Jag är VEGETARIAN (i ordets rätta bemärkelse). Dvs jag äter inga animaliska produkter alls; varken mjölk, ägg eller honung.
Dock måste jag alltid, exempelvis vid restaurangbesök, flygmatsbeställning och likn., säga att jag är "vegetrian med _vegansk kosthållning_". Detta då det finns så många skummisar som kallar sig vegetarianer trots att vissa äter ägg, dricker mjölk - en del äter till och med fisk och kyckling. För dessa finns andra benämelser, däribland demivegetarian och pescetarian.
Jag, personligen, använder inte skinn, läder, päls, dun, osv. MEN, jag har ett barn som inte ska behöva påverkas av _mitt_ personliga val. Så mitt barn får en bred och allsidig kost; med kött, fisk, ägg, osv, osv, osv. Finns det fjädrar i vinterjackan som sägs vara den bästa för säsongen, så ratas inte den, till exempel.
Så jag är INTE vegan, i det ordets rätta bemärkelse. Jag skyr inte köttätare, jag förespråkar inte min kosthållning, jag släpper inte ut minkar, osv.
Så ska man placera mig i ett fack, så är jag VEGETARIAN (men som, pga okunskap måste krångla till det hela med att säga _vegansk_ kosthållning (dvs inga som helst animaliska produkter)).