• Lindholm01

Finns anledning att neka till behandling?

Hej.
    Sedan ett och ett halvt år sedan har jag och min sambo försökt få barn utan resultat. Vi har i november lämnat in spermaprov och jag har tagit blodprov.
    I februari ska vi till gynekologen för att börja utreda barlöshet och jag har en fråga ifall det alltid finns hjälp att få eller kan de neka till behandling? 
    Det tär på oss varje dag att aldrig få se pluset på gravtestet och hoppas mer än något annat att få hjälp till en önskad graviditet.

Hoppas någon känner igen sig och kan svara på detta. Tack! Glad

• Svar på tråden Finns anledning att neka till behandling?
  • Saga7209

Hej! Det beror på vad för behandling ni är ute efter och er ålder . Provrörsbefrukning inom landstinget görs upp till ca 38 års ålder. Efter det får man vända sig privat, där är åldersgränsen för ivf högre. Har man redan ett gemensamt barn får man ej göra ivf inom landstinget. Tycker det verkar gå onödigt långsamt där ni utreder om ni redan i November lämnat både blodprov och spermaprov men ska få komma i februari för fortsatt utredning. Hos våran gynekolog gick det mycket snabbare  och han tog upp det här med remiss till ivf ganska tidigt när dom inte hitta nått fel.

• Kiiwii

Man blir nekad behandling om man har övervikt. Tror inte man får ha ett BMI på över 30. Sedan ålder som sagt får inte överstiga typ 38 för ivf.

• Lindholm01

Åldern är nog inte problem, jag är snart tjugotvå och sambon är tjugosju. Ingen av oss har övervikt och har inte barn sedan tidigare. Jag tycker faktiskt också att det gått väldigt långtsamt att få hjälp. första samtalet vi hade med dem var i sommar och inte förrän i februari får vi komma för att få hjälp. Det har iochförsig varit jul också så många är väl lediga kring den. Det känns iallafall skönt att ha en tid, trots min nervositet, så vi slipper leva i ovisshet. När ska det bli av, kommer vi få barn, kan jag ens bli gravid osv. 

Svar på tråden Finns anledning att neka till behandling?