• DahliaViolet

Vilken stavning tycker du är finast?

Av de olika alternativen man kan stava dubbelnamn så undrar jag vilken stavning du föredrar   
    Namnen kvittar, Det är bara exempel för att visa de olika alternativen  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken stavning tycker du är finast?
  • Namnam

Föredrar med -
    Känns som ena namnet blir mellannamn när man ser det i skrift utan -
    Ihop ser tokfel ut

• Ernst Hugo
    DahliaViolet skrev 2012-01-06 21:31:59 följande:
    Av de olika alternativen man kan stava dubbelnamn så undrar jag vilken stavning du föredrar   
    Namnen kvittar, Det är bara exempel för att visa de olika alternativen  

Bindestreck a là 50-tal är ok på gubbar 50+ men inte annars Solig
    Come on katten - det svänger ju...
  • aud

Det beror helt på namnen. Carl-Jan heller än Carljan, men Ingegerd heller än Inge-Gerd. T.ex.

Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • aud
    aud skrev 2012-01-06 22:07:05 följande:
    Det beror helt på namnen. Carl-Jan heller än Carljan, men Ingegerd heller än Inge-Gerd. T.ex.
    Men. Hellre ska det stå x2.
  • MammaOchGravid
    Namnam skrev 2012-01-06 21:53:03 följande:
    Föredrar med -
    Känns som ena namnet blir mellannamn när man ser det i skrift utan -
    Ihop ser tokfel ut
    Håller med
  • DenNamnbitne

Är det dubbelnamn det är fråga om tycker jag att strecket ska vara med. Det är också viktigt att det framkommer att det ÄR två namn så att de inte sitter ihop. Men jag är inget stort fan av dubbelnamn.

• DenNamnbitne
    aud skrev 2012-01-06 22:07:05 följande:
    Här har vi två helt olika typer av namn. Ingegerd ska inte skrivas Inge-Gerd eftersom det INTE är något dubbelnamn. Ingegerd är ett tvådelat namn liksom Torbjörn, Gunnar, Rikard, Brynhild, Ulrik och Matilda (av Mektild). Namnet är fornnordiskt och långt äldre än de första dubbelnamnen som började komma mycket senare.
  • aud
    DenNamnbitne skrev 2012-01-07 01:31:16 följande:
    Här har vi två helt olika typer av namn. Ingegerd ska inte skrivas Inge-Gerd eftersom det INTE är något dubbelnamn. Ingegerd är ett tvådelat namn liksom Torbjörn, Gunnar, Rikard, Brynhild, Ulrik och Matilda (av Mektild). Namnet är fornnordiskt och långt äldre än de första dubbelnamnen som började komma mycket senare.
    Ålrajt. Jag har sett det stavas Inge-Gerd, varför jag valde det som alternativ. Men visst jag kan ta ett annat: Annamaria är finare än Anna-Maria.
  • IsDimma

Jag skriver under på dennamnbitnes första inlägg

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Superbia

Det känns som att man moderniserar dubbelnamnen om man skriver ihop dem. Jag kan inte påstå att jag gillar dubbelnamn så mycket att jag skulle ge det till mina barn, och utan bindestreck blir det två olika namn. Det ser lite häftigare ut att heta Gullbritt än Gull-Britt Flört

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
Svar på tråden Vilken stavning tycker du är finast?