Mumin80 skrev 2012-02-19 22:04:41 följande:
Jag tror att det finns två delar i det hela. En del är naturligtvis olika smärttrösklar och olika sätt att hantera smärta. En annan del är att folk öppnar sig (och föder) med olika mycket värkar och olika intensiva värkar. jag tillhör dom som öppnar sig fort och utan så himla mycket värkar. Jag har inte haft några förvärkar varken första eller andra förlossningen, har ändå vid båda förlossningarna öppnat mig 3-4 cm 15-24 timmar innan förlossningen startat. och när första värkarna väl har börjat så hat jag gått till 10cm på under 4 timmar. Min senaste förlossning gick på 4,5 timmar från att lite av slemproppen gick till att dottern föddes. När vi undersöktes på förlossningen 1,5 timmar efter att slemproppen började gå så var jag 8cm öppen, och hade haft kanske 15 värkar, varav dom första 5 eller så knappt kännbara. Så då kanske det inte är så konstigt att jag inte upplevde öppningsfasen som speciellt smärtsam, jämfört med någon vars kropp behöver 10-20 timmar av kraftiga värkar för amma process.
Det får jag nog också instämma i, alla kroppar är ju olika, och även om händelseförloppet i stort sett är det samma för alla kvinnor med normal graviditet, så hanterar kroppen det på olika sätt =).
k girl skrev 2012-03-03 09:37:36 följande:
Jag tycker att det är lite provocerande när kvinnor med lätta förlossningar är helt övertygade om att det beror på deras förmåga att slappna av, och att kvinnor som haft smärtsamma förlossningar spänner sig och är rädda. Jag är visserligen övertygad om avslappningen som hjälpmedel för att få en mindre smärtsam förlossning - det var någonting jag jobbade väldigt aktivt med under min senaste förlossning, och visst var det en kännbar skillnad i smärtupplevelsen när jag var fokuserad och när jag tappade fokus - men det är många, många fler faktorer som avgör. Bling har nämnt några. Ytterligare faktorer är t ex hurdan graviditeten har varit, om man har fått äta, om man har kunnat vila, om förlossningen induceras med värkstimulerande, fysiologiska faktorer (endometrios kan till exempel göra att man går med ineffektiva värkar under väldigt lång tid) med mera med mera.
Jag tror som sagt inte det bara handlar om att man kan slappna av, men jag tror det blir "lättare" att hantera smärtan om man är avslappnad än om man skickar ut stresshormoner i hela kroppen.
Och som du skriver: hur graviditeten var, hur mycket energi man har, sömn osv, det tror jag också spelar stor roll.
Jag själv hade hyperemesis de 5 första månaderna, kunde inte röra mig utan att spy, fick hjälp med att ta mig upp ur sängen, att äta, duscha... Ja, hjälp med allt i princip. Fick både receptbelagda tabletter utskrivna samt akupunktur, men inget hjälpte..
När jag väl började må lite bättre, och bara kräktes ett par-tre gånger i veckan, då kom en rejäl foglossning, och de sista 2 månaderna var det så illa att jag knappt kunde gå.
Sedan hade jag varit vaken 16h när jag fick första värken, och kunde inte somna för jag blev så uppspelt. Men jag är helt övertygad om att min förlossning hade gått mycket snabbare än 29h om jag hade kunnat röra på mig mer under graviditeten för att hålla igång muskler och kondition, samt att jag hade fått sova ett par timmar innan det hela drog igång. Så där håller jag helt och hållet med dig
Men jag tror mycket på att hur man som person hanterar smärta spelar in, jag har en syster som födde samma dag som jag, hon födde på sjukhus med epidural bedövning, och hon låg ändå och skrek efter kejsarsnitt. Hon har aldrig varit bra på att hantera smärta, när vi var små och hon trampade snett med foten, då kunde hon hysteriskt skrika att hon hade brutit hela benet... Så hur ens "psyke" är tror jag också gör upplevelsen olika för olika kvinnor