• Kajee

Gillar du Anna Wahlgrens uppfostringsmetoder?

Appropå en tidningsartikel och en tråd här på FL...
    Jag är mest intresserad av hur många som är för eller emot här på FL. Vill ni diskutera artikeln eller AW så ta gärna det i tråden som redan finns.

www.familjeliv.se/Forum-26-434/m62812307.html

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14164603.ab

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du Anna Wahlgrens uppfostringsmetoder?
  • sandy76

Tar inte i dom med tång. Människan verkar inte klok i huvudet i mina ögon. Finns mycket bättre sätt än hennes.

• Regnig måndag

Valda delar och det jag känner till (1983) så ja.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • ogidin

Eget alternativ:
    Stormgillar att leva efter schema, det passar mig och sonen perfekt. Alla i min släkt måste äta och sova på minuten, annars förvandlas vi till monster.
    Gillar många delar av sömnmetoden då de passat vår son utmärkt. Men de delar som vi inte tyckt om har vi hoppat över.
    Gillar tankesättet att barnen ska vara med och hjälpa till i vardagen för att känna att de är viktiga och har en plats i familjen. Gillar att det betonas att man inte ska vara orolig utan förmedla trygghet.
    Älskar uttrycket "Små barn ska njutas - och njuta själva"!

Ogillar att det ofta blir lite för strikt, att det inte finns plats för undantag.
    Har sedan lite dålig koll på vad annat jag ogillar eftersom jag helt enkelt inte lägger det på minnet utan sållar bort precis som jag gör med alla andra råd som inte passar oss, oavsett om de kommer från experter, läkare, vänner eller släktingar.

• vittra
    Irit skrev 2012-01-06 08:06:50 följande:
    Nej, absolut inte. Men är faktiskt förvånad över att inte fler svarat Ja, trodde hon hade ganska många efterföljare.
    Hon hade helt klart fler förr, min uppfattning är att det faktiskt tursamt nog är väldigt få anhängare som är kvar numera, allt fler tar avstånd, även de som tidigare hyllat hennes metoder tar nu starkt avstånd. Några nytillskott må hända, men som nog drar öronen åt sig ganska snabbt även de, när de märker vilka galenskaper hon kommer med på forumet.
  • Aoife
    lövet2 skrev 2012-01-05 10:40:00 följande:
    Eget alternativ:
    Det finns vissa saker som är bra. Tråkigt nog, så verkar AW ha förträngt de bra idéer hon en gång hade, för att i stället fokusera på de dåliga. Läser man Barnaboken i original, så tar hon upp en del idéer om barnuppfostran som inte alls är dumma. Läser man däremot hennes eget forum, så är det mest galenskap och hemskheter som diskuteras.
    För 25-30 år sedan, så stod AW för bättre psykoprofylaxutbildning, att ge nyfödda mat när de var hungriga (i stället för att svälta dem med 4-timmarssystemet) och en mindre auktoritär uppfostran. Enstaka dumheter pratade hon om däremellan, men de flesta föräldrar silade bort dem. Nuförtiden står AW för hårdhänta sömnmetoder, strikta scheman och ett ignorerande av spädbarnens behov.
    Det här.
  • MalinEddie

Jag röstade nej. Jag ogillar flera av hennes metoder och råd. Det är klart att det finns godbitar i barnaboken men det är inget som jag ser som unikt för henne idag.

• enny signatur

nej, det som framkommer är inte bara sådant jag inte gilar utan mycket bör vara oagligt.

• Glimma76

jag valde eget, för jag tycker inte att allt hon säger är fel. Långt ifrån faktiskt.

det är mer när det är överdrivet som att man ska låta dem dunka huvudet i spjälsängen och annat extremt. I övrigt tyckar jag hon har många bra tips.

Sedan, att hon druckit och lämnat barnen ensamma och allt det stod, är naturligvis bedrövligt, men det är ju inget hon har rekommenderat i sina böcker. Även en alkoholist kan ju vara en bra författare sas.

När jag läser en bok om uppfostran, eller bara lyssnar på min BVCtant, så brukar jag inte ta in ALLT och applicera det i vår famlij, utan jag väljer lite här och lite där för att skapa min egen taktik.

• Glimma76
    lövet2 skrev 2012-01-05 10:40:00 följande:
    Eget alternativ:
    Det finns vissa saker som är bra. Tråkigt nog, så verkar AW ha förträngt de bra idéer hon en gång hade, för att i stället fokusera på de dåliga. Läser man Barnaboken i original, så tar hon upp en del idéer om barnuppfostran som inte alls är dumma. Läser man däremot hennes eget forum, så är det mest galenskap och hemskheter som diskuteras.
    För 25-30 år sedan, så stod AW för bättre psykoprofylaxutbildning, att ge nyfödda mat när de var hungriga (i stället för att svälta dem med 4-timmarssystemet) och en mindre auktoritär uppfostran. Enstaka dumheter pratade hon om däremellan, men de flesta föräldrar silade bort dem. Nuförtiden står AW för hårdhänta sömnmetoder, strikta scheman och ett ignorerande av spädbarnens behov.
    Ok, visste inte att det var så, jag har mest läst den gamla Barnaboken, och där är det som du säger att man ska lyssna på barns behov, profylax osv.

Ev visste jag för lite om henne för att rösta då......
  • Eisa

När man läser barnaboken från 80-talet så låter det faktiskt som att hon har ett äkta hjärta för barnen. Men ingenting för mig.

Jag har ingen idé alls om uppfostran utan tycker bara att min son är gullig och så går vardagarna ut på att kramas och laga mat. Längre än så tänker jag inte.

Anna W är mycket hårdare än jag, och mycket mer genomtänkt. Jag orkar liksom inte hålla på. Han är så jävla gullig ungen min att jag kapitulerar hela tiden så jag har inte en chans att ha en regel.

• Glimma76
    Eisa skrev 2012-01-17 16:21:40 följande:
    När man läser barnaboken från 80-talet så låter det faktiskt som att hon har ett äkta hjärta för barnen. Men ingenting för mig.

Jag har ingen idé alls om uppfostran utan tycker bara att min son är gullig och så går vardagarna ut på att kramas och laga mat. Längre än så tänker jag inte.

Anna W är mycket hårdare än jag, och mycket mer genomtänkt. Jag orkar liksom inte hålla på. Han är så jävla gullig ungen min att jag kapitulerar hela tiden så jag har inte en chans att ha en regel.
    Tänk på att en vacker dag ska han till skolan och följa regler där för att inte förpesta för alla andra, och sedan blir han tonåring
  • Kakandi

Nej inte alls! Mycket är helt förkastligt.
    Honsäger visserligen kloka ting också, tex barns delaktighet i vardagen. Men för mig är det sunt förnuft, inte något hon har lärt mig.

Svar på tråden Gillar du Anna Wahlgrens uppfostringsmetoder?