• virre80

Vill börja plugga men vet inte om jag vågar

Vill mest sätta tankarna på pränt men gudars vad less jag är på det mesta.  Är 31 år gammal och vill göra något vettigt med mitt arbetsliv.  Har jobbat i butik i 10 års tid och öppnade eget i höstas med en kompis, men vete tusan om jag vill jobba inom handeln längre...Men vågar man..tänkte isåfall kombinera studier med butiken...Vårdutbildning eller förskola? Båda lockar...Någon som kan peppa/tipsa?

• Svar på tråden Vill börja plugga men vet inte om jag vågar
  • Anonym (T)
    virre80 skrev 2012-01-08 14:15:49 följande:
    Vill börja plugga men vet inte om jag vågar

Vill mest sätta tankarna på pränt men gudars vad less jag är på det mesta.  Är 31 år gammal och vill göra något vettigt med mitt arbetsliv.  Har jobbat i butik i 10 års tid och öppnade eget i höstas med en kompis, men vete tusan om jag vill jobba inom handeln längre...Men vågar man..tänkte isåfall kombinera studier med butiken...Vårdutbildning eller förskola? Båda lockar...Någon som kan peppa/tipsa?

Alltså, de stänger förskolor för att barnantalet minskar i Sverige. Dessutom klagar förskolelärare på att barngrupperna blir stö?re, så att det är svårt att hinna med barnen.

Tidigare fanns det på Arbetsförmedlingens hemsida ett test man kunde göra och sedan föreslog de lämpliga utbildningar efter ditt resultat.

På SACO's hemsida har man kunnat läsa framtidsutsikterna för olika yrken.

Jag har studerat som äldre och det var först  efter det att jag hade fyllt 50 som jag tyckte att det tog längre tid att lära mig saker.
  • Anonym (T)

Alltså det var inget test på Arbetsförmedlingens hemsida, utan mer ett frågeformulär där de frågade om starkare och svagare sidior när det gällde att göra olika saker och om vad man trivs med att göra. 

• Anonym (Färdigutbildad)

Om du känner att du vill göra annat så gör det! Om du inte försökt så vet du ju aldrig om du kommer lyckas. Min erfarenhet av universitet är typ densamma som jobb. Det går uppochner, ibland väldigt lugnt och ibland mycket och utmanande. Däremot så kan jag som arbetande sakna att man får friheten att styra upp sin tid mer, lättare att kanske åka bort eller så. Inte lika låst till plats och tid. Man träffar även riktigt härliga människor. Om man inte studerat på länge så kan det va lite extra tufft i början att få In studievanan men det kommer snabbt. 

Jag utbildade mig till Arbetsterapeut, 3 årig kandidatutbildning. Arbetet är väldigt roligt och kreativt. I de flesta fall (beroende på vart man jobbar) så har man väldigt mycket frihet i att styra upp dagen och tillvissdel när man kan börja och sluta, man jobbar bara dagtid och vardagar. Lönen är också rätt bra, kan dock tycka att man kan tjäna mer.. ingångslönen är mellan 28000-35000 typ beroende vart i Sverige man får jobb. Söderut och i inlandet har jag förstått det som att det är väldigt mycket brist och hög efterfrågan, det ökar ju valmöjligheten och att förhandla lönen.

Är du osäker så finns det via arbetsförmedlingen (tror ja) ett quiz man kan ta som matchar jobb utifrån intressen och förmågor. Men sen så tycker jag att det är svårt att veta om man vill jobba med något förrän man gett iallafall utbildningen en chans och kunnat få en överblick av vad jobbet kan tänkas innebära. Men försök lita på magkänslan i valet av utbildning. Ge även utbildning en chans, jag ångrar mig verkligen inte! 

Lycka till! 

• Anonym (Lokförare)

Jag var i samma situation för två dagar sedan. Hade jobbat på samma arbetsplats i nästan tio år och man kände sig trygg med allt. Men jag ledsnade sjukt mycket på yrket och insåg att jag kan inte ha det såhär längre.

Jag skolade om till Lokförare och det är det bästa jag gjort. Tänk på att om di jobbat i över tio år kan du få omställningsstöd för att studera, kolla upp det.

• Anonym (Tobias)
    Anonym (Pluggis 40+) skrev 2026-01-18 20:23:04 följande:

Jag är tjänstledig från mitt jobb för att studera. Det känns som en viktig trygghet, det kan bli så att jag inte klarar min utbildning av någon anledning, eller inte får jobb efter examen. Då är det bra att ha något att falla tillbaka på. Jag har barn och huslån, liksom.
    Och arbetsgivaren kan skjuta upp din tjänstledighet, men kan inte vägra tjänstledigt helt och hållet. Det som händer om det blir uppskjutet är att du får starta kommande termin i stället. Sök i god tid så är det större chans att arbetsgivaren säger ja direkt och inte ja senare.

Det är bra med tjänstledigt men om man känner att man inte vill gå tillbaka till det jobbet om man nu inte skulle klara av den utbildningen 
    Sen vet jag att det kommer bli strul om jag skulle ta tjänstledigt mina chefer är inte dom lättaste att ha o göra med
  • Anonym (C)

Du fixar det, stort lycka till.

• Anonym (Tobias)
    Anonym (Lokförare) skrev 2026-01-18 20:52:18 följande:

Jag var i samma situation för två dagar sedan. Hade jobbat på samma arbetsplats i nästan tio år och man kände sig trygg med allt. Men jag ledsnade sjukt mycket på yrket och insåg att jag kan inte ha det såhär längre.

Jag skolade om till Lokförare och det är det bästa jag gjort. Tänk på att om di jobbat i över tio år kan du få omställningsstöd för att studera, kolla upp det.

Vd roligt att du valde att faktiskt börja studera och att det gick så bra också 😀 jag har jobbat på samma företag i 13år jag känner precis som dig att jag måste göra en förändring är så fruktansvärt trött 
    Tog du tjänstledigt? Hade du tagit tjänstledigt om du vet att du inte skulle vilja komma tillbaka till samma företag om det inte skulle gå vägen?
  • Anonym (Lokförare)
    Anonym (Tobias) skrev 2026-01-19 05:48:31 följande:
    Vd roligt att du valde att faktiskt börja studera och att det gick så bra också 😀 jag har jobbat på samma företag i 13år jag känner precis som dig att jag måste göra en förändring är så fruktansvärt trött 
    Tog du tjänstledigt? Hade du tagit tjänstledigt om du vet att du inte skulle vilja komma tillbaka till samma företag om det inte skulle gå vägen?
    Det är helt rätt att förändra dig, man kan inte vara på samma ställe för länge. Man ruttnar inombords.

Jag sa upp mig faktiskt men jag hade fått komma tillbaka utan problem iallafall. Jag insåg att jag hade gått in i väggen om jag skulle gå tillbaka så det var inget alternativ för mig.
  • Anonym (Tobias)
    Anonym (Lokförare) skrev 2026-01-19 07:59:16 följande:
    Det är helt rätt att förändra dig, man kan inte vara på samma ställe för länge. Man ruttnar inombords.

Jag sa upp mig faktiskt men jag hade fått komma tillbaka utan problem iallafall. Jag insåg att jag hade gått in i väggen om jag skulle gå tillbaka så det var inget alternativ för mig.
    Okej jag tänker samma sak jag vet om att jag kan få tillbaka mitt gamla jobb om jag inte klarar av utbildningen
    Jag har ju 13år erfarenhet så om jag inte vill tillbaka till mitt gamla jobb så kan jag söka inom samma område fast ett annat företag 
    Det måste vara skönt att göra något annat 
    Jag känner att man inte lär sig något nytt 
    På mitt jobb är det samma visa varje år vi diskutera  samma problem om om om igen så jag vet vad vi kommer diskutera detta året 
  • Anonym (T)

Kan vara bra att vara tjänstledig flr man vet aldrig vad arbetsmarknaden hittar på. Det kan gå åt båda hållen. 

Svar på tråden Vill börja plugga men vet inte om jag vågar