Planerat kejsarsnitt?
Hej!
Jag och min man har bestämt oss för att försöka få barn igen och det känns fantastiskt roligt och spännande :) Vi har 2 barn sen tidigare. Jag kan tyvärr inte glädjas till 100% över vårt beslut om att försöka med en 3:a då jag är otroligt rädd för att tidigare förlossningsförlopp ska upprepa sig. Första förlossningen slutade med ett akut kejsarsnitt pga att moderkakan lossnade (bebisen blev då född 5 veckor för tidigt). Detta var väldigt dramatiskt för både mig och min man och den lilla bebisen som inte mådde så bra. När jag blev gravid med barn nr 2 var jag väldigt inställd på att prova en vaginal förlossning och förlossningen startade av sig själv på självaste BF dagen. För att göra en lång historia kort så blev det utdragen förlossningen på 36 timmar, varav jag hade krystvärkar i 2 timmar. Jag blev klippt ganska mycket, sprack en del invändigt och så bröt jag svanskotan. Jag hade problem med svanskotan i ca 6 månader, gjorde fruktasnsvärt ont och jag kunde tex inte sitta upp och amma, var tvungen att kunna ligga ner och blev ganska begränsad i min vardag.
Nu är jag helt säker på att jag vill ha ett planerat kejsarsnitt nästa gång pga att slippa at bryta svanskotan igen (barnmorskan som förlöste min son sa att det är stor risk att det sker igen vid nästa förlossning). Hur svårt är det att få beviljat ett planerat KS? Vad tror du om mina chanser utifrån mina tidigare erfarenheter?
Tacksam för svar!