• yrrol 111

Resa ensam med 5-åring till Egypten, bra eller?

Funderar på att resa till Egypten och bo på Hotell Blue Star Club Saraya Suites som ligger i Madinat Makadi nu i februari. Jag vill veta era bästa tips och gärna för och nackdelar med att åka till Egypten. Är det så stor risk att bli magsjuk i Egypten som alla säger? Är det några som har bott på detta hotel? Många frågor som jag hoppas få svar på :)

• Svar på tråden Resa ensam med 5-åring till Egypten, bra eller?
  • TwistedSister
    yrrol 111 skrev 2012-01-18 14:56:30 följande:
    Låter bra det :) hoppas ni hade en trevlig semester. En tanke som slog mig var att ni kanske har plåtmagar hela bunten o aldrig drabbas av magsjuka hemma heller? :)
    Nä jag blir typ aldrig magsjuk men kompisens barn har känsliga magar och blev dåliga när vi var i Bulgarien i alla fall, och min yngsta (som sög på mynten) har också ganska lätt för att plocka upp magsjuka här hemma i alla fall. Vi hade supertrevligt och vi har bestämt att åka tillbaka dit igen, jag måste säga att alla var verkligen jättetrevliga och de är väldigt barnkära, då har vi ändå en ganska besvärlig hop med barn som för mycket liv och är överallt, och ofta som folk runt omkring här hemma i Sverige lackar ur å har noll förståelse för att vissa barn är lite mer än andra, men där vi var så sa alla bara you have a very active child och skakade på huvudet och skrattade och så var det inte mer med det. Så skönt!

Tänk på att man måste pruta ganska ordentligt i affären bara! Jag brukar inte vara så mycket för att pruta alltså men här skulle de ta hur mycket betalt som helst om man inte sagt ifrån, först ville de ha kanske 60-70 pund för nåt som egentligen skulle kosta 10! Men de var jättetrevliga även om man råkade ta i i underkant och lägga ett skambud och ville man inte köpa nåt så gick det alltid bra att komma in i affären och dricka te och prata om allt möjligt. 
  • TwistedSister

Vi hade med oss våtservetter med sprit, men det paketet lämnades kvar oöppnat på hotellet när vi åkte hem. De gjorde ju för sjutton inget annat än städade där hela tiden och alla som jobbade med maten hade plasthandskar å grejer. Men då åt vi bara på vårat hotell, för det var ju all inclusive å buffén där var ju jättebra så vi hade inget behov av att gå nån annanstans och äta.

• enlitenbitkaka
    yrrol 111 skrev 2012-01-08 15:12:42 följande:
    Tackar. Jag tänkte mer att det kanske inte var så varmt i vattnet :), sedan brukar jag ha lite otur med vädret där jag semestrar så jag är inställd på det :) så det blir nog någon spännande köldknäpp eller nått annat tok med vädret :).
    Det är ju det som är så bra med Egypten. Alla vackra koraller i vattnet kräver en viss värme så det går i stort sett aldrig under 20, oftast ligger det runt 24-25 på vintern Poolerna däremot var iskalla när vi var där i december...
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • TwistedSister

Ja vi badade i havet också, det gick absolut (som i Sverige på sommaren typ) men som sagt ovan poolerna som inte var uppvärmda var kalla men det fanns ju uppvärmd pool med. Och badstranden hade nät en bit ut, så inga hajar

• enlitenbitkaka
    TwistedSister skrev 2012-01-18 15:24:29 följande:
    Ja vi badade i havet också, det gick absolut (som i Sverige på sommaren typ) men som sagt ovan poolerna som inte var uppvärmda var kalla men det fanns ju uppvärmd pool med. Och badstranden hade nät en bit ut, så inga hajar
    Nätet kändes tryggt för en mespropp som mig Kom dock in en stingrocka en dag (simmade över) men den försvann efter några timmar...
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • yrrol 111

Härligt att höra positiva saker om Egypten, annars har man bara hört att det är lortigt och att alla blir magsjuk. Låter härligt att det är varmt i havet, eftersom jag gillar värme :). På hotelet stod det att det fanns uppvärmda poler så det ska bli så skönt att komma iväg ifrån vardagen en stund.

• enlitenbitkaka
    yrrol 111 skrev 2012-01-18 16:40:46 följande:
    Härligt att höra positiva saker om Egypten, annars har man bara hört att det är lortigt och att alla blir magsjuk. Låter härligt att det är varmt i havet, eftersom jag gillar värme :). På hotelet stod det att det fanns uppvärmda poler så det ska bli så skönt att komma iväg ifrån vardagen en stund.
    Uppvärmda pooler är ett stort plus! Tycker inte alls Egypten var sådär skitigt och äckligt som en del påstår. Men skulle aldrig åka dit utan AI...Dock var det mysigt att göra små utflykter till marknader, snorkla osv
  • yrrol 111

Nu åker vi i Februari så det är nog inte så varmt i Egypten och så har jag läst (på nätet) att det visst blåser mycket där då och att det är ganska kallt på kvällarna. Så jag räknar med att packa ner en jacka till att ha till kvällen. Men det är ju bara kul att uppleva nya saker. Skrattande

• enlitenbitkaka
    yrrol 111 skrev 2012-01-18 16:57:17 följande:
    Nu åker vi i Februari så det är nog inte så varmt i Egypten och så har jag läst (på nätet) att det visst blåser mycket där då och att det är ganska kallt på kvällarna. Så jag räknar med att packa ner en jacka till att ha till kvällen. Men det är ju bara kul att uppleva nya saker. Skrattande
    Allt är relativt, vi var där i december och det var som en varm svensk sommarkväll ute på kvällarna. Gick barbent och på sin höjd med tunn kofta om det blåste! Dock hört att det ska vara blåsigare i Hurghada än i Sharm där vi var.
  • TwistedSister

Men det sa folk till oss också, och undrade varför vi ville åka dit, att det var skitigt, oroligt, magsjuka mm. Okej om man går på demonstrationer kan man bli misshandlad men så är det ju här hemma också. Kairo kanske är skitigt, jag vet inte, men Hurghada är en väldigt liten stad och vi var förvånade över hur rent och fint det var överallt - mycket renare på gatorna än här i Göteborg min kompis vågade inte ens spotta på gatan för där var så välstädat. De offentliga toaletterna på stranden var rena lyxen jämfört med de jag är van vid på stranden här hemma - det fanns tvål och toapapper, bara en sån sak Men vad man hört av andra innan man åkte så trodde man ju nästan att toaletterna skulle vara ett hål i golvet

Men det bästa tycker jag ändå är att alla är så trevliga och det är lätt att börja prata med folk och fråga om saker och de vill lära sig svenska och lär gärna ut lite arabiska i gengäld. Det är det som är roligt när man reser tycker jag att träffa människor och det var det jag verkligen ogillade med Bulgarien när vi var där att enda intresset för någon där att snacka med en turist var för att sälja saker och ville man inte köpa så kunde man dra åt helvete.

I Egypten så blev vi inbjudna i de små affärerna och fick te och sitta och prata, och när bankomaten inte fungerade så fick vi handla på krita och de sa bara inga problem, ta med grejerna och kom och betala imorgon och barnen fick glass. 

När vi var på flygplatsen så satt en sån där tulltjänsteman i ett bås och stämplade passen och såg sådär viktig och auktoritär ut, och min dotter ramlade utanför och började gråta och då sprang han ut ur båset och lyfte upp henne och skulle trösta så hela kön med folk som skulle stämpla sina pass fick stå och vänta Som sagt de tycker verkligen mycket om barn - alla. 

• yrrol 111

Nu är vi hemma igen resan var kanon, det kunde ha varit lite varmare vissa dagar då det blåste ganska kallt. Men hittade man lä så var det varmt och skönt. Hotellet var bra med trevlig personal och bra service. Frukosten var bra och lunchen var hyfsad men kvällsmaten var inge vidare tyckte jag.

Ingen av oss blev magsjuka så det var skönt, alla passkontroller och sånt gick smidigt. Inte så mycket att klaga på med andra ord. :)

• gugeligu
    yrrol 111 skrev 2012-01-08 18:50:15 följande:
    Jag har för mig att jag har läst någonstans att drickvaccinet skyddar upptill ca 60 procent emot den vanliga turistdiarrén, förutom kolera. Hoppas ni får en trevlig resa utan några magbesvär, ni har ju hunnit komma hem innan jag åker. 
    de har åkt dit för att de påstår så men många hävdar det än.
Svar på tråden Resa ensam med 5-åring till Egypten, bra eller?