• vit pion

Blir alla magsjuka i Egypten?

Planerar en resa till Egypten, Fritidsresor, all inclusive, mars månad.

Reser med fyra barn, varav de två minsta är 2,5 år och 6 månader gamla. Hur vanligt är det med magsjuka? Blir alla sjuka där? Man läser så mycket och nu fasar jag nästan för resan.

Nyfiken på era svar, ni som redan varit där. 

• Svar på tråden Blir alla magsjuka i Egypten?
  • GrönaDruvan

Va där för måååånga år sedan. Första året Egypten var med i resekatalogerna tror jag.. Vi blev inte magsjuka!!

• eulalian

Vi reste utan barn. Åt allt. Drack flaskvatten eller läsk (gjord på vilket vatten?) och ingen av oss blev sjuka :)

Vi drack dukoral innan, och borstade tänderna i flaskvatten

• Jasmine86

Har varit där två gånger, magsjuk så in i bomben båda gångerna. Sambon också.
    Vi var superförsiktiga, handsprit till tusen och åt endast på hotellet, borstade tänderna i flaskvatten osv, hjälpte inte.

• vit pion

Usch vad tråkigt för alla som blivit sjuka. Jag är mest orolig för mina två små barn. Det är erkligen inte kul om en 6 månaders bebis blir sjuk. De blir ju uttorkade på nolltid.

Vågar man verkligen åka??? 

• Jasmine86

Jag skulle inte göra det.
    T.ex Kanarieöarna är bättre och är mycket trevligare när man har barn, och överhuvudtaget :)

• UnderbaraMix

Jag var där för två år sen. Efter en vecka firade jag att jag inte blivit magsjuk med att dricka ett glas kranvatten på en båt. Jag blev magsjuk.

Mamma till en liten kille född augusti-11. Flyttar till årsskiftet till Edinburgh, Skottland. underbaramix.wordpress.com
  • Rosa fjäril

Jag var där nu i december med min familj! Ingen blev sjuk ingen av dom andra svenskarna heller!

• Barbabok

Jag har varit där 2ggr, först med man och barn<2år, andra gången med mamma. Inga blev sjuka. Det är viktigt med handhygien gällande pengar specifikt. Ingen jag hörde blev sjuk på hotellen vi stannade på.

• svante79

Vi sambon och jag blev sjuka låg på hotell rummet fem av sju dagar. Sonen som då var tre månader klarade sig utmärkt. Vi bodde all inklusive och spritade händerna efter tagit i handtag, pengar mm.

Men oavsett så skulle jag inte åka dit igen håller med jasmine86 om att kanarieöarna är mycket trevligare. Sen var det i stort sett omöjligt att ta sig fram med barnvagnen på gatorna. Vi var i hurghada men det kanske finns trevligare orter.

Så mitt tips är att kolla om det går att boka om resan till något annat resmål.

Lycka till

• Joline och Alexandra

Har varit där -08 med dottern då 1 år åker igen till samma hotell nu är hon 3 men även med den lilla 6 månader. Svärföräldrarna har varit där 4 ggr också samma hotell siva Grand beach med ving, all inclusive. Ingen har varit magsjuk inte heller druckit dukoral innan. Pengarna är väldigt smutsiga så sprita händerna ofta och självklart inte dricka vattnet.

• DramaQueen

Har ni lätt för att bli magsjuka i vanliga fall?

Ammar du 6 månaderns, den kommer ju i allafall inte äta av maten och tänk på att aldrig dricka ur kranen, kör med handsprit.
    Tänk även på att ta med vätskeersättning från sverige, det brukar vi även ge barnen om det är väldigt varmt.
    Jag har blivit matförgiftad på både kanarieöarna och cypern så man är egentligen inte skyddad någonstans.

• Coccolina

Jjag har varit i Egypten. Ingen magsjuka alls. Drack flaskvatten och använde det även för att borsta. Man bör undvika färska grönsaker då de sköljs i vanligt vatten oftast. Men jag åt även det! Främst åt jag mycket lök som ju är en naturlig bakteriedödare och det tror jag var till min fördel. Åt mängder av det till varje måltid! Mitt ex fick lite kassa mage men bara en dag under några timmar. Efter det åt han också lök

• splink

Vi var där för några år sen, båda blev magsjuka. Då har vi plåtmage båda två och blir aldrig det hemma. Vi vidtog såklart alla försiktighetsåtgärder, som handsprit, borsta tänderna i flaskvatten, bara äta på hotellet osv. Skulle aldrig sätta min fot där med barn!

• vit pion

Vi åker inte till Egypten. Har bestämmt oss för nnat resmål. Teneriffa nästa.....jippie!!!

• FruLiNi
    vit pion skrev 2012-01-16 08:57:18 följande:
    Vi åker inte till Egypten. Har bestämmt oss för nnat resmål. Teneriffa nästa.....jippie!!!
    Jag har varit på både Teneriffa och i Egypten. Jag blev inte magsjuk i Egypten och Teneriffa är sjukt tråkigt och ocharmigt. Skulle aldrig åka dit igen, däremot skulle jag gärna åka till Egypten igen.
  • ViolinaX

En väninna var i Egyptem med sin familj i december. Hon och hennes ettåring fick salmonella eftersom ettåringen slickat på en grej inne på toan, inte så lämpligt kanske men en olycka som kan hända när man vänder ryggen till en sekund  Kräks

Svar på tråden Blir alla magsjuka i Egypten?