• PoppesMamma2006

Magsjuka/Magknip, Vad ska jag göra?

Jag skriver det som en punklista så blir det lite lättare att läsa kanske :)

Allt började i
    Fredags: Då min 5 åriga son hade magknip hela dagen och var väldigt gnällig, På kvällen kräktes han, och sen släppte det värsta magknipet. Ingen feber.

Lördag: Magknipet höll i sig hela dagen, och han var fortfarande gnällig. Ingen feber.

Igår söndag: Samma sak, magknip, gnällig men ingen feber.  Söndag kväll kräktes lillebror 1 ½ år. 

Idag: Lillebror hur pigg som helst, äter som vanligt , han som vanligt, ingen feber. Men storebror fortfarande magknip, legat på värmedyna, badat varmt ingen ting hjälper. 

Så min fråga är Vad gör jag?? 

Kan tillägga att detta är andra gången på 5 år som vi är magsjuka så jag är inte så kunnig inom detta område :) 

• Svar på tråden Magsjuka/Magknip, Vad ska jag göra?
  • PoppesMamma2006

2 personer som inte vet något? :/

• PoppesMamma2006

21 personer skulle det givetvis stå.

• jojjo78

Magsjuka kan ju ge fruktansvärda magknip. Har du provat ge proviva med goda magbakterier eller bifiform tabletter som har massor med goda bakterier i sig? hoppas han blir bättre snart.

• skånegås

Se till att de dricker. Jag skulle undvika att ge mjölk till dem då man kan bli tillfälligt laktosintolerant i samband med magsjuka (då magknipet håller i sig) och bjuda på lättsmält mat. T.ex kokt ris och kokt fisk. Sen är ju alltid proviva bra för att få tillbaka den bra bakteriekulturen i magen. Om knipet inte ger med sig och pojken är väldigt påverkad av det så skulle jag kontakta sjukvården, det behöver ju inte alls ha med magsjukan att göra. Barn kan få magknip av öroninflammationer och förkylningar och ffa förstoppning.... Sen KAN det ju vara blindtarmen också.

Tvätta händer...

• PoppesMamma2006

Vi använder dagligen handsprit hemma. Så det är vi noga med då jag jobbar i vården. Och båda pojkarna är laktos och mjölkprotein allergiker. har inte testat nån proviva eller bifiform, men ska sticka till afären och göra det, finns det något annat som kan funka också?

Eftersom äldsta sonen inte velat ha någon fast föda så tror jag att det får bli något annan än vanlig mat, yoghurt kanske.. Usch ha svårt sånt här är..   

• skånegås

Yoghurt innehåller ju mjölk... eller äter han havregurt? Det viktigaste är inte mat utan att de dricker!!! Juice, saft, proviva, avslagen cola eller sockerdricka var standard när jag var liten... Det kan vara så att magen behöver vila och då är det bra att den får det. Man ska aldrig tvinga eller truga i mat vid magsjuka. Bara vätska!!

• Akkelicious

Prova köpa en rispåse som man värmer i minron å ha den på magen. De kan hjälpa.

Funkar att ta en örngott å fylle med ris också.

Svar på tråden Magsjuka/Magknip, Vad ska jag göra?