• Aleksandra 954

Resa med 6 mån tvillingar till Japan

Vi funderar på att resa till Japan i 3 veckor, med våra tvillingar, som då kommer vara ca 6 mån. Behöver tips från andra föräldrar som rest långt och länge med sina barn. 
    Har ni använt er av resesäng? Vilken? Fick ni plats med bägge barnen i en säng? Vi letar efter en lätt resesäng, som er praktisk att slå ihop och bygga upp. Eller vore det bättre med en uppblåsbar madrass?
    Vi har en Bugaboo Donkey, som vi tänkte ta med sittdelar (går att fälla ner till liggläge + kan vara bakåtvänd), men vet inte om detta är det mest praktiska - är det bättre med 2 små enkel vagnar?
    Vi tänkte hyra bil, och ordna med bilbarnstolar där... även om tågen är bra i Japan känns det lättare att ha bil vid långa transporter med mycket packning. 
    Tacksam för alla tips.

• Svar på tråden Resa med 6 mån tvillingar till Japan
  • Madicken

Jag har ingen erfarenhet av tvillingar men jag har rest till Japan flera gånger med mina barn. Första gången jag var med min äldsta dotter var hon 7 mån. Några tips av mig är:
    - Boka baby cot till barnen (i tid) hos flygbolaget. Det är en korg som hakas på väggen där barnen får en egen plats.
    - Bärsele är ett måste på flyget och i Japan. De flesta flygbolag godkänner inte att man tar med vagnen till gaten (särskilt inte en Bugaboo Donkey). Det är ont om hissar (eller så måste man gå långt för att hitta en hiss) på tågstationer och tunnelbanor
    - Jag rekommenderar att ni tar 2 singelvagnar. Det finns krokar som man kan koppla fast singelvagnarna till en dubbelvagn. Ni kommer ha svårt att ta er fram i Japan med en dubbelvagn både på gatan och i butiker.
    - Hur ska ni bo? Kommer ni att behöva en resesäng? Hotellen har ju oftast som man kan få låna.

Japaner tar sällan med sig vagn på tunnelbanor eller tåg. De bär ofta sina barn för att inte "vara i vägen".
    Det finns många fräscha toaletter med skötrum men nästan bara på damavdelningen. Japan är för övrigt ett fantastiskt land men underbara människor. Var där senast i maj/juni förra året.

Du får gärna ställa fler frågor om resor till Japan.

• LillaBabyK

Jag bor här borta och vagn kan vara lite knepigt speciellt i storstäderna. Två singel vagnar som inte tar upp mycket plats är bättre men de flesta här har sina barn på magen.

Beroende på vart i Japan ni tänk åka så hade jag verkligen tänkt flera gånger om med bil.. jag bor i Tokyo, väntar mitt första barn och vi kommer definitivt aldrig att ha bil så länge vi bor i storstaden. Det är köer, mycket trafik, mycket farligare trafik än i Sverige (gatorna är minimala och det är cyklar och folk över allt) och sist men inte minst så finns det knappt parkeringsplatser och finns dom så kostar det där efter. Taxi är dock inte speciellt dyrt.

Flyga med barn vet jag ingenting om dock tyvärr :) 

Svar på tråden Resa med 6 mån tvillingar till Japan