• Alven

Vegan/vegetarianfråga

Undrar lite hur veganer och vegetarianer gör.
    Ni äter inte kött, fisk och liknande. En del dricker inte mjölk, det har jag förstått men........
    Använder ni skor och handskar av skinn? Bälten? Om soffan hemma hos mig är av skinn, sitter ni i den då? Osv
    Nyfiken hur långt man kan leva veganskt i dagens samhälle. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-06 15:18
    Ni får gärna skriva hur ni tänker, och om ni undviker att som har med djur att göra, berätta då gärna hur ni lyckas. Det måste vara svårt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vegan/vegetarianfråga
  • tantS

Jag är lakto-ovo vegetarian. Jag undviker skinn och djurprodukter så långt som möjligt. Köper tygväskor och skor i tyg eller konstskinn, väljer medicin utan gelatin, läser på förpackningar innan jag köper.

Som jag ser det så sätter man sin egen moraliska gräns någonstans. Om jag blir sjuk och behöver medicin så är mitt primära fokus att bli frisk, då kan jag inte tänka på hur den här medicinen kommit till. Får jag cancer så kommer jag inte dö för att jag är djurförsöksmotståndare. Jag antar att jag har accepterat att djurförsök finns, men anser att man ska undvika det i den mån det går och leta alternativ. T ex tycker jag det är rätt korkat att andra varelser ska behöva lida för att folk tror att de blir vackrare med farliga eller allergiframkallande kemikalier i ansiktet.

Lite off topic:
    Tycker det är rätt intressant att Farbror6 och X finns med i alla vegetariantrådar för att visa hur ologiska vegetarianer är. Jag undrar lite hur det kommer sig att just denna fråga är så intressant och om det inte blir tröttsamt. Eller är det lätta debattoffer? ^^ 

• Farbror6
    Mornie Alantie skrev 2012-01-26 11:02:22 följande:
    Ja, visst måste de klippas. Men man behöver inte göra dem illa medan man gör det.
    Du har aldrig tänkt på att djut alltid gör motstånd och skriker när en människa håller fast dom?
  • Farbror6
    hoppipannkakan skrev 2012-01-26 11:14:18 följande:
    O du tror inte att de gör det? Man blir ifrågasatt ganska ofta för att man inte äter kött.
    Ja folk är så klart nyfiken på en så lite minoritet '(ca 3%) tänker....
  • Farbror6
    Kimona skrev 2012-01-26 11:42:06 följande:
    Bra fråga TS, jag undrar även om ni vegisar kollar upp ifall era "skönhetsprodukter" är djurtestade innan ni använder dom?

Läkemedel? Vet ni om de är djurtestade innan ni använder dom?
    Samt mediciner..... Undrar hur många av alla tokveganer som vägrar medicin vid allvarlig sjukdom. Dom borde ju avstå eftersom det är samma sak, dvs djurplågeri i deras ögon.
  • Mornie Alantie
    Farbror6 skrev 2012-01-26 14:01:10 följande:
    Du har aldrig tänkt på att djut alltid gör motstånd och skriker när en människa håller fast dom?
    Det gör de inte. De skriker dock om man mosar ner dem i golvet med hela sin vikt eller lyfter dem i örat. Jag har sett detta ske. Det ska ju gå fort för att vara effektivt och självklart kommer hastigheten till priset av djurens välbefinnande.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Farbror6
    Mornie Alantie skrev 2012-01-26 14:21:45 följande:
    Det gör de inte. De skriker dock om man mosar ner dem i golvet med hela sin vikt eller lyfter dem i örat. Jag har sett detta ske. Det ska ju gå fort för att vara effektivt och självklart kommer hastigheten till priset av djurens välbefinnande.
    Tror du att dom står stilla om man fösöker klippa dom.
  • Mornie Alantie
    Farbror6 skrev 2012-01-26 14:34:05 följande:
    Tror du att dom står stilla om man fösöker klippa dom.
    Självklart inte men det finns mellanting mellan att lyfta dem i öronen och sitta på dem och att låta dem stå helt lösa.

Nog om detta. Använd ull om du vill, jag tänker låta bli. Det är inte någon större uppoffring för mig eftersom jag tycker att ull kliar något infernaliskt.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • minorXthreat

Skönt att se att du är lika engagerad i veganismen som alltid farbror6! som glider in med ett öppet sinne och ödmjuk som alltid!

On Topic:
    Jag köper inga animaliska produkter vare sig i födoväg eller kläder och möblemang. Så långt det går. I vissa fall är det omöjligt att veta, exempelvis är det jättesvårt att veta vad limmet i en sko har för ursprung. och ibland får man göra avvägningar, som att jag kan ta allergimedicin på sommaren trots att det är laktos som bindmedel. Där handlar det om att det inte finns några alternativ, och jag klarar inte en sommar utan allergimedicin!

Är jag hemma hos vänner som har skinnsoffor eller liknande bryr jag mig inte nämnvärt, jag predikar inte för andra hur de ska leva sina liv och förutsätter att de inte gör detsamma. Om någon frågar svarar jag, men resten är inte mitt bekymmer.

Men för att citera Ian Makaye:
    "The guy who tells you vegans don't get all the vitamins they need from their diet, that guy doesn't give a shit about vitamins!" 

• Kotte Grön
    Bra fråga TS, jag undrar även om ni vegisar kollar upp ifall era "skönhetsprodukter" är djurtestade innan ni använder dom?

Alla läkemedel är djurtestade eftersom lagen kräver det. Ibland har man inget annat val än att äta medicin, vilket som Jennie skriver, inte betyder att man skiter i att försöka påverka och minimera lidande på andra sätt i sitt liv. Det är så många områden i vårt samhälle som bygger på djurutnyttjande att det är omöjligt att till 100 % avstå från djurprodukter. Exempelvis måste jag ta en viss sorts medicin varje dag i resten av mitt liv som innehåller både laktos (Som jag inte tål i större mängder) och gelatin. Tar jag inte dem så kommer jag att dö och det vill jag inte eftersom jag jag vill fortsätta leva och världen blir inte en bättre plats för att jag skiter i min medicin och dör (eller jo, det finns säkert de som skulle tycka att en veganjävel som jag lika väl kan dö men det är en annan sak.) Jag har barn som är beroende av mig och endast har mig som vårdnadshavare. Så ja, där är jag jävligt självisk och äter medicinen trots att det innehåller saker som jag annars undviker i mitt liv.
  • Farth Vader

Men flera här skriver att det är helt okej att sitta i någons skinnsoffa eftersom den redan är köpt "skadan redan är skedd". Borde inte samma princip kunna gälla mat då?. Blir man bortbjuden på middag och det serveras älgstek så är ju också skadan redan skedd?

• minorXthreat
    Farth Vader skrev 2012-01-31 11:44:40 följande:
    Men flera här skriver att det är helt okej att sitta i någons skinnsoffa eftersom den redan är köpt "skadan redan är skedd". Borde inte samma princip kunna gälla mat då?. Blir man bortbjuden på middag och det serveras älgstek så är ju också skadan redan skedd?
    Nej det är inte jämförbart.
  • Zixi

Jag är lakto-ovo-pescetarian (äter inte kött och fågel) och använder läder. Så länge folk fortsätter att äta kött så tycker jag att det är vår skyldighet att ta vara på alla delarna av djuret. På samma sätt tycker jag att de som använder päls borde tvingas att äta upp djuren det kom ifrån!

Sen får man dock inte glömma den miljöpåverkan skinnhanteringen innebär och de arbetsvillkor som garvare i fattiga länder arbetar under. Men sen är konstmaterial inte heller problemfria...

2010-07-20 3040/50
  • StinaFlina

Jag är VEGETARIAN (i ordets rätta bemärkelse). Dvs jag äter inga animaliska produkter alls; varken mjölk, ägg eller honung.

Dock måste jag alltid, exempelvis vid restaurangbesök, flygmatsbeställning och likn., säga att jag är "vegetrian med _vegansk kosthållning_". Detta då det finns så många skummisar som kallar sig vegetarianer trots att vissa äter ägg, dricker mjölk - en del äter till och med fisk och kyckling. För dessa finns andra benämelser, däribland demivegetarian och pescetarian.

Jag, personligen, använder inte skinn, läder, päls, dun, osv. MEN, jag har ett barn som inte ska behöva påverkas av _mitt_ personliga val. Så mitt barn får en bred och allsidig kost; med kött, fisk, ägg, osv, osv, osv. Finns det fjädrar i vinterjackan som sägs vara den bästa för säsongen, så ratas inte den, till exempel.

Så jag är INTE vegan, i det ordets rätta bemärkelse. Jag skyr inte köttätare, jag förespråkar inte min kosthållning, jag släpper inte ut minkar, osv.

Så ska man placera mig i ett fack, så är jag VEGETARIAN (men som, pga okunskap måste krångla till det hela med att säga _vegansk_ kosthållning (dvs inga som helst animaliska produkter)).

• Zoja

Jag är vegan (använder alltså inga produkter som har animaliska ingredienser eller kommer från djur). Kollar upp skönhetsprodukter innan jag köper och kollar upp läkemedel så gott det går. Försöker att undvika allt som kommer från djur på något sätt men det är nästan omöjligt, då företag smyger ner animaliska ingredienser i typ ALLT.

Sen måste man så klart vara realistisk, blir jag jättesjuk och behöver medicin kommer jag att använda den jag får utskriven. Men om jag orkar, dubbelkolla med läkaren om det finns någon som är animaliefri.

TS: Idag finns det så otroligt många produkter som är "veganiserade". Ost, skinka, bacon, kebab, kyckling, mjölk etc. Så att hitta mat är inte svårt. Finns även allt fler hemsidor/affärer som är inriktade på den veganska livsstilen och endast säljer veganska produkter, både mat, kläder, skor och annat.
Svar på tråden Vegan/vegetarianfråga