröken försökt hjälpa min som att "trycka ner snoppen"  när han ska kissa.

Nu kan jag ändå inte sluta tänka på det, tänk om något inte är som det ska, om jag inte pratar med någon om det nu och det senare visar sig att det handlat om någon form av övergrepp.

Skulle vilja ha lite råd om hur jag ska agera i denna situation. Om jag ska ta upp det på dagis, hur ska jag göra det?

• Svar på tråden "Ont när fröken tar på snoppen"
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Jag tycker att du ska ta upp det med den pedagog som han nämner. Det är säkert så som du skriver att hon försökt hjälpa honom. Men fråga ändå för att du ska vara säker. Tänk på att inte prata över huvudet på din son, då han kan missförstå eller känna sig kränkt, utan boka möte eller gå undan lite.
    Kanske kan du lära honom att hålla ner snoppen själv när han kissar, det gjorde jag med mina pojkar när de var små. För det är ju bra att han sitter och kissar!
    Mvh Inger

Svar på tråden "Ont när fröken tar på snoppen"