• Larsan

Är Alvah ett WT-namn?

Jag brukar aldrig använda uttrycket "WT" men jag gör det nu för att jag vill veta vad ni tycker. Jag har en bekant som ska döpa sitt barn till det och hon har fått elaka kommentarer om att det är WT. Jag vet namnets ursprung och tycker inte det är "wt".

Vad tycker du?
    Är namnet Alvah "white trash"?  

12-barnspappa
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 21:11
    Innan ni röstar! Det är ett pojknamn! www.behindthename.com/name/alvah
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Alvah ett WT-namn?
  • Larsan
    Rockan skrev 2012-01-05 21:45:41 följande:
    För att Israel bildades 1948.
    Jaha du menar så.. Jag pratar i nutida språk Han var från det som idag heter Israel.
    Likaså säger jag inte att en person kom till Sverige från Sovjetunionen. Jag säger det specifika landet. Ryssland, Ukraina eller vilket land personen var från  

Haha han var verkligen inte född efter 1948 =)
    12-barnspappa
  • Rockan
    Larsan skrev 2012-01-05 21:56:35 följande:
    Jaha du menar så.. Jag pratar i nutida språk Han var från det som idag heter Israel.
    Likaså säger jag inte att en person kom till Sverige från Sovjetunionen. Jag säger det specifika landet. Ryssland, Ukraina eller vilket land personen var från  

Haha han var verkligen inte född efter 1948 =)
    Sara62 skrev 2012-01-05 21:52:22 följande:
    Gammelfarfar kan ha fötts 1900, flyttat till Israel och sen flyttat därifrån. Eller varit född i det som sen blev Israel, eftersom judar började flytta tillbaka i större skala i slutet av 1800-talet.
    Jag är med
  • Lallipop
    Larsan skrev 2012-01-05 21:33:32 följande:
    Fast det var ju själva namnet som WT-frågades, inte historien bakom namnvalet
    Historien är det som gör skillnad mellan wt och inte för min del ;)
  • DenNamnbitne

Med den bakgrundsinformationen jag läst är det inget WT-namn. En kulturintresserad lärarinna kan välja detta namn med inspiration av tex Thomas Alva Edison eller den bibliska historien.

Namnet skulle kunna vara WT om föräldrarna har för vana att välja amerikanskklingande namn tillsammans med ett svenskt efternamn. Då skulle det kanske kännas sådant. H-et i namnet förstör namnet och unisex-anspelningen är också mycket nedbrytande.

• MammaOchGravid
    Lallipop skrev 2012-01-05 21:24:49 följande:
    Eftersom det inte var tilltalsnamn drar jag tillbaka min köns-protest. =)

Som en släkthistorisk grej tycker jag bara att det är fint, inte wt alls.
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Alva är inte WT men Alvah är det.

Sen börjar ju namn som ex. Alva, Tyra, Leo, Noah, Noel etc etc etc bli så jäkla vanliga att jag snart tycker de är WT bara därför.

WT för mig är namn som man ändrar stavning på för att bli mer "speciell" och namn som ALLA barn heter (ex. Alexandra, Natalie, Caroline var sådanna namn för 20-25 år sedan).

Vill man döpa sitt barn till något speciellt så var originell - välj inte det namn som alla andra barn heter o absolut inte samma namn fast med annan stavning...

Tycker jag :)

• lageza

Om man är kristen/jude etc och döper sitt barn till Alvah, bara för att det är ett bibliskt namn, då tycker jag det är lite white trash, men inte annars.

• skoladan

Begreppet WT är urlöjligt. WT står för White Trash, dvs vita fattiga. Varför använda beteckningen WHITE när vi befinner oss i Sverige? Vi behöver inte betona att det rör sig om VITA fattiga, som dom gör i USA, eftersom de där tycker det är viktigt att skilja mellan VITA och SVARTA fattiga. Här i Sverige är den absoluta majoriteten VIT. Vi behöver inte ta över begreppet WT från USA. Varför ska vi härma allt amerikanskt? Lever i USA-imperialism eller..?
    Svenska uttryck som täcker begreppet torde vara: pack, slödder, fattiglappar, underklass m.m. Är det OK att ställa frågan: Är Alvah ett underklassnamn? Är Alvah ett pack-namn? Är Alvah ett fattiglapps-namn?

Skoladan - vi vet vad WT betyder och därför använder vi det begreppet.

• Larsan
    skoladan skrev 2012-01-07 13:21:34 följande:
    Här i Sverige är den absoluta majoriteten VIT. 
    I USA är också den absoluta majoriteten VIT. 

2010 var:
    72,4 % vita.
    16,3 % sydamerikaner
    4,8 % asiater
    6,2% från övriga länder (t.ex sverige) 

Men endast 12 ynka procent i USA var svarta/afroamerikaner.
    12-barnspappa
  • Tealhawk

Röstade nej eftersom det är en pojke och namnet är helt annorlunda än det svenska "Alva", däremot skulle jag inte döpa en pojke till det just för att folk förmodligen kommer tro att han är tjej om de bara vet namnet.

Manye - borde inte svenskar räknas till den vita gruppen? (undrar bara )

Övriga skulle jag tippa på är arab-folk? (de kan ju inte räknas till Asien eftersom de bor mellan Asien-Europa-Afrika?)

• Apelsin

H:et gör det wt. Alva är fint som det är.

• 071001

Namnet är fint, men vad sjutton gör h:et där på slutet? Det gör det hela fult.

• Alisa

Alva på en flicka tycker jag är jättefint! Men ta bort det förbannade H:et!

Såg sedan tillägget som behövdes för att jag skulle förstå att det var ett pojknamn. Kanske onödigt att ge honom det namnet eftersom Alva är ett så utpräglat tjejnamn här, varför göra det svårare för honom än man måste?? 

• lageza
    skoladan skrev 2012-01-07 13:21:34 följande:
    Begreppet WT är urlöjligt. WT står för White Trash, dvs vita fattiga. Varför använda beteckningen WHITE när vi befinner oss i Sverige? Vi behöver inte betona att det rör sig om VITA fattiga, som dom gör i USA, eftersom de där tycker det är viktigt att skilja mellan VITA och SVARTA fattiga. Här i Sverige är den absoluta majoriteten VIT. Vi behöver inte ta över begreppet WT från USA. Varför ska vi härma allt amerikanskt? Lever i USA-imperialism eller..?
    Svenska uttryck som täcker begreppet torde vara: pack, slödder, fattiglappar, underklass m.m. Är det OK att ställa frågan: Är Alvah ett underklassnamn? Är Alvah ett pack-namn? Är Alvah ett fattiglapps-namn?
    Det står inte alls för vita fattiga. I så fall hade begreppet lika gärna kunnat användas under medeltiden. Likväl passar begreppet inte in på de vita fattiga som levde under medeltiden. Begreppet syftar alltså på något nytt feneomen som inte har någonting med att vara fattig att göra, (även om många fattiga onekligen stämmer in på begreppet).
  • Larsan
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2012-01-13 16:34:42 följande:
    Manye - borde inte svenskar räknas till den vita gruppen? (undrar bara )
    Övriga skulle jag tippa på är arab-folk? (de kan ju inte räknas till Asien eftersom de bor mellan Asien-Europa-Afrika?)
    Som jag uppfattade förklaringen så är statistiken: 
    72,4 % vita amerikaner (Födda i landet)
    16,3 % sydamerikaner (Födda eller inflyttade)
    4,8 % asiater (Födda eller inflyttade)
    6,2% från övriga länder (t.ex sverige)  (Inflyttade från bl.a Sverige, Saudiarabien, osv..)

Men endast 12 ynka procent i USA var svarta/afroamerikaner. (Födda/inflyttade men med ursprung från Afrika)
    12-barnspappa

Förlåt, ganska mycket OT.

6,2 procent skulle alltså vara folk som bor i USA utan att vara amerikanska medborgare?

Annars förstår jag absolut inte statistiken?

• Larsan
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2012-01-14 17:28:45 följande:
    Förlåt, ganska mycket OT.

6,2 procent skulle alltså vara folk som bor i USA utan att vara amerikanska medborgare?

Annars förstår jag absolut inte statistiken?
    Hur kan du tolka det så??

72,4 % är vita FÖDDA i Usa.
    6,2 % är personen från andra länder än de som är uppräknade och dessa personen är INTE född i USA.

Låt oss säga att du flyttar till usa (med din partner) och får medborgarskap. Då hör du till de 6,2%. När du och din partner får barn så hör barnet till de 72,4 %. Eftersom barnet är född i landet men ni är endast "invandrare"

Blev det klarare nu?
    12-barnspappa

Jahaa, okej jag förstår nu (är lite trög ibland...!)

Svar på tråden Är Alvah ett WT-namn?