• Fröken Kex

Hjälp! Min svärmor styr och ställer...

Jag har en svärmor med (likt mig) väldigt mkt vilja. Vilket har lett till en hel del problem. Jag tycker i grunden om henne och uppskattar hennes närvaro i vår familj. Jag uppskattar exempelvis verkligen att hon hämtar vår son tidigare på dagis ngn gång i veckan, fixar söndagsmiddag då och då och liknande.

Men ibland går det över styr och hon klampar in på områden där hon har att göra. Det kan vara allt från att hon far iväg och köper vår sons första par skor till att hon städar vår lägenhet när vi är på semester. Ni som tycker att jag är en bortskämd snorunge kan sluta läsa  här för jag tycker att hon kliver på för mycket i vårt hem och i mitt liv. Med åren har min sambo förstått vad det handlar om och tillsammans kan vi numera oftast få span på planerna och styra dem i en för oss rimlig riktning.

Nu har det dock gått lite över styr. Farmor har fått för sig att vår son (4,5) ska följa med henne och hälsa på kusin i Danmark. Jag har hela tiden signalerat att jag inte tycker det är lämpligt av flera anledningar.

- Farmors hälsa är lite sådär och just nu är det blodtrycker som far lite hit och dit. (Kanske inget allvarligt men är hon själv med vårt barn känns det inte så skoj.)
    - Kusin bor 5 h bort och om det skulle vara så att vår son längtar hem kan vi inte åka o hämta honom.
    - De ska vara borta i 5 dagar (torsdag-måndag) så länge har vår son aldrig varit utan båda sina föräldrar.
    - Kusin m familj bor i en relativt liten lägenhet och jag vet att Kusins mamma inte är så förtjust i att ha svärmor på besök av den orsaken... vad tycker hon då om att farmor + BARNBARN kommer? (Det är ju inte vad hon tycker om att de kommer det handlar om utan att jag tycker det är respektlöst att skicka iväg vår son till ngn som kanske tycker det mest är jobbigt att ha honom där)

Men farmor har ju redan bokat biljett till både sig och vår son och har dessutom pratat med honom om att de ska åka. Idag när hon var här så börjar hon prata med honom om hur roligt de ska ha när de åker osv. När jag säger att vi får se så blir hon tvär ilsk. Min man har i detta fallet resonerat ngt i stil med "det vore väl roligt för dem" och har i princip redan kapitulerat för sin mor...

Hur ska jag göra för att göra rätt?

• Svar på tråden Hjälp! Min svärmor styr och ställer...
  • Fröken Kex
    MammaHela skrev 2012-01-11 21:45:29 följande:
    då säger du nej.

Mina barns mormor är frisk som en nötkärna och jag skulle släppa iväg barnen med henne.

men deras farmor och farfar är äldre och skruttigare (det skiljer nästan 30 år mellan mormor och farfar i ålder) och jag skulle inte släppa iväg barnen på semester med dem 
    Nej men så känner jag också och när min son är med mina föräldrar är det ju alltid flera vuxna i närheten (min syster och bror bor granne med dem) så då är det ingen fara om det händer ngt... På slutdestinationen finns det ju både faster och farbror även i Danmark men resan ner och hem...
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Fröken Kex skrev 2012-01-11 21:59:57 följande:
    Kanske, det låter klart som de kanske känner varandra i alla fall. :) Fast min svärmor vill verkligen ingen ngt illa hon bara har fått bestämma lite för mkt...
    Min förstår inte att hon gör ngn illa. Hon tror hon är den som ställer upp för alla hela tiden. Hon vill också vara med på allt, midsommar,nyår, ska ha alla högtider med oss osv. Har alltid varit på juldagen med henne och bara varannan julafton hos mina föräldrar. Men detta året blir juldagen med mina föräldrar ,hon kommer bli rasande:D Ordet tradition ekar i huvudet på mig nu.
  • Modgun
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2012-01-11 22:04:00 följande:
    Min förstår inte att hon gör ngn illa. Hon tror hon är den som ställer upp för alla hela tiden. Hon vill också vara med på allt, midsommar,nyår, ska ha alla högtider med oss osv. Har alltid varit på juldagen med henne och bara varannan julafton hos mina föräldrar. Men detta året blir juldagen med mina föräldrar ,hon kommer bli rasande:D Ordet tradition ekar i huvudet på mig nu.
    ibland blir man så trött på folk som gapar tradition så fort det är något. så att man vill be dom köra upp tradition dit solen inte når.
  • Fröken Kex
    Modgun skrev 2012-01-11 22:00:31 följande:
    Vad svarade ni då?
    NEJ! :)
    Mest för att vi inte behöver ngn som "passar A" när vi är två föräldrar... plus att detta är en resa som vi gör som familj.

Somrarna brukar vi dessutom spendera på landet (mitt land) och jag har gjort klart från första börja att jag inte vill ha massa besök av andra där för att vi behöver vara bara vi. Självklart kan hon eller andra komma på besök men INTE bo där veckovis. Med tiden har min sambo förstått vad jag menar och tycker också det är skönt att slippa sin mamma...
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Modgun skrev 2012-01-11 22:06:32 följande:
    ibland blir man så trött på folk som gapar tradition så fort det är något. så att man vill be dom köra upp tradition dit solen inte når.
    Ja hon ska ha alla traditioner med oss. Då struntar hon i rättvisa mot mina föräldrar att de inte får ngt men har han sovit där så gnälls det över att hon få ha honom så lite. Hon vill ju inte komma hit och träffa barnen utan hon ska ta med pojkarna och flänga överallt med dom.
  • Fröken Kex
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2012-01-11 22:04:00 följande:
    VI hade tumult här denna julen för att vi (för första gången) skulle hem till mina föräldrar. Då BRÖT ju vi varannan schemat... sedan att mina föräldrar kommit till oss tre år tidigare, att farmor firat 2 av dessa med oss men förra året valde att åka till Danmark samt att det var FÖRSTA gången MINA föräldrar kunde fira med ALLA sina barn och barnbarn talade ingen om. Vi var HEMSKA bovar (och är säkert fortfarande). Men vi stod på oss och det blev hur bra som helst. Till nästa jul tänkte vi åka ner igen :D Lugnar och skönare.

HATAR traditioner när folk är fastväxta i dem eller inte förstår att det är DERAS traditioner och INTE våra...
  • Fröken Kex
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2012-01-11 22:11:23 följande:
    Ja hon ska ha alla traditioner med oss. Då struntar hon i rättvisa mot mina föräldrar att de inte får ngt men har han sovit där så gnälls det över att hon få ha honom så lite. Hon vill ju inte komma hit och träffa barnen utan hon ska ta med pojkarna och flänga överallt med dom.
    Mmm samma här men nu de sista åren har vi bara åkt. Både till midsommar, påsk och nyår har vi gjort andra saker. Påsk brukar vi fara till landet för att "det är ju vår" och midsommar är på landet :) med vänner (i år fick hon dock komma och fira min 30-års dag) och nyår var vi med vänner. Det blir lite svårt bara när man vet att hon sitter själv hemma typ på nyår... 

Sedan detta med avundsjuka... har mormor och morfar gjort ngt som A gillade måste hon göra SAMMA. Vilket är helt konstigt. Jag förstår inte att hon inte kan unna honom att ha roligt där med, det innebär ju inte att han har tråkigt med henne.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Fröken Kex skrev 2012-01-11 22:20:59 följande:
    Mmm samma här men nu de sista åren har vi bara åkt. Både till midsommar, påsk och nyår har vi gjort andra saker. Påsk brukar vi fara till landet för att "det är ju vår" och midsommar är på landet :) med vänner (i år fick hon dock komma och fira min 30-års dag) och nyår var vi med vänner. Det blir lite svårt bara när man vet att hon sitter själv hemma typ på nyår... 

Sedan detta med avundsjuka... har mormor och morfar gjort ngt som A gillade måste hon göra SAMMA. Vilket är helt konstigt. Jag förstår inte att hon inte kan unna honom att ha roligt där med, det innebär ju inte att han har tråkigt med henne.
    Låter tyvärr väldigt lika. Om pojkarna gjort ngt skoj hos momma och moffa så måste hon hitta på tusen saker med dem. Typ som att hon ska vara rädd de har roligare där.
    Hon tänkte ju fira nyår med oss men jag tvär vägrade. De skulle till sin dotter i som bor långt bort men när vi skulle till fjälls så ändrade hon och skulle dit med. Firat 2ggr midsommar och då blev ju det såklart tradition,så sen dess tror hon vi alltid ska fira så nu är det tjafs inför varje midsommar. TRADITION ju. Påsken är alltid med henne i fjälls. Nyår och midsommar kommer vi aldrig fira ngt mera med henne iaf. Firade ett nyår med henne när jag var gravid och då blev ju det automatiskt tradition också
  • Fröken Kex
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2012-01-12 09:52:35 följande:
    Låter tyvärr väldigt lika. Om pojkarna gjort ngt skoj hos momma och moffa så måste hon hitta på tusen saker med dem. Typ som att hon ska vara rädd de har roligare där.
    Hon tänkte ju fira nyår med oss men jag tvär vägrade. De skulle till sin dotter i som bor långt bort men när vi skulle till fjälls så ändrade hon och skulle dit med. Firat 2ggr midsommar och då blev ju det såklart tradition,så sen dess tror hon vi alltid ska fira så nu är det tjafs inför varje midsommar. TRADITION ju. Påsken är alltid med henne i fjälls. Nyår och midsommar kommer vi aldrig fira ngt mera med henne iaf. Firade ett nyår med henne när jag var gravid och då blev ju det automatiskt tradition också
    Jag förstår inte riktigt kornkransen, jag menar han kan ju ha kul med båda. Men det är som hon HELA tiden ska bräcka. Skitjobbigt tycker jag att det är. Jävligt tjatigt med. För resultatet blir ju att man inte vill berätta ngt för henne vad vi gjort hela somrarna när vi vari på landet eller när vi varig iväg eller bara gjort ngt själva en eftermiddag för då ska hon göra SAMMA sak fasst bättre typ. Helt sjukt. Jag förstår inte i vad det bottnar... dålig självkänsla?

Till saken hör också lite att hon inte har så mkt pengar så genom att föreslå att vi ska göra saker allihop så flyttar hon utgiften från sig själv också... liksom då blir vi ansvariga för ngt hon drog igång och ska därmed fixa och betala allt...

Med mina föräldrar är det tvärt om på andra hållet så det nästan blir fånigt att de ska betala ALLT hela tiden, vilket jag inte heller är bekväm med men hellre det än att vi ska stå för allt...

• såärdet

jag hade inte släppt iväg våra barn när de var bara 5 år i flera dygn med någon ur den äldre generationen, trots att de har bra kontakt med dem. Då kan jag förstå din tvekan när er relation inte är helt smärtfri. Säg nej om det är så ni menar. Säg till ert barn att ni kan åka nån annan gång när ni föräldrar följer med så han förstår att det blir av men inte just med farmor.

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    Fröken Kex skrev 2012-01-12 14:17:39 följande:
    Jag förstår inte riktigt kornkransen, jag menar han kan ju ha kul med båda. Men det är som hon HELA tiden ska bräcka. Skitjobbigt tycker jag att det är. Jävligt tjatigt med. För resultatet blir ju att man inte vill berätta ngt för henne vad vi gjort hela somrarna när vi vari på landet eller när vi varig iväg eller bara gjort ngt själva en eftermiddag för då ska hon göra SAMMA sak fasst bättre typ. Helt sjukt. Jag förstår inte i vad det bottnar... dålig självkänsla?

Till saken hör också lite att hon inte har så mkt pengar så genom att föreslå att vi ska göra saker allihop så flyttar hon utgiften från sig själv också... liksom då blir vi ansvariga för ngt hon drog igång och ska därmed fixa och betala allt...

Med mina föräldrar är det tvärt om på andra hållet så det nästan blir fånigt att de ska betala ALLT hela tiden, vilket jag inte heller är bekväm med men hellre det än att vi ska stå för allt...

Jag tror på dålig självkänsla.
    Då låter mina föräldrar som dina förädrar
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    såärdet skrev 2012-01-12 14:23:40 följande:
    jag hade inte släppt iväg våra barn när de var bara 5 år i flera dygn med någon ur den äldre generationen, trots att de har bra kontakt med dem. Då kan jag förstå din tvekan när er relation inte är helt smärtfri. Säg nej om det är så ni menar. Säg till ert barn att ni kan åka nån annan gång när ni föräldrar följer med så han förstår att det blir av men inte just med farmor.
    Av vilken anledning då? Blev lite nyfiken:)
  • Fröken Kex
    såärdet skrev 2012-01-12 14:23:40 följande:
    Nej jag har sagt nej nu. Då ska farmor helt plötsligt inte åka... men men det får vara upp till henne. Jag och min sambo har också pratat ihop oss för vad vi tycker gäller inför när frågan kommer nästa gång... för den kommer komma. Jag har sagt att det är ok om han åker två nätter, om farmor är frisk, alltså mår bra och att detta sker när inte vi har bestämt ngt annat. PLUS att hon ska fråga oss INNAN. :)

Han förstod varför resan inte blev av. Vi rör oss rätt mkt och reser med honom så det var ok.
  • Stora Havet

Jag skulle tvärvägra att låta mitt/vårt barn åka iväg flera dagar utan sina föräldrar. Det är ju ni som föräldrar som bestämmer vad som är okej för era barn.

Däremot låter det som att din svärmor har dålig självkänsla, är lite ensam och orolig. Vilket ju är väldigt sorgligt att hon ska känna det som att hon måste bräcka er/morföräldrarna med upplevelser och pengar, om hon kanske inte har råd egentligen.

Jag skulle råda dig att gå och prata med någon - coach, samtalsterapeut etc (via kyrkan kan man få gå rätt billigt och det är inte någon superreligiös präst utan en utbildad samtalsterapeut man träffar då) - dels för att få pysa ut all din frustration och ilska som jag tror du kanske bär på (det kan vara känsligt att ha sambon/pojkvännen som samtalspartner när det gäller hans föräldrar), dels kanske du kan få en större förståelse för svärmor och ett större tålamod - men också få verktyg att säga ifrån på ett sansat sätt utan att någon blir alltför sårad. Men jag tror att du måste säga ifrån på något sätt hur du vill ha det, men kanske även bjuda in svärmor i gemeskapen.

Det låter som svärmor är rädd att komma på andra plats (efter mormor), rädd att inte duga, rädd att inte vara omtyckt (av barbarnet och av er) och därför försöker hon göra sig oumbärlig.

Svar på tråden Hjälp! Min svärmor styr och ställer...