• DahliaViolet

Vad skulle du välja?

Rubriken säger allt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle du välja?
  • MammaOchGravid

Namncermoni eftersom jag inte är troende.. Skulle aldrig döpa mitt barn pga tradition som många tycks göra.. Varför ljuga inför den där "gud" (om han/hon finns)??

• gbgumman
    MammaOchGravid skrev 2012-01-08 18:09:29 följande:
    Namncermoni eftersom jag inte är troende.. Skulle aldrig döpa mitt barn pga tradition som många tycks göra.. Varför ljuga inför den där "gud" (om han/hon finns)??
    Dessutom är det respektlöst mot de som faktist tror.
    Mamma till Eskil och Sonja
  • Smulan 89

Inget. Gillar inte dop, då jag inte är troende. Var så mycket på sjukhus i början, så det blev inte någon namngivning heller =(

• fluu

Dop. Eftersom jag är troende.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Krake

Dop. Dopet har en funktion, det har inte namnceremonin utan den känns bara som ett löjligt påhitt för att få uppmärksamhet.

Vi har inte haft något av det dock då vi inte är religiösa. 

Moster, inte monster.
  • Natulcien

Inget. Vi gav sonen ett namn. Det är det viktiga. En massa ståhej kring det är inte vår grej.

• Natulcien
    DenNamnbitne skrev 2012-01-11 16:25:29 följande:
    Vad är namnceremoni?
    Något för folk som inte vill döpa i kyrkan, men inte vill gå miste om presenterna..?
  • SteveBuscemi
    Natulcien skrev 2012-01-11 16:33:33 följande:
    Något för folk som inte vill döpa i kyrkan, men inte vill gå miste om presenterna..?
    Du postade innan jag uppdaterade sidan. Tack.
    Verkar jävligt konstigt dock.
  • Rockan

Vi har haft nån slags namncermoni av den enkla anledningen att det vi inte vill döpa våra barn, men båda våra respektive familjer ville gärna samlas för att välkomna de nya barnen, så det tyckte vi att vi kunde ställa upp på för deras skull.

• Rockan
    Eller folk som tycker om att samla sina familjer och ha kalas
  • SteveBuscemi
    Rockan skrev 2012-01-11 16:47:16 följande:
    Eller folk som tycker om att samla sina familjer och ha kalas
    Det behöver man väl inte ha någon ceremoni för?
    Man kan väl bjuda på tårta eller bara ta en fika tillsammans utan att ha någon form av ceremoni.

IMHO låter det mest som om man inte vill ha ett dop av olika anledningar men inte gå miste om presenter.
  • Rockan
    SteveBuscemi skrev 2012-01-11 16:50:04 följande:
    Det behöver man väl inte ha någon ceremoni för?
    Man kan väl bjuda på tårta eller bara ta en fika tillsammans utan att ha någon form av ceremoni.

IMHO låter det mest som om man inte vill ha ett dop av olika anledningar men inte gå miste om presenter.
    Javisst kan man det, det är väl ungefär vad vi gjort också. Sen är det då vi har "avslöjat" barnets hela namn och berättat lite om varför vi valt de namnen, något som är en tradition i makens familj, bara att alla andra gjort det i samband med dop.

Och presenter struntar jag fullständigt i.
  • gbgumman
    Mamma till Eskil och Sonja
Svar på tråden Vad skulle du välja?