• Alvi

Vad gör ni när barnen är bråkiga och ni verkligen KOKAR, men det är dags för godnattsaga?

Att dra in godnattsagan för att de beter sig illa är ju dumt av mer än en anledning, men hur gör ni då? Jag känner ju VERKLIGEN inte för att mysa ihop mig i sängen med barnen och "ge" dem en saga, när de har betett sig illa.

Hur tar man sig över gränsen och ser vad som faktiskt har med saken att göra och inte ?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Vad gör ni när barnen är bråkiga och ni verkligen KOKAR, men det är dags för godnattsaga?
  • 100kgpappa

Vi hotar med att dra in sagan, ser inget fel i det, och det brukar funka bra. Tror aldrig vi behövt verkställa hotet, utan de har lugnat ner sig. Är väl ett tydligt konsekvensfall, bråkas och stimmas det = ingen saga.

Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • skånegås

Man kan väl säga att idag är jag trött och arg och jag vill inte läsa någon saga då. Vi kan väl göra det i morgon i stället?

Men förstår vad du menar. Ibland kommer dottern och vill mysa fast jag är helt slutkörd av sonens bråk och vill inte alls gosa. fast det är ju inte hennes fel och vi myser så sällan och jag kör bort henne så ofta.....

• bellaaan

Jag hade varnat innan och hade dottern fortsatt hade jag förklarat lugnt och så hade hon fått höra sagan nästa nattning. Hela livet är varningar och "hot", sköter vi inte skolan får vi varningar och lyssnar vi inte får vi inga betyg. Sköter vi inte jobbet får vi varningar och tillslut sparken. Är man elak så har man tillslut inga vänner kvar, etc..

• Litet My

Jag brukar förklara att "Nej, nu är jag så trött och arg pga det du gjorde/det vi bråkade om så jag orkar/vill faktiskt inte läsa saga idag"....

• Tokern

Jag går in på toaletten och lugnar ner mig. När jag är på bättre humör igen läser vi saga så vi kan avsluta kvällen på ett trevligt sätt. Det är viktigt för mig.

• Girlinthecity
    skånegås skrev 2012-01-05 21:56:08 följande:
    Man kan väl säga att idag är jag trött och arg och jag vill inte läsa någon saga då. Vi kan väl göra det i morgon i stället?

Men förstår vad du menar. Ibland kommer dottern och vill mysa fast jag är helt slutkörd av sonens bråk och vill inte alls gosa. fast det är ju inte hennes fel och vi myser så sällan och jag kör bort henne så ofta.....
    har du skrivit rätt när du skriver att du kör bort henne ofta när hon vill mysa?

Vad menar ni med att barnen har bråkat förresten? Jag kan tycka att då mer än någonsin är det viktigt med en lugn skön stund tillsammans, tex sagoläsning.  
  • canmamma
    Alvi skrev 2012-01-05 21:53:14 följande:
    Att dra in godnattsagan för att de beter sig illa är ju dumt av mer än en anledning, men hur gör ni då? Jag känner ju VERKLIGEN inte för att mysa ihop mig i sängen med barnen och "ge" dem en saga, när de har betett sig illa.

Hur tar man sig över gränsen och ser vad som faktiskt har med saken att göra och inte ?
    I know the feeling, men måste säga att jag förmodligen väljer att läsa en kort saga ändå. Det går snabbare än allt tjafs som kommer med en rutinändring. 
  • kutiom

Tar en femton djupa andetag och väljer en kortare bok. Hotar emellanåt också om indragning men har ändrat nu till att säga att om hon är snabb så läser jag en extra.

• Alvi
    kutiom skrev 2012-01-07 15:26:29 följande:
    Tar en femton djupa andetag och väljer en kortare bok. Hotar emellanåt också om indragning men har ändrat nu till att säga att om hon är snabb så läser jag en extra.
    Smart!!
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • vivianne

Jag lugnar ner mig och läser saga i alla fall. En klyscha i äktenskapet "somna inte som ovänner" anammar jag även i relationen med mina barn. Och visst, ibland vill man bara skrika högt av frustration men när man väl ligger där med boken är det mysigt i alla fall. Dessutom hade jag nog straffat mig själv mer än barnet med "sagoindragning" - läggningen hade ju blivit jättejobbig!!!

Ett bättre tips om barnen är stökiga strax innan läggdags är att sätta dem i badet. Då brukar mina bli goa och glada i alla fall och där kan de sitta ett bra tag!

• Zenobia

Brukar förklara och säga att om vi ska läsa en saga så får du lugna ner dig bli lite snällare eller nåt sånt. Sen att om hon fortsätter så blir det ingen saga.
    Sen är vi allt för trötta av allt stoj och det så försöker vi mysa i soffan till en film ist för att läsa godnatt saga.

• Thursday

Oftast är det den ena föräldern som  varit mest involverad i bråket och är tröttast, i sådana lägen brukar den andra läsa sagan. Någon enstaka gång har sonen (snart 3) fått lägga sig utan saga, men då har det varit extraordinärt.

I reject your reality and substitute my own.
Svar på tråden Vad gör ni när barnen är bråkiga och ni verkligen KOKAR, men det är dags för godnattsaga?