kan jag prata om det här i parrådgivningen?
Hej,
jag och min sambo går i parrådgivning eftersom vi liksom slutat prata med varandra. Vi har det egentligen rätt bra, men alldeles för mycket att göra. Vi har tre små barn, hus och är mitt i karriären. flyttade till en ny stad för mindre än ett år sedan och har börjat nya jobb båda två med ansvarsfulla och roliga arbetsuppgifter. tvåsamheten är liksom inte prioriterad. det har dock blivit mycket bättre sedan vi började gå i parrådgivning. vi har pratat med varandra åtminstone någon timme i veckan. alltid nåt.
Nu är det så att jag blivit helt upp över öronen förälskad i en kollega. Det har kommit smygande. Först var det bara jätteroligt att jobba ihop och vi funkade bra tillsammans. Sen började det bli rätt uppenbart att vi faktiskt föredrog varandras sällskap och efter några veckor flyttade vi ihop. Alltså, jag flyttade in på hans kontor, för det fanns en ledig plats där. Vi jobbar i samma projekt så det är väldigt logiskt att sitta ihop. Sen har känslorna bara växt i takt med att vi lärt känna varandra. Vi har ju suttit timvis tillsammans och jobbat så jag träffade ju honom minst tio gånger mer än min sambo. Innan han gick på föräldraledighet vill säga. Vilket han gjorde lagom till jul. Före det var det julfest och det var lite komplicerat men passionerat. Båda förstår ju vad som är mellan oss, men båda inser ju också att det vore förödande att låta känslorna få något spelrum. Förälskelser går över. Men såna män som min sambo finns det inte många av i världen. så det är ingen tvekan om vad jag vill, rent förnuftsmässigt. Men jag kan inte sluta vara förälskad i min kollega. Det är en högst påtaglig fysisk reaktion, som jag inte kan värja mig för. Efter den där festen hade jag hjärtklappning och var darrig och kunde varken sova eller äta på nästan en vecka. Helt borta i dagdrömmerier och så himla lättirriterad hemma hos familjen. Det kändes verkligen inte bra att det gick ut över barnen på det viset. Nu har det gått flera veckor men jag kan fortfarande inte äta. Jag har gått ner i vikt och är på uselt humör, både hemma och på jobbet eftersom jag saknar min kollega som är hemma med sina barn. vi har absolut inte pratat med varandra om det här och när en kollega antydde att det "var nånting mellan oss" (på festen) så hoppade han en halvmeter och fräste "äh, skärp dig!". Så jag vet inte vad jag ska göra. Han kommer tillbaka om två veckor ungefär. Då är vårt projekt slut och jag vet faktiskt inte vad som händer.
Frågan är ifall det är värt att ta upp det här med min sambo eller ifall jag borde hålla tyst? han har ju märkt att jag är frånvarande och väldigt växlande i humöret. Först var jag mest lycklig hela tiden, nu är jag rätt sur, men jag är så ibland och han är inte den som funderar så mycket på sånt. Han litar ju på mig till 100% och hittills har jag varit honom trogen i mer än tio år. Jag har knappt tittat åt andra, så jag vet inte vad som flugit i mig. ska jag bara avvakta och se vad som händer? Och hur hanterar jag relationen med min kollega? vi har ju som sagt inte pratat om det här utan det är bara blickar och det faktum att vi alltid väljer varandras sällskap, även om det finns andra arbetsuppgifter så väljer vi båda de uppgifter där vi kan vara tillsammans och det i sig är ju inget problem. Det är ju den där helt huvudlösa förälskelsen som gör att jag blir helt sinnesförvirrad som är problemet. Och den har jag ju inte upplevt i hans närhet ännu så jag vet inte hur jag kommer att reagera när jag ser honom. Men jag har ju erfarenhet av liknande "historier" från tiden innan jag träffade min sambo och då gick det alltid käpprätt åt helvete just för att jag bara antog att den jag var förälskad i förstod allting utan att jag sa något. Och då blev det bara konstigt.
jag förstår om det är omöjligt att svara på det här. men jag är tacksam ifall du försöker.