• mammamebarn

Jurist eller inte vid bodelningen.

Äntligen är snart skillsmässan klar, om bara den andra halvan fått tummen loss...

Det jag egentligen undrar varför måste man ha en jurist till bodelningen för att banken ska kunna utföra en "riktig ändring", så jag avskrivs från alla lån, inte längre är delägare samt att lagfarten ska godkännas, jag börjar misstänka att de försöker lura mig, både på lösöre men framförallt huset, jag står fortfarande som gemensam ägare, men borttagen från lån för att mannen inte ska "förlora" de pengarna på deklarationen, jag är inte intresserad av huset, men av ev. pengar som han ska behöva köpa ut mig för.
    Är det jag som är dum o inte fattar eller e de ngt lurt??? 
    Någon som vet???

• Svar på tråden Jurist eller inte vid bodelningen.
  • Lena

Jag tycker snarare det låter som du ska ha en egen jurist. Klart att en jurist inte är ett krav, jag tror de försöker utnytja dig.

• isadora81

Jag tycker också du ska prata med en jurist. Man brukar kunna köpa bara enstaka timmar så blir det inte så dyrt. Antagligen värt varenda krona.

• mammamebarn

Den jurist som han har pratat med vill 5000 (!!!) kr för en sketen signatur på bodelningen, de e ja inte intresserad av... Jag tror det är så att den juristen o banken har ett konatigt samarbete, för de va banken som rekomenderade, men jag ska absolut kontakta en annan o se va de säger.

• MAMAto2

Hej. Om papprena om skiljsmässa är påskrivna vid en viss datum så är det från då bodelningen räknas. Oavsett om du och exet skriver över lånet på honom nu är det inte giltigt. Står ni båda för lånet får ni båda ev vinst vid försäljning eller får dela på kvarvande lån vid ev underskottsföräsljning.
    Har ni skulder utöver det på annat så är det den som skulden står på som är anvarig. Man delar aldrig skulder, bara pengar! (Huset räknas inte som skuld!) Dvs, säljer ni huset med en vinst på 100 000 så har ni 50 000 var. Om ditt ex har skulder på 25 000 så måste du jämka hans skulder. Din vinst blir då 25 000 och hans 75 000. Kan verka orättvist för dig...
    Skulle huset säljas med underskott så står du på noll men ditt ex har ff skulder på 50 000... Man kan aldrig lägga in mindre än noll i en bodelning! Orättvist för ditt ex kanske om det är skulder som står på honom fast det är saker ni inhandlat tillsammans...

Ta reda på vad som gäller. Finns dels många bra sidor på internet samt många jurister som har gratis rådgivning. Lycka till!

• Anonym (avtal)

Nyttjar denna tråd lite!!

Köpte ett hus då jag och mitt ex blev sambos. Jag sålde en lägenhet och fick en vinst på denna. Endel av den summan satte jag in som insats i huset. Jag skrev ett avtal som mitt ex skrev  gällande att jag satte in en summa pengar i huset.
    Nu undrar jag om jag kan få tillbaka de här pengar då det finns ett avtal skrivet?

Några säger att jag inte får tillbaka dem.

Vi hade inte kunnat köpa detta hus om jag inte lagt in dem som insats. Han kunde inte lägga in något.

Önskar jag jag hade satt in de pengarna på ett eget sparkonto!!!

• Anonym (borde vara det)
    Anonym (avtal) skrev 2012-02-19 15:07:22 följande:
    Nyttjar denna tråd lite!!

Köpte ett hus då jag och mitt ex blev sambos. Jag sålde en lägenhet och fick en vinst på denna. Endel av den summan satte jag in som insats i huset. Jag skrev ett avtal som mitt ex skrev  gällande att jag satte in en summa pengar i huset.
    Nu undrar jag om jag kan få tillbaka de här pengar då det finns ett avtal skrivet?

Några säger att jag inte får tillbaka dem.

Vi hade inte kunnat köpa detta hus om jag inte lagt in dem som insats. Han kunde inte lägga in något.

Önskar jag jag hade satt in de pengarna på ett eget sparkonto!!!
    Det avtalet bör vara gällande så länge ni har skrivit under pappret med 2 oberoende vittnen, som oxå givetvis har signerat det hela, är du orolig för giltigheten, be en jurist kolla på det helt enkelt.
  • Anonym (avtal)

Det är en jurist som har skrivit det!

• Anonym (borde vara det)
    Anonym (avtal) skrev 2012-02-21 00:39:07 följande:
    Det är en jurist som har skrivit det!

DÅ borde det ju verkligen gälla, sålänge det är signerat av honom, er och 2 vittnen.

Orginalet bör vara undanlagt på säkerplats, bankfack eller dylikt sedan är det alltid bra att ta några kopior å ge till tex varderas föräldrar, så finns det papper att visa upp om det "skiter sig".

Svar på tråden Jurist eller inte vid bodelningen.