• sassa 81

Hur berättar jag för henne..

hej har en liten fråga gällande min dotter på 15 mån.
    När jag blev gravid med henne visste jag att hennes biologiska pappa inte ville ha någon kontakt. Jag räknade med att få vara ernsamstående förälder och inte ha någon pappa.. Men efter några månader träffade jag mitt ex som jag drygt ett halvår innan separerat i från.

Vi började spendera mer tid tillsamans och kom överens om att uppfostra barnet tillsamans som en familj. Hon älskar sin pappa och han älskar henne det råder inga som helst tvivel om den saken. Mitt dilemma nu är bara hur jag ska göra för att kunna berätta för henne om hennes biologiska pappa och hur jag ska lägga upp det hela.

Antar att det är fler av er mammor och pappor där ute som har varit i samma eller liknande situation. snälla hjälp mig att kunna berätta för henne!

• Svar på tråden Hur berättar jag för henne..
  • Sannii

Jag är i liknande situvation..
    Jag har ingen aning om vad jag ska säga. När hon frågar om sin pappa (han jag bodde med tills dottern var 2år o 2 månader, han e inte bio pappa) så säger jag att han jobbar och kan inte komma.. Nu har hon slutat fråga om honom.. Men jag har ingen aning om vad jag ska säga till henne om hennes biopappa.. :(

Hoppas du kommer på nåt.

• Nilam

Har varit i din situation och eftersom det inte fanns någon " riktig" pappa ens på helger och så, kändes det helt fel att säga att styvpappan var en "låtsaspappa". När barnet blev tillräckligt gammal för att veta hur barn blir till, berättade jag att han hade en "riktig pappa" ( alltså styvpappan som han kallade pappa) men det fanns också en "biologisk" pappa som kommit med "bebisfröna" till mammas mage. Han var helt nöjd med detta. Sen kom en dag, då han skulle skryta för en kompis om detta men glömt vad den biologiska pappan hade för namn. Han ropade då på mig och frågade "mamma, vad hette han som du parade dig med?". Just då tyckte jag inte att det var så kul men sen har vi skrattat åt det . Jag och styvpappan är skilda sen många år och sonen är 25 år men han säger fortfarande pappa, firar oftast jul med honom och hans nya fru och kallar styvpappans föräldrar för farmor och farfar.

• mamararing

jag läste från en amerikansk barnpsykolog att det är tydligen viktigt att inte göra pappan oskyldig till att han är frånvarande, men så klart inte göra honom sämre än vad han är.. om man bara säger att barnets pappa inte kan träffa barnet, kan hon/han tro att det är henne/honom det är fel på, när alla andra på typ dagis har en pappa som finns där för dom..
    något i stil med -din pappa var rädd att bli pappa, men han borde vara här och leka med dig. det är fel av honom att "gömma sig".. eller nåt. vad vet jag. men man kan ju också nämna alla andra barnet har istället för pappan, typ morföräldrar, vänner, adoptivpappa etc. och hur mycket alla älskar barnet..

• sassa 81

tack för alla era svar, jag och min sambo har pratat och bestämt oss för att om allt går som planerat så kommer han att adoptera henne Självklart kommer vi att berätta för henne om hennes biologiska pappa och så

• sassa 81

era svar ska det ju stå...

Svar på tråden Hur berättar jag för henne..