• Skogsmulla

Har du haft doula eller funderar på det?

Jag är gravid med vårt andra barn (BF27/5). Jag hade det jobbigt med första förlossningen pgs värksvaghet,  dessutom sprack jag mycket, dels under förlossningen, men delvis också under efterföljande operation då de fick ta ut moderkakan.

Är nu jättenervös inför förlossningen och känner att jag behöver förbereda mig så mycket som det går och jag behöver känna mig trygg, vilket jag inte alls gör nu.

Min sambo tycker det verkar konstigt att ha med en främmande person i en så intim situation.

Har du erfarenheter av att ha med doula - gärna både bra och dåliga?

Kan du lämna referenser på en doula i Södertäljeområdet?

Eller funderar du också så kan vi undersöka tillsammans?!             

• Svar på tråden Har du haft doula eller funderar på det?
  • Lilla fjunet

Varför vill du ha med det????

Är du inte trygg med din sambo??

Jag skulle tagit jätteilla upp om jag varit man och min sambo ville ha med någon tant som tror att hon kan saker om förlossning...... 
    Hon kan eller får ju inte göra mer än din sambo!!!!!

Gå i stället och prat med en stödgrupp (kan heta aurorasamtal i din kommun) som dom säkert har kopplat till din mödravård. Så att du blir trygg i dig själv och med din sambo. Brukar vara mkt duktiga barnmorskor och läkare som håller idetta=)

Lycka till med förlossningen! 

• anok

Jag tycker att du ska göra det som du tycker är bäst för dig. Du kan väl ta kontakt med någon på ODIS och prata med dem. http://www.doula.nu/

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att känner att du vill ha ytterligare stöd utöver din sambo, särskilt om du är rädd för förlossningen. Jag kommer att göra det samma när jag hamnar i samma situation. Även om min man är fantastisk, så är han inte utbildad och kan kanske inte ge mig just det stödet jag behöver som är grundat på min rädsla.

Dessutom kommer ni ju att träffas innan förlossningen, så det är ju inte en främling ni aldrig sett innan heller. Så kör på! 

• Skogsmulla

Tyvärr kan inte min sambo särskilt mycket om förlossningar så det räcker inte som trygghet för mig - jag vet ju hur det blev förra gången.

• Lilla fjunet

Men en doula kan inte heller så mkt. Få inte informera om något medicinskt och får inte göra mer än att sitta och peppa dig. Din sambo kan väl läsa på om förlossningar. Bearbetning av din förra förlossning för en bättre denna gången hade jag satsat på=)

• Palsternacka

Jag tycker absolut att du ska anlita en doula om du känner att du behöver det. Även om de inte får ge dig medicisnska råd så är de vana vid förlossningar och kan se sånt som en partner kanske inte kan se. Vi har inte haft någon doula med men våra vänner hade det. De var jättenöjda båda två och det handlade inte alls om att hon tog mannens plats eller så, utan att de hade en erfaren person med som kunde stötta på ett annat sätt.

Särskilt med tanke på din tidigare erfarenhet så tycker jag att det är dina känslor som är viktigast.

• anok

Ja, doulan är där för att stötta dig och din partner. Och även om hon inte får ge medicinska råd, så finns det annat som hon kan hjälpa till med. Om din man inte räcker för att lugna din rädsla, så finns hon där som stöd för dig, men också även för honom.  

• Nyårsmamma

Jag hade doula (från ODIS). Den mest värdelösa investering i hela mitt liv. 7000 spänn för att ha en publik som satt och glodde på mig. Gjorde ingenting, kunde ingenting. Ta med någon du känner istället, kompis eller så. Det är gratis och bättre. Douleriet ser jag numera bara som ett rätt enkelt sätt att tjäna sig en extra hacka på människor som söker hjälp i en utsatt situation.   

• Lilla fjunet
    Nyårsmamma skrev 2012-01-04 20:22:50 följande:

Jag hade doula (från ODIS). Den mest värdelösa investering i hela mitt liv. 7000 spänn för att ha en publik som satt och glodde på mig. Gjorde ingenting, kunde ingenting. Ta med någon du känner istället, kompis eller så. Det är gratis och bättre. Douleriet ser jag numera bara som ett rätt enkelt sätt att tjäna sig en extra hacka på människor som söker hjälp i en utsatt situation.   

Håller med dig!!!!
    Dom kan ingenting...och så säger dom saker som dom tycker är bra och så tycker inte personalen det (som kan bäst)..vem ska man lyssna på då.  Personalen blir irriterad och mamman förvirrad i en utsatt situation!! 
  • Nyårsmamma
    Lilla fjunet skrev 2012-01-04 20:36:29 följande:
    Håller med dig!!!!
    Dom kan ingenting...och så säger dom saker som dom tycker är bra och så tycker inte personalen det (som kan bäst)..vem ska man lyssna på då.  Personalen blir irriterad och mamman förvirrad i en utsatt situation!! 

Jag hade talat med min doula innan om att jag inte ville ha medicinsk smärtlindring. Så tyckte barnmorskan att ”jag ville ha” epidural och vips så tyckte doulan också att jag ville det! Så stod jag där ensam mot dem båda två när de gemensamt försökte pracka på mig den värsta smärtlindringen som finns! Och detta sk ”stödet” från doulan kostade som sagt 7000.

• Skogsmulla
    Nyårsmamma skrev 2012-01-04 20:22:50 följande:

Jättebra att höra om din negativa erfarenhet, när man letar info så hittar man ju bara reklamen och där låter det ju alltid bra. Jag läste om en i Eskilstuna som tog 7000, det lät väldigt dyrt, jag har sett andra som gör det gratis eller att man får betala efter plånbok.

När ni träffades innan, kändes personkemin rätt då? 

Vad hade hon sagt att hon skulle bistå med? Du säger att hon bara tittade på, det kan väl inte ha varit vad ni kommit överrens om.

Jag skulle vilja hitta någon på referenser, som någon annan kan beskriva och berätta vad de fick ut av att ha med på förlossningen.
  • Alvi

Åh vad tråkigt att höra om era erfarenheter!! Jag blir jätteledsen, både för er skull (har ni tagit upp detta på eftersamtalet?) och för "doulornas rykte".

Jag är själv doula med bara några få uppdrag bakom mig men "min mamma" var nöjd med mig vad jag har förstått. Hinner inte skriva mer nu men jag hoppas att någon annan doula hittar hit och kan komma med lite bra ord.

• Cannelle

Jag ska ha en doula med mig vid min förlossning, tycker det känns jätteskönt och tryggt. (Hon har varit med på över 70 förlossningar så hon har ganska mycket erfarenhet) Jag tänker att även om hon så klart inte har någon medicinsk kunskap så kan hon tipsa om olika förlossningsställningar, hjälpa en med andningen och även vara ett stöd för min man. 

Vi har träffat henne en gång och ska träffa henne en gång till innan förlossningen. 

Det kostar ju en del, men med tanke på att de måste vara tillgängliga 2 veckor innan och efter BF-datum och att en förlossning ju kan hålla på ganska många timmar så tycker jag nog att priserna är ganska rimliga. 

• Nyårsmamma
    Skogsmulla skrev 2012-01-06 09:57:11 följande:
    Jättebra att höra om din negativa erfarenhet, när man letar info så hittar man ju bara reklamen och där låter det ju alltid bra. Jag läste om en i Eskilstuna som tog 7000, det lät väldigt dyrt, jag har sett andra som gör det gratis eller att man får betala efter plånbok.

När ni träffades innan, kändes personkemin rätt då? 

Vad hade hon sagt att hon skulle bistå med? Du säger att hon bara tittade på, det kan väl inte ha varit vad ni kommit överrens om.

Jag skulle vilja hitta någon på referenser, som någon annan kan beskriva och berätta vad de fick ut av att ha med på förlossningen.

Ja, det kändes helt rätt innan. Jag hade några sjukhusrutiner jag absolut ville avstå och valde doulan eftersom hon hade avstått samma saker vid sina förlossningar. Så jag kände mig säker på att hon förstod mitt resonemang och hur viktigt det var för mig att det respekterades. Men sen vid förlossningen så gjorde personalen precis det som absolut inte fick göras iaf (trots att jag även hade förlossningsbrev) och doulan gjorde absolut ingenting för att påminna dem om min vilja eller försöka få dem att respektera det (jag var inte medveten om att det hade gjorts förrän efteråt). Det hade jag verkligen förväntat mig, speciellt när det var grejer som varit jätteviktiga för henne också. Men hon gjorde överlag inget som vi kommit överens om, stöttade inte, pratade inte med mig, ingen massage, ingen hjälp med dricka etc. Det var som om hon inte var där.

Du ska ABSOLUT ha referenser.
  • Victorius

Hej!

Vill bara säga att det är så tråkigt att du har en sådan negativ upplevelse med en Doula. Jag jobbar som Doula och det som du var med om låter inte bra. En Doula finns som stöd både för dig och din partner. Som Doula skall man uppfylla den blivande mammans önskemål så gott det går. Kunna förmedla dina/era önskemål till annan personal och ge det DU och din ev partner behöver. Som Doula hjälper vi även till med att stärka partnens roll i stöttandet.
    Vi hjälper till med förslag på olika förlossningsställningar, hjälper till med avslappning och att andas rätt. Vi masserar och finns där, hela tiden.

Ja, det finns mycket att prata om och du/ni får gärna ställa frågor om det är något ni undrar. Jag Doular inte för att tjäna pengar, utan tar bara betalt för faktiska kostnader, såsom ev barnvakt, resor till och från förlossning och mat och dryck under förlossningen. För mig är det så viktigt att kunna ge ett stöd till blivande föräldrar som känner att de behöver eller vill ha det. Jag har själv haft med Doula på ett par av mina förlossningar, och jag är jätteglad för det och har superbra erfareneheter.

Jag beklagar ännu en gång att du fick sådan negativ upplevelse, men undrar om du förklarade för henne hur du upplevde det?

Till TS så hoppas jag att du inte blivit helt avskräckt utan att du faktiskt ger Doulandet en chans. Det kostar inget att träffa en Doula och känna efter hur det känns. Ta gärna referenser! Men glöm inte att det ska kännas bra för dig, till 100%.

Kram på er alla!

Saga född 000420, Anton född 020905, Arvid född 070726, Vilda född 090801 & Vidar född 110107 victoriablomster.blogspot.com
  • Skogsmulla
    Nyårsmamma skrev 2012-01-06 20:13:54 följande:

Ja, det kändes helt rätt innan. Jag hade några sjukhusrutiner jag absolut ville avstå och valde doulan eftersom hon hade avstått samma saker vid sina förlossningar. Så jag kände mig säker på att hon förstod mitt resonemang och hur viktigt det var för mig att det respekterades. Men sen vid förlossningen så gjorde personalen precis det som absolut inte fick göras iaf (trots att jag även hade förlossningsbrev) och doulan gjorde absolut ingenting för att påminna dem om min vilja eller försöka få dem att respektera det (jag var inte medveten om att det hade gjorts förrän efteråt). Det hade jag verkligen förväntat mig, speciellt när det var grejer som varit jätteviktiga för henne också. Men hon gjorde överlag inget som vi kommit överens om, stöttade inte, pratade inte med mig, ingen massage, ingen hjälp med dricka etc. Det var som om hon inte var där.

Du ska ABSOLUT ha referenser.

Det låter ju jättehemskt, att hon bara struntade i det som ni kommit överens om. Ställde du henne "mot väggen" efteråt? Eller ville du bara bli av med henne? Tyckte hon själv att hon bidrog med det hon utlovat?

Ja, jag vill absolut ha referenser och kommer i så fall prata med referenserna. Det är ju delvis därför jag skriver här för jag hoppas att någon kan tipsa mig om en BRA doula. Jag vet att det även handlar om personkemi, men om någon gjort ett bra jobb vid en annan förlossning och det ÄVEN känns bra när man träffas så lovar det ju ändå en del, men man vet ju aldrig. Jag kommer inte välja någon som är dyr.

På torsdag ska jag på återbesök på MVC och då ska jag ta upp det här och fråga vad de vet om detta.    
  • Alfa

Hej. Jag ska föda i slutet av mars o ska då ha med en doula och så klart min sambo. Den doula som ska med på min förlossning ska ge mig zonterapi som smärtlindring mm. För mig känns det tryggt att ha med henne för hon har ju vart med på ett antal förlossningar. Min syster hade med henne under båda sina förlossningar o var mycket nöjd, den ända smärtlindring hon behövde var bara zonterapi så det hoppas jag att jag klarar mig på också.
    Känner man att man vill ha med sig en doula så tycker jag absolut att man sk ha det.
    Vet inte om detta inlägg är till ngn nytta men hoppa att det kan vara det:)

Svar på tråden Har du haft doula eller funderar på det?