• FinastE2010

Fattar inte! Hur lägger jag till MELLANnamn?

Hej!

Jag ska lägga till mitt barns pappas efternamn som mellannamn men detta ska vara just ett mellannamn och INTE ett efternamn.

Så för ett exempel. Säg att sonen skulle heta  tex. Edvin Andersson" i nuläget med "valentin" som andranamn. (tyckte dock skatteverket sa han hette även det i förnamn men det säger ju aldrig vi? fattar ingenting..) men iaf han ska då fortsätta heta endast Edvin Andersson då andersson är efternamnet. Om jag då lägger till "Rehn" som MELLANNAMN ( vi kan låtsas pappans efetrnamn är) , kommer då det bara stå t.ex. "edvin andersson" på post och liknande som delas ut, eller kommer även hans namn stå med då? Det är ju ingen som skriver valentin på posten och det har han ju som för/mellannamn (?)

Fattar noll..

På skatteverkets blankett 7630 där man ska fylla i namnändringar och sånt så står det också "anknytning till önskat efternamn elelr mellannamn" vad menas med det? och vad ska man fylla i där ifall sonen bara ska heta "edvin andersson" på t.ex. postkuverten säger vi. och bara ha valentin rehn som mellannamn som INTE står elelr ropas ut någonstans? Om ni förstår?..

Blir int klok på detta hoppas ngn kan hjälpa mig.

Innerligt tacksam för svar!

• Svar på tråden Fattar inte! Hur lägger jag till MELLANnamn?
  • FinastE2010
    Lena skrev 2012-01-07 20:30:42 följande:
    På anknytningsraden ska du skriva varför du vill ändra på namnet och relationen till det nya namnet. Edvin och Valentin är båda förnamn. Edvin tilltalsnamn och Valentin andranamn.
    Ska jag då skriva att vi vill ahn ska heta Edvin valentin som förnamn med edvin som tilltalsnamn och rehn so mellannamn men att andersson enbart ska vara efternamnet? eller huh? Snart blir väl folk irriterade på mig. ;)
  • Lena
    FinastE2010 skrev 2012-01-07 20:40:04 följande:
    Ska jag då skriva att vi vill ahn ska heta Edvin valentin som förnamn med edvin som tilltalsnamn och rehn so mellannamn men att andersson enbart ska vara efternamnet? eller huh? Snart blir väl folk irriterade på mig. ;)
    Precis så är det. Och under anknytning ska du skriva att ni vill lägga till Rehn som mellannamn för att fadern heter så.
  • kellikopter

du vet att man kan ringa skatteverket för just denna fråga :) men annars, JA, det är precis så du ska göra.

• FinastE2010
    Lena skrev 2012-01-07 20:45:50 följande:
    Precis så är det. Och under anknytning ska du skriva att ni vill lägga till Rehn som mellannamn för att fadern heter så.
    men hans namn blir då inte som ett "efternamn", kanske dum fråga efter alla mina frågor. :P men som sagt, det namnet kommer då inte skrivas ut på t.ex. post och liknande normalt sett?
  • FinastE2010

Haha, ja jag vet det är en fråga för skatteverket och jag HAR ringt dom, men den jag fick tala med verkade lika osäker som jag och vi verkade missförstå varandra, så vad gör man inte då om inte vänder sig till fl. ;) ^^

• principessan

Man kan inte ha flera efternamn. Vill ni ha pappans efternamn också blir det mellennamn som inte kommer att stå med på vanlig post. Man har ett förnamn som är tilltalsnamn. Det ska man stryka under. Sen kan man skriva dit andra som andra tredjenamn osv. Men de är också förnamn. Pappans efternamn skriver ni som anknytning.

• FinastE2010
    principessan skrev 2012-01-07 21:18:55 följande:
    Man kan inte ha flera efternamn. Vill ni ha pappans efternamn också blir det mellennamn som inte kommer att stå med på vanlig post. Man har ett förnamn som är tilltalsnamn. Det ska man stryka under. Sen kan man skriva dit andra som andra tredjenamn osv. Men de är också förnamn. Pappans efternamn skriver ni som anknytning.
    Men varför ska man skriva pappans efternamn som anknytning? Vad innebär det om jag skriver då "rehn" under anknytningsnamn? kommer då det stå på post o liknande? eller kan man bara skippa att fylla i det om det bara ska vara ett mellannamn som inte ska "ropas upp" eller stå på kuvert, ansvändas som namn i olika sammanhang utan bara "finnas"?
  • UnderbaraMix

Om det nu är viktigt att båda efternamnen (eller om man ska vara petig, både mellannamnet och efternamnet) står med på posten så får du ändra efternamnet till Rehn-Andersson. Enda sättet att ha dubbelefternamn i Sverige.

Mamma till en liten kille född augusti-11. Flyttar till årsskiftet till Edinburgh, Skottland. underbaramix.wordpress.com
  • Dixie
    UnderbaraMix skrev 2012-01-07 22:39:07 följande:
    Om det nu är viktigt att båda efternamnen (eller om man ska vara petig, både mellannamnet och efternamnet) står med på posten så får du ändra efternamnet till Rehn-Andersson. Enda sättet att ha dubbelefternamn i Sverige.
    nej - så funkar det inte - man kan inte ha dubbelefternamn................
  • principessan

Det kan vara så att det inte blir godkänt om du inte skriver anknytning. Ex om man har ett efternamn som få har. Då måste man skriva anknytning för att det ska godkännas. Man kan ju inte ta ett som man tycker låter fint bara...

• FinastE2010
    UnderbaraMix skrev 2012-01-07 22:39:07 följande:
    Nej min fråga var precis tvärtom. Om man INTE vill att båda namnen ska stå med hur man skriver då. Men i övrigt så vet jag att det inbte går att ha dubbelnamn längre.
  • FinastE2010
    då skriver jag helt enkelt på anknytningsraden att det är pappans efternamn? Men att vi inte vill ha det som något slags "efternamn" som står med på post o dylikt, kan man skriva så?
  • myskatt
    FinastE2010 skrev 2012-01-08 21:32:51 följande:
    då skriver jag helt enkelt på anknytningsraden att det är pappans efternamn? Men att vi inte vill ha det som något slags "efternamn" som står med på post o dylikt, kan man skriva så?
    Det går inte. Alla namn kommer stå med på post från myndigheter, sjukvård mm. Det är endast det adresser han själv registrerar som han kan välja att bara använda sitt efternamn.

Tänk även på att i förskola och skola kan det bli vajsing. I listor kan Rhen hamna först;

Rhen Andersson, Edvin Valentin

Min dotter heter Jonsson Boman. Fler än en gång har jag fått påpeka att hon heter Boman i efternamn. För att krångla till det heter jag Boman Jonsson. Har flera gånger blivit uppropad som Boman på VC och min kattklubb vägrade gå med på att jag betalt medlemskap då de inte hittade betalning från en Jonsson.

Detta är grejer ni får ta helt enkelt, det går inte att bli av med.
  • colanappen

Har själv mellan namn + efternamn ( mitt gamla efternamn är mellan namn)
    Ibland kommer mellannamnet med på post och liknande... oftast handlar det då om sjukvården eller staten typ deklaration...
    vill man ha ett mellan namn är det väl något man får ta... men om man inte vill att mellannamnet någonsin syns så förstår inte jag varför man ska ha det överhuvud taget??

• Mirella85

du skriver alla namn på förnamn förutom efternamnet och det mellannamn du vill ha. Sen undertill skriver du tilltales namnet och det är bara tilltales namnet som syns på posten om det inte är från socialen el sjukhus

men där det står mellannamn på pappert
     det är till för just om du ska ha dubbla efternamn och kommer alltid visas på posten. I med du kan bara ha ett efternamn och det andra som mellannamn. 

men om du inte ska ha med bådas efternam så behöver du inte skriva nått på mellannamn på pappert    

• Mirella85
    Mirella85 skrev 2012-01-12 12:48:24 följande:

du skriver alla namn på förnamn förutom efternamnet och det mellannamn du vill ha. Sen undertill skriver du tilltales namnet och det är bara tilltales namnet som syns på posten om det inte är från socialen el sjukhus

men där det står mellannamn på pappert
     det är till för just om du ska ha dubbla efternamn och kommer alltid visas på posten. I med du kan bara ha ett efternamn och det andra som mellannamn. 

men om du inte ska ha med bådas efternam så behöver du inte skriva nått på mellannamn på pappert    

ska bara tilllägga som svar om rehn ska du skriva om det är nu pappans efternamn i samma ruta som mellannamnet .. alltså vid förnamn om det inte ska vara ett efternamn
Svar på tråden Fattar inte! Hur lägger jag till MELLANnamn?